6 multi-kanal annoncestrategier og PPC-tendenser

Indlæg skrevet af:

Gæsteblogindlæg

Jagoda Adamik
DataFeedWatch

 

I 2022 forventes det globale e-commerce salg at nå op på ca. 5,7 billioner USD (Statista). Dette tal forventes at vokse igen med 10% i løbet af det næste år og nå op på ca. 6,3 billioner USD ved udgangen af 2023.

På vej ind i 2023 er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan e-handelsbranchen har klaret sig i løbet af det seneste år og hvilke PPC-trends vi bør følge. Det er afgørende, at vi optimerer vores annoncekampagner på baggrund af solid viden og rigtige data. 

Multi-kanal annoncering er allerede ret udbredt blandt online forhandlere. Vi kan dog altid blive bedre til den, så længe vi ved, hvad der sker i branchen. Baseret på markedsundersøgelser inden for e-handel og data fra Feed Marketing Rapport 2022 deler vi 6 vigtige PPC-tendenser for 2023 med dig.

1. Den globale økonomiske usikkerhed tvinger til at optimere allokering af annoncebudgetter på tværs af alle kanaler

De førende data-virksomheder har allerede lavet deres prognoser for 2023. Der er et par faktorer, der forårsager den globale økonomiske usikkerhed og skaber visse marketing- og PPC-trends. 

De varige virkninger af produktmangel i forbindelse med COVID-19 pandemien, den igangværende energikrise i EU, stigende renter og krigen mellem Rusland og Ukraine er blot nogle af de globale problemer, der påvirker onlineannoncering over hele verden på tværs af alle platforme. 

Nogle lande kæmper helt sikkert mere end andre. Her præsenterer vi, hvilke lande der havde de største problemer med produktmangel i 2022.

For online sælgere betyder den globale økonomiske usikkerhed lavere marketing- og annoncebudgetter og strengere krav om bedre resultater. For at opnå de forventede mål med PPC-markedsføring skal de gennemføre en optimering af deres annoncestrategier. Det kan de gøre ved at bruge deres nye viden om de seneste e-handel trends.

 

Finpuds dine søgeordsstrategier

I 2023 anbefales det, at annoncører gennemfører rutinemæssige revisioner af ppc-kampagner for at sikre, at de ikke går glip af vigtige optimeringsmuligheder. Disse revisioner vil gøre det muligt at forfine allerede implementerede søgeordsstrategier ved at:

  • fjerne low-intent søgeord
  • fjerne søgeord af lav kvalitet
  • bedre målretning af relevante søgeord

Optimer dine landingssider

Online forhandlere bør også foretage en revision af deres landingssider. Når de er klar over, hvilke områder der kan forbedres, bør de gennemføre en optimering for at forbedre brugeroplevelsen. De kan også prøve at oprette unikke landingssider for individuelle kampagner.

Ved at kombinere optimering af landingssider med andre gennemprøvede marketingstrategier (såsom optimering af budgivning, remarketing osv.) bliver det muligt at opbygge en bæredygtig proces, der genererer leads af høj kvalitet.

Ekskluder urentable produkter fra annoncekampagner

At ekskludere urentable produkter fra PPC-kampagner er en fantastisk måde at optimere annoncebudgettet på. Statistikker viser, at 64,74% af online marketingfolk ekskluderer visse produkter fra deres annoncer. Det skyldes, at det potentielt kan være urentabelt at sende betalt trafik til alle produkter i en webshop.

Den største faktor, der driver online forhandlere til at implementere en strategi til at ekskludere produkter, er prisen. I næsten alle tilfælde skyldes det, at prisen falder under en bestemt grænse. 90,92% af disse marketingfolk vælger at fjerne varer, der ligger under et bestemt prisniveau. De resterende 9% fjerner produkter, der overstiger den øvre prisgrænse, som marketingfolk har defineret.  

Titlen er den anden relevante faktor for at ekskludere produkter fra online kampagner. Ved at bruge denne attribut filtrerer marketingfolk hele kollektioner eller specifikke produkttyper fra. 15,77% af onlinebutikkerne har anvendt denne strategi til at ekskludere titler ifølge Feed Marketing Rapport 2022. 

Det er også ret populært at ekskludere produkter baseret på tilgængelighed eller billeder. Denne taktik bruges, når butikkerne mangler relevante data eller har ukorrekte data eller har lave lagerniveauer.

Flet produktvarianter

Hvis online marketingfolk har et mindre annoncebudget end normalt eller endda det samme annoncebudget til færre produkter, kan løsningen være at flette produktvarianter. Dette anbefales naturligvis kun for nogle annonceringskanaler. På de andre kan det have det modsatte resultat. 

Det anbefales at flette produktvarianter i produktfeedet, når du annoncerer på baggrund af interesse (f.eks. på Facebook), eller når du ved, at online brugere på bestemte kanaler typisk foretager meget generiske søgninger efter produkter i din kategori.

På platforme som Facebook, hvor forhandlere annoncerer på baggrund af brugernes interesse, anbefales det normalt at flette alle størrelsesvarianter af produkter for at undgå at vise potentielle kunder flere annoncer for produktet med det samme billede.

2. Mange bruger flere kanaler og kombinerer søgekanaler med sociale medier for at øge salget

E-handel er en yderst konkurrencepræget branche ved årsskiftet 2022/2023, og virksomhederne er nødt til konstant at udvikle sig og søge efter nye salgskanaler og andre vækstmuligheder. Det er ikke nogen nyhed, at online forhandlere der anvender flere kanaler kan bedre imødekomme branchens vækstkrav, nå ud til flere nye potentielle kunder, opbygge flere indtægtsstrømme og øge salget betydeligt.

Danske annoncører bruger i gennemsnit 2.2 annonceringskanaler, hvilket er under verdensgennemsnittet (3.2).

Blandt de mest anvendte annonceringsplatforme på verdensplan er Google Shopping og Facebook Products Ads. Facebook er naturligvis den ubestridte vinder blandt de sociale medieplatforme.

I top 10 finder vi også Pinterest på en 6. plads. Amazon og eBay er de stærkeste blandt markedspladserne (9. plads).

Det kan være lidt overraskende at se Custom Channels på 2. pladsen. Deres popularitet tyder på, at online forhandlere ud over de almindelige annonceringskanaler søger yderligere vækstmuligheder som f.eks. nichekanaler eller feed-drevne produktanbefalingsmotorer.

Samlet set vælger 91,55% af online annoncørerne søgekanaler til at promovere deres produkter. Dette er ikke underligt, da det er den type kanal, som folk bruger, når de ønsker at foretage et køb.

Brugere af sociale medier har typisk en lidt lavere købsintention, men alligevel vælger 54% af forhandlerne at inkorporere sociale mediekanaler i deres PPC-strategi. Dette gør også disse platforme til en vigtig indtægtskilde. 

Faktisk supplerer søgekanaler og sociale medieplatforme hinanden. Dette forklarer, hvorfor over 44% af online forhandlere promoverer deres annoncer på både Google og Facebook.

  • Google øger end-of-funnel konverteringer.
  • Facebook øger brandkendskabet og genererer impulskøb.

Der findes også nogle lokale salgskanaler, som er ret populære blandt lokalbefolkningen. I Danmark er den mest udbredte lokale kanal Pricerunner. 43,91% af de danske online forhandlere, der bruger lokale platforme, vælger denne kanal. På andenpladsen kommer Partner ads, som bruges af 36,52% af de danske webshops.

3. Differentiering af annoncerede produktsortimenter på tværs af forskellige annoncekanaler er en populær praksis

Hver annonceringsplatform har en lidt forskellig målgruppe med forskellige købsintentioner. Det er ikke en god idé at bruge nøjagtigt det samme produktsortiment på tværs af alle salgskanaler. 

Nogle kanaler, som Google, er søgeplatforme, hvor brugerne aktivt søger efter produkter i en bestemt størrelse, farve eller et bestemt brand. På andre kanaler, såsom Facebook, Instagram eller TikTok, er den primære intention ikke at købe produkter. Der skal oprettes og vises et forskelligt produktsortiment til disse to typer annonceringskanaler.

Visuelt tiltalende produkter som håndlavede smykker eller tasker kan inspirere brugere af sociale medieplatforme, men folk leder normalt ikke efter sådanne produkter på søgemaskiner. Produkter med høj kompleksitet som f.eks. elektronik er derimod et perfekt match med Google, hvor folk søger efter et meget specifikt produkt.

En undersøgelse fra DataFeedWatch viste, at 55,84% af de online forhandlere, der annoncerede på både Google og Facebook i 2022, havde et forskelligt antal produkter inkluderet i Google Shopping-feed og Facebook-feed. Det kan kun betyde, at annoncørerne tager forskellige faktorer i betragtning, når de vælger produktsortimentet for hver af platformene. 

Når marketingfolk skal vælge produktsortimentet for hver salgskanal i 2023, bør de overveje følgende:

  • Annonceringsmål
  • Målgruppens købsintention
  • Annoncens visuelle struktur

4. Annoncører finder ud af, hvordan de kan fremskynde ekspansionen til flere platforme

Ekspansion til flere kanaler er et af de mest vellykkede initiativer i online butikkernes annoncestrategier rundt om i verden. Det vil være en vedvarende PPC-trend inden for digital markedsføring i 2023. 

Forhandlere kan spare masser af tid hvis de beslutter at ekspandere til annonceplatforme, der har lignende datakrav som de kanaler, de allerede bruger, f.eks. Google. De kan simpelthen hurtigt tilpasse deres Google Shopping-feed til at matche feed-kravene på kanaler som Snapchat, TikTok, Facebook Product Ads og flere andre.

En anden måde at øge antallet af indtægtskilder på er at begynde at sælge i andre lande. 70% af de online forhandlere, der annoncerer på mere end én kanal, er fokuseret på et enkelt land, mens de resterende 30% udvider deres online tilstedeværelse til andre lande. Man kan tro, at det er svært at begynde at sælge på tværs af grænserne, men i virkeligheden er der en måde at gøre denne proces hurtig og let på.

For at fremskynde ekspansionen til andre lande kan online forhandlere beslutte at bruge engelske produktannoncer på udenlandske markeder. Generelt repræsenterer engelske produktannoncer 13 til 26% af alle annoncer, der vises i et givet land, hvilket gør det til det mest almindelige andetsprog, der bruges til at promovere produkter i lande, hvor der tales et andet primærsprog.

De førende lande med hensyn til brugen af produktannoncer på engelsk er Belgien, Frankrig, hele DACH-regionen og Italien. I gennemsnit indsender online forhandlere i disse lande over 20% af deres produktfeeds på engelsk (i stedet for deres primære sprog).

De fleste danske annoncører indsender produktfeeds på dansk (73,01%). Dog er 13,26% af de produktfeeds, der indsendes i Danmark, på engelsk. 3,21% af disse er på svensk

Denne strategi kan gøre det betydeligt hurtigere at komme ind på udenlandske markeder, men den er ikke uden ulemper. Den kan være forbundet med begrænset synlighed og sandsynligvis lavere konverteringsrater sammenlignet med annoncer for de samme produkter, der vises på det lokale sprog.

5. Kunstig intelligens og automatisering er fremtiden for PPC

PPC-automatisering har været en vigtig tendens inden for PPC i et stykke tid, som vil fortsætte med at vokse i 2023. 

PPC-automatisering bruger AI og maskinlæring til at styre vores annoncekampagner ved at spore, optimere bud, teste og meget mere. Hele arbejdsgangen kan automatiseres, hvilket giver marketingfolk mere tid til at fokusere på andre relevante opgaver. 

Google forbedrer løbende automatiske budstrategier for PPC-annoncering og opfordrer annoncører til at lade automatisering styre deres kampagner. Især hvis de promoverer deres produkt på mange forskellige kanaler på samme tid.

I 2023 og fremover vil automatisering af arbejdsopgaver ved hjælp af AI og maskinlæring hjælpe virksomheder med at forblive konkurrencedygtige. Hvis online forhandlere kan finde en god balance mellem automatisering og selvstyring af deres PPC-strategi, vil de få mindre tid til at justere buddene og mere tid til at fokusere på den overordnede præstation af deres PPC-kampagne.

Smart bidding er et automatisk budsystem, der er drevet af maskinlæring. Det har været under stor udvikling i den seneste tid. Næste år vil smart bidding kun blive mere effektivt, og strategier, der anvender det, vil blive mere udbredt. Faktisk ser vi en tendens til, at færre og færre annoncører bruger manuel budgivning. 

Inden 2030 forventes kunstig intelligens at få en enorm indvirkning på online annoncering. Ved at implementere AI i vores PPC-kampagne kan vi meget præcist målrette specifikke målgrupper, forudsige CTR for hver annonce, identificere de bud, der vil få den højeste trafik, og analysere sandsynligheden for, at en kunde konverterer. Vi kan opbygge vores automatiseringsprocesser, så de passer perfekt til vores målgruppe og annonceringsmål.

6. Omnichannel er det næste skridt for multichannel-strategier

Folk bruger digitale medier til forskellige formål. Nogle søger efter produkter, læser artikler eller går på sociale medier, mens andre bruger spilapps. Alle gør det på deres egen måde, men det er muligt at identificere deres specifikke måde at bruge disse medier på og en sammenhæng mellem deres forskellige digitale bevægelser.

I e-handel er det vigtigt at følge kunderejsen for dine potentielle kunder og afgøre, om visse leads er tilbøjelige til at konvertere. Når marketingfolk begrænser kundeinteraktioner til en enkelt kanal, går de glip af en masse vigtige oplysninger. Hvis de bruger flere kanaler samtidig og sporer kunderejsen på hver kanal separat, går kontinuiteten i informationen tabt, og alle bestræbelser er forgæves.

Det ser ud til, at annoncørerne i 2023 vil gå fra multichannel-strategi til omnichannel marketingstrategi. Med omnichannel-strategi, er vi i stand til at spore alle kundens interaktioner og adfærd på tværs af kanalerne uden at miste konteksten. Det giver os mulighed for at forstå deres intentioner og skabe en hel brandhistorie. 

Kilde: Shopify

Ved at implementere en omnichannel-strategi i deres PPC-kampagner kan online forhandlere give deres potentielle kunder en stærk følelse af brandidentitet på tværs af forskellige salgskanaler.

Online marketingfolk kan vælge mellem mange forskellige helpdesk-softwareløsninger, der kan konsolidere flere kanalers aktiviteter i ét dashboard og gøre det muligt at drage fordel af denne strategi i fremtiden. 

Konklusion

Du kan aldrig være 100 % sikker på, at du får succes med online annoncering. Men ved at følge de aktuelle PPC-trends tager du et skridt i den rigtige retning.

Det vigtige er at eksperimentere og afprøve forskellige taktikker for at øge din virksomheds præstation. Husk at holde nøje øje med resultaterne og tilpasse din strategi, hvis det er nødvendigt. E-handelsbranchen udvikler sig ekstremt hurtigt, og det er afgørende at følge med forandringerne i branchen.

 

Flere blogindlæg

Vi har allerede samlet og delt en masse viden: