Alt du skal vide om søgning af SMV:Digital-puljerne

Indlæg skrevet af:

Eva Eriksen

Marketing Specialist

Har du overvejet at søge en af tilskudspuljerne i SMV:Digital, men har aldrig fået det gjort? Vi har nu samlet, alt du skal vide på forhånd, så du kan komme i gang med at søge finansiel støtte til dit digitale projekt. 

Til det har vi allieret os med Simona Trifonova, der er intern konsulent i Green.Click, og som har masser af erfaring og god viden om ansøgning af EU-finansierede projekter herunder tilskudspuljer. 

Her får du hendes bedste råd og konkrete svar på de oftest stillede spørgsmål om puljeansøgning. 

Men inden da – en kort forklaring.

SMV:Digital tilskudspuljer

Hvad er SMV:Digital?

SMV:Digital er et landsdækkende program, der skal medvirke til, at flere SMV’er foretager investeringer i digitalisering, automatisering og e-handel. Som SMV har du derfor mulighed for at få finansiel støtte til dit digitale projekt.

SMV:Digital drives af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde mellem landets seks erhvervshuse.

 

Spørgsmål og svar

Hvor besværlig er ansøgningsprocessen?

Det kommer an på, hvilken pulje du søger. Men det virker næsten altid mere kompliceret, end det egentlig er. Så tag en dyb indånding, og lad dig ikke slå ud. Vi hjælper dig med at gøre det simpelt og overskueligt for dig.

Hvordan kan puljepengene bruges?

Midlerne er næsten altid øremærket til privat rådgivning. I bred forstand. Den private rådgivning kan bruges som et middel til investering i IT og teknologi eller som hjælp til at udvikle dine egne eller dine medarbejderes digitale kompetencer. Det kan både være indenfor automatisering, e-handel og digital sikkerhed – eller andet, der vil bidrage til, at din virksomhed får sat turbo på innovation og vækst.

Hvornår får jeg pengene?

Pengene udbetales ved afslutningen af projektet. Det betyder, at du selv lægger ud for den samlede sum, og så bliver tilbagebetalt for den aftalte procentdel efterfølgende.

Grunden til, at du først får udbetalt pengene efter projektets afslutning, er, at SMV skal være sikker på, at pengene er blevet brugt til det aftalte formål. Bruger du pengene hos Green.Click hjælper vi dig selvfølgelig med denne del også.

Skal jeg selv lægge penge i projektet?

Ja. I langt de fleste tilfælde er der et krav om egen medfinansiering. Som regel 50 procent – enten i form af kontant betaling, egne afholdte timer eller et mix af disse. 

Hvad koster det at få Green.Click til at hjælpe med ansøgningen?

Hvis du er kunde hos Green.Click, så er det en service, vi tilbyder helt gratis. Er du derimod ikke kunde endnu, så aftaler vi en pris alt efter, hvad du ønsker hjælp til.

Kan jeg søge flere end én pulje?

Ja, det kan du godt. Men du kan ikke bruge midler fra forskellige puljer til det samme projekt. 

Men du kan eksempelvis både søge om midler via SMV:Digitals ordinære tilskudsordning og samtidig søge om et tilskud fra SMV:Digitals ekstraordinære Brexit-pulje. Igen til to forskellige projekter.  

Er der et maksimalt beløb, man kan modtage som virksomhed?

Ja. Over en treårig periode kan en virksomhed højst modtage 200.000 EUR. (ca. 1.5 millioner kr.) ifølge reglerne om de minimis-støtte. Hvis virksomheden er koncernforbundet, kan koncernen tilsammen modtage højst 200.000 EUR. i de minimis-støtte.

Skal vi hjælpe dig med din ansøgning?

Skriv dig op her.

Hvis du har brug for hjælp til at få sendt den helt rigtige ansøgning afsted; holde styr på deadlines; sikre at du opfylder alle krav for, at du kan søge en given pulje – så kan vi hjælpe dig.

Simona Trifonova er intern konsulent hos Green.Click og står for rådgivning om ansøgning af SMV:Digital-tilskudspuljerne. Simona har stor viden og god erfaring på EU-området gennem sit tidligere arbejde ved Europæisk Ungdom Nordjylland, hvor hun også stod for fundraising og puljeansøgninger.


Eva Eriksen

Marketing Specialist

Flere blogindlæg

Vi har allerede samlet og delt en masse viden: