7 indsigter i B2B-virksomheders online markedsføring

Indlæg er skrevet af:

Samuel Sommer
Digital Business Developer

7 pragmatiske indsigter - Blogindlæg

Jeg vil i denne artikel, give dig nogle indsigter, jeg har fået gennem min direkte erfaring med B2B. Jeg har nemlig siddet med markedsføring og salg i forskellige B2B-virksomheder, og ved hvilke væsentlige overvejelser og faldgrupper, der er i forbindelse med valg af samarbejdspartner – og ikke mindst marketingbureau.

Først og fremmest – tak fordi du læser med. Mit navn er Samuel Sommer og jeg er en af de nye ansigter her i Green.Click og kom til i starten af 2021. Jeg er startet som digital forretningsudvikler – og skal fremadrettet være med til at hjælpe virksomheder med at navigere og performe online.

Med min nye start er det første gang jeg nu repræsenterer et bureau – jeg har altid siddet på “den anden side” af bordet. Først i en maskinhandel i landbrugsbranchen og senere i IT-branchen for et mindre Microsoft hus. Mit kendskab er derfor godt, når det vedrører de processer og tanker, som man gør sig i B2B virksomheder i relation til valg af samarbejdspartnere og leverandører. Qua min baggrund, har jeg også haft “hands on” – og jeg ved, hvad det kræver at skabe samspillet mellem salg, marketing og eksterne aktører.

Mange vil gerne digitalisering – men sørg for at gøre det rigtigt

Jeg kommer ikke udenom at nævne Corona. I øjeblikket er der en fremstorm hos B2B virksomhederne , som i virkeligheden blot er et aftryk af Corona. Flere og flere rykker online – selvom mange af dem i mange år har sagt: “Det kommer vi aldrig til!”. Rent faktisk siges det, at digitaliseringen er blevet skubbet 5 år frem, udelukkende pga. Covid-19. Det kan mærkes, både når vi taler med kunder, men også i andre netværkssammenhænge. Det har derfor aldrig været vigtigere, at virksomhedernes indsats er på de rigtige kanaler med den rigtige målgruppe.

Gode råd med på vejen

Selvom jeg i dag sidder i et bureau, vil jeg uden tvivl stadig anbefale mit netværk og B2B virksomheder nogle grundlæggende ting, når man vil i gang med online annoncering på Google, Facebook eller Linkedin.

B2B indsigter

  1. Byg din virksomhed organisk
    1. Stå stærkt med din virksomhed på de online platforme, det er nemlig forudsætningen for at din kommende annoncering virker.
  2. Få styr på din kommunikation
    1. Jeres posts på sociale medier, bør afspejle det I sælger og jeres forretning. Del de opslag, som I ved kan være udslagsgivende for et evt. salg.
  3. Gå ikke med skyklapper
    1. Sorry to say, men lad os erkende det: Marketing koster penge. Vær derfor forsigtig med at falde for gode tilbud, der kan gøre alt med SEO, Google Ads og Facebook til det halve. Med lidt sund fornuft, ved vi jo godt at pris, indsats og kvalitet hænger sammen.
  4. Bind jer ikke på lange kontrakter
    1. For det første, er der ingen der ved, hvordan verden f.eks. ser ud om 3 år. For det andet vil jeg helst selv tegne aftaler på et år ad gangen – det giver arbejdsro og tid til, at der kan skabes resultater (for det kan godt tage tid).
  5. Lav en årsplan
    1. Det er fuldt ud bevidst, at jeg går efter 1 års aftaler – det hænger nemlig sammen med at man i fællesskab kan lave en årsplan. (Mangler du inspiration til dette, kan du med fordel downloade Green.Clicks årshjul skabelon her, gratis)
  6. Ta’ referencer på din kommende samarbejdspartner
    1. Få friske referencer på dem du overvejer – og tal gerne med andre virksomheder, som er kunder hos dem i dag. Det er vigtigt at få et kundeperspektiv på.
  7. Forventningsafstem og planlæg
    1. Skal bureauet have kontakt til dig eller din marketingmedarbejder? Der skal findes nye arbejdsgange for hvornår og hvordan man sikrer at ting bliver udført, så samarbejdet med en tredjepart kommer til at fungere.

Udfyld formularen og bliv kontaktet

Kontakt gerne mig eller en af mine dygtige kolleger, hvis du har brug for hjælp eller spørgsmål til mine indsigter. Så udfyld felterne her:


Kontakt Green.Click i dag omkring dine AdWords Samuel Sommer Digital Business Developer