Indlæg skrevet af:
Green.Click
Fra den 1. juli 2023 erstattes det velkendte Google Analytics UA med Google Analytics 4 (GA4). Det betyder, at analytics derefter ikke længere behandler nye hits på almindelige Universal Analytics-ejendomme. Derfor skal du, hvis ikke du allerede er skiftet til GA4, skifte til den nye version hurtigst muligt.
Ejendomme oprettet efter den 14. oktober 2020 er med god sandsynlighed allerede en GA4-ejendom, men for ejendomme oprettet tidligere, er det sandsynligvis en Universal-ejendom. Er du i tvivl, så tager vi gerne et kig på hvilken type ejendom du bruger.
Fordele ved GA4
Der er forskellige fordele ved Google Analytics 4 i forhold til Universal Analytics. Den nye version er en mere fremtidssikret løsning, hvor der er fokus på beskyttelse af personlige oplysninger. Samtidig giver den større indsigt i kunderejsen på tværs af platforme og enheder. Dette i kraft af avanceret maskinlæring.
Derudover giver GA4 mulighed for større investeringsafkast via marketing, da integrationen med Googles annonceplatforme er forbedret med henblik på at optimere kampagneeffektiviteten.
Hvad skal du gøre nu?
Selvom det kan virke som langt ude i fremtiden med udfasningen, er det vigtigt, at du som annoncør, er forberedt på skiftet, og vi anbefaler, at du får skiftet til GA4 hurtigst muligt – jo før, jo bedre. Da Universal Analytics udfases om 15 måneder, vil vi gerne appellere til, at du skifter allerede inden den 1. juli 2022. På den måde kan du køre begge versioner parallelt det første år, og dermed sammenligne dine data som minimum med året før. Dette er ikke muligt, hvis du venter med at skifte.
Sørg derfor for at lave korrekt standardopsætning, opret GA4-ejendom samt test og sammenlign data mellem Analytics UA og GA4. Derudover skal sporingsopsætningen flyttes og implementes på websitet, gerne via Google Tag Manager.
Når du skifter i god tid, har du også mulighed for at få kendskab til og blive fortrolig med den nye version inden den endelige overgang, samtidig med, at du også får opbygget de historiske data, som er vigtige for at opnå datakontinuitet.
Skulle det ske, at du ikke får skiftet inden Universal Analytics udfases, så har du stadig adgang til dine allerede behandlede data i minimum 6 måneder – og Google vil indenfor de næste par måneder komme med den præcise dato for, hvornår Universal Analytics-ejendomme ikke længere er tilgængelige. Herfra er det ikke længere muligt at tilgå dine rapporter gennem Analytics, lige såvel som du heller ikke længere har adgang til dine data via API’en.
Har du yderligere spørgsmål til hvad denne udfasning af Universal Analytics betyder for dig, eller tvivlspørgsmål om hvordan du får skiftet til den nye version, så står vi hellere end gerne til rådighed. Vi er behjælpelige med bl.a. standardopsætning, implementering, sporing og e-commerce opsætning, så vi sikrer, at alle er klar til overgangen til Google Analytics 4.
Er du allerede kunde hos os, vil du i løbet af kort tid blive kontaktet af din Strategic Media Advisor, der vil vejlede dig i de forskellige løsninger, så vi kan sikre, at du fortsat har indsigt i din data fremover.
Skriv dig op her og bliv kontaktet. Vi hjælper dig med en god og sikker overgang fra Google Analytics UA til Google Analytics 4.
Bliv kontaktet
Vi har allerede samlet og delt en masse viden: