Black Week slog rekorder i 2020

Indlæg skrevet af:

Nicholai Windfeldt

Stærke resultater i e-handlen

2020 blev et år, hvor mange ting blev vendt på hovedet. Det så vi især i måden, forbrugerne ændrede deres indkøbsmønstre. I månederne op til Black Friday, var forventningerne høje til e-handlen for webshops. De fysiske butikker var knap så forventningsfulde, fordi de blev direkte påvirket af nedlukninger, arealkrav og forbrugere, som i høj grad lyttede til regeringens råd om at minimere den fysiske kontakt.

Black Week slog rekorder i 2020

Fra Black Friday
til Black Week

COVID-19 har i høj grad medvirket til, at danskerne har fået øjnene op for handel via webshops, hvorfor de gennem året i stigende grad har handlet gennem både apps og browsere. 2020 har altså på mange måder været banebrydende for online shopping i Danmark og resten af verden.

Krisen har med dens lidt kedelige facon fået danskerne til tasterne og gjort deres dankort glødende, hvilket i nogen grad kan skyldes kombinationen af myndighedernes Corona-restriktioner og udbetalingen af de indefrosne feriepenge. Black Friday i Danmark gik hermed pludselig fra at være én fredag til at leve op til fænomenet Black Week, hvor både besparelser og shopping varer hele ugen.

Lignende vækst er
ikke set siden 2006

Branchedirektør i DI Handel fortæller , at detailhandlen ikke har haft lignende stigende vækst siden 2006, og ligeledes har Black Week sat rekorder hos PostNord og deres antal af pakkeuddelinger. En udvikling, som formentligt er kommet for at blive.

Derfor er det vigtigt, at virksomhedsejere sætter fokus på at styrke den digitale handel og de online kanaler, så kunderne imødekommes i lige så høj grad som i den offline handel. På den måde kan du sikre din virksomheds andel i markedet og dét potentielle salg, der ligger og venter.

 

Stigning i omsætningen på
helt op til +458%

Green.Click hjælper en adspredt vifte af kunder til at nå det maksimale udbytte af Black Week og andre mærkedage for deres virksomheder.

Green.Click har kunder, der indebærer alt fra skønhedsklinikker til murerforretninger og e-commerces. Vi sætter en dagsorden og målsætning i samarbejde med den enkelte kunde, hvorefter vi med vores ekspertise har til opgave at udnytte og maksimere de enkelte marketingkanaler.

Dette skyldtes både danskernes stigende online købelyst, men i mindst lige så høj grad skyldtes det, at vi i samarbejde har sørget for, at vores kunder har været digitalt parate til at håndtere de mange kunder i deres webshops og samtidigt generere nye kunder via deres online kanaler. Følgende præsenterer vi nogle af de tilfredsstillende resultater, vores kunder har opnået:

  • Ecommerce, som sælger smykker og ure, vækster 140% i omsætning over Black Week og omsætter for knap 1.8 mio. DKK
  • Ecommerce, som sælger isenkram, vækster 37% i omsætning på Black Friday t.o.m. Cyber Monday.
  • Ecommerce, som producerer og sælger egetræsborde og hylder, vækster 458% i omsætning på webshoppen på Black Friday.

Vi så et eksempel, hvor vi i dialog og samarbejde med kunden måtte skifte strategi om formiddagen på Black Friday, fordi de annoncerede tilbud ikke var tilstrækkeligt konkurrencedygtige. Kundens omsætning steg med +36,3% over Black Weekend.

Head of SEM, Green.Click

Hvordan forbereder du dig til Black Week 2021?

Læringen af en hektisk dag, som blev til en hæsblæsende uge, er naturligvis individuel for alle virksomheder, men vi deler gerne tips bygget på vores erfaringer og observationer, som vi vurderer, at man bør inkludere i sin Black Week-strategi i 2021:

  • Fænomenet Black Week er med til at udjævne den høje konkurrence på Black Friday blandt annoncører. I takt med at Black Week bliver mere udbredt, skal virksomheder være klar på en hård konkurrence hele Black Week ugen, hvor salget førhen godt kunne dø helt ud i ugen op til Black Friday og hvor mange nedjusterede deres markedsføringsbudgetter.
  • Planlægning skaber de bedste resultater. Det er så godt som umuligt at sadle om på dagen når skaden er sket.
  • Spot-tilbud er kun interessante for en meget smal målgruppe, hvorfor man med fordel kan kombinere dette med en flad procent-besparelse på hele webshoppen. Vælger man at køre med spot tilbud bør man overveje at tease det i perioden op til Black Week.

Bliv kontaktet

Skriv dig op her.

Vil du høre mere om, hvad vi kan gøre for din online handel? Vi kontakter dig til en uforpligtende snak.

Jeppe Fredborg

Head of SEM

Flere blogindlæg

Vi har allerede samlet og delt en masse viden: