5 shopping trends spottet i Norden og Benelux i år

Indlæg er skrevet af:

Jesper Bundgaard
Head of Strategic | [email protected]

5 shopping trends

Google har for nylig offentliggjort artiklen: 5 shopping trends spotted in the Nordics and Benelux this year  som udkommer på baggrund af resultaterne fra deres “Annual Smart Shopper study – og her er nogle rigtig spændende insights.

Googles egne overskrifter er:

1. Online shopping – væksten fortsætter
2. Retail apps skaffer mobile konverteringer
3. Når man overvejer nye mærker, er bekvemmelighed og kvalitet essentielt
4. Flere “pain points”, online og offline
5. Folk er meget opmærksomme på bæredygtighed

Her er lidt af vores takeaways fra deres study:
– I 2019 foretog vi i gennemsnit 32% af vores onlinekøb fra mobilen
– Dette steg til 45% under pandemien, og er ikke faldet siden

Jeg kan desuden se på vores kunder, at der er mange der har et endnu højere tal. En lignende tendens ses også ved søgning af produkter. I 2019 var der 53% som brugte mobilen til at søge efter produkter, og i 2021 er tallet steget til 60%.

Billedet førhen var ofte at man researchede på mobilen og købte på computeren. Dette billede ses ikke lige så ofte længere – det er primært på større ordrer at det ses, eller hvis at websitet har et dårligt checkout flow på mobilen, hvilket desværre stadig er tilfældet på mange websites. 

Når man overvejer nye mærker, er bekvemmelighed og kvalitet essentielt

Svigtende lagerbeholdninger betød, at mange mennesker måtte afprøve nye mærker under lockdown – så meget at ’tilgængelighed’ var årsagen til, at folk overvejede nye mærker i 2020, dog tæt fulgt af ‘pris’, som normalt er det vigtigste punkt.

Mens begge disse faktorer stadig er til stede i dag, er ’tilgængelighed’ markant faldet i betydning, og ‘kvalitet’ og ‘leveringshastighed’ er steget kraftigt. Andre grunde der viste en stigning i 2021, er ‘bekvemmelighed’ og ‘brand anbefalinger’.

Detail tip:

Hjælp eksisterende og potentielle kunder med at træffe købsbeslutninger, ved at inkludere de rigtige oplysninger i jeres annoncer og produktbeskrivelser. Desuden kan I med fordel kigge på hvad jeres vigtigste konkurrence metric er, og dermed vurdere hvordan I kan forbedre jer. Er det eksempelvis på pris, kan I bl.a. gøre brug af prissammenligningstjenester som Priceshape. 

 Flere “pain points”, online og offline

42% af befolkningen i Norden og Benelux der handlede online i 2021, oplevede “pain points”, altså udfordringer og irritationsmomenter, i forbindelse med deres handel. Her var tallene noget mindre i 2020 og 2019, som var på henholdsvis 31,5% i 2020 og 26,5% i 2019.

De primære “pain points” online er: 

  • Ikke at kunne foretage et køb uden at registrere sig eller logge ind
  • Produktet er utilgængeligt
  • Produktanmeldelser er svære at finde

I butikkerne har problemerne, som oftest blev nævnt i besvarelserne, været:

  • Personalemangel
  • Lange køer
  • Manglende rådgivning i butikken 
  • Ikke at kunne finde produktet

Et tip til detailhandlen på baggrund af dette:

Lav kundeundersøgelser, invester i kundeservice og chatbots, og tjek kommentarer på dine sociale kanaler for at identificere de smertepunkter, dine kunder oplever. 

Arbejd derefter med de nævnte punkter, herunder hvordan I kan forbedre dem og jeres UX. Tag også punkterne med til butiksledelsen, så de kan adressere dem og gøre noget ved det.

Folk er meget opmærksomme på bæredygtighed

Under lockdown blev mange mennesker opmuntret til at stoppe med at leve på autopilot, og mange er derfor blevet mere bevidste omkring deres beslutninger. Dette afspejles i den stigende andel af mennesker, der siger, at de tager mindst et af nedenstående kriterier i betragtning, når de foretager et køb.

I Sverige og Holland voksede dette tal eksempelvis med 8% i år (fra henholdsvis 47% og 55%, til 65% og 62%). Så sælger din virksomhed produkter i Sverige, er det en rigtig god idé at tænke bæredygtighed ind i jeres kommunikation – det har vi bl.a. selv gjort med vores klimavenlige markedsføring

Detail tip:

Sæt kundeværdier i centrum for jeres markedsføring. Forbrugerne forventer, at brands tager stilling til bæredygtighed og sociale spørgsmål; tydelig kommunikation og synligt at leve op til jeres værdier, hjælper med at opbygge en dybere forbindelse med jeres publikum.

Du kan læse hele artiklen her.