Design knivskarpe bannere

Indlæg er skrevet af:

Anna Cecilie Hagen Nielsen
Lead Designer

Få mere ud af din annoncering på Google og sociale medier

Har du mestret banner-design til Google Display og Facebook annoncering? Hvis ikke, så er det nu, at der skal arbejdes på sagen. Lige rundt om hjørnet er, hvad vi hos Green.Click kalder Glødende-Dankort-Sæson. Dette er tiden på året, hvor online-shopping boomer. I forbindelse med Black Friday- eller week, juleindkøb og januarudsalg, er det derfor vigtigere end nogensinde at producere annonceringsmateriale, der konverterer. 

I dette indlæg vil jeg give nogle design-fifs, der kan hjælpe dig på vej. Er det vejledning omkring de konkrete formater, filstørrelser og -typer, du søger, findes dette i vores guides:

Hent formater til Google Display guide

Hent formater til Facebook guide

Hent LinkedIn annoncering guide

 

Less is more, når det handler om bannere

Det kan være svært at begrænse sig, men det er vigtigt. Det gælder både budskab og mængden af indhold. Hold dig til ét budskab pr. banner, og gør alt hvad du kan for at frasortere unødigt indhold. Jo skarpere du er i din visuelle kommunikation, jo større er sandsynligheden for at dit banner fungerer efter hensigten.

Mængden af indhold skal selvfølgelig også tilpasses det benyttede format og platform. På sociale medier er der eksempelvis mulighed for at understøtte dit annoncebanner med tekster, titler, knapper osv. Google Display-annoncer har ikke denne mulighed og skal derfor kunne stå alene. 

Designer du en serie af bannere i varierende størrelser, er det en god ide at have defineret det mest essentielle indhold samt hvad der kan tilføjes af ekstra værdi, hvor der er plads. Hermed vil de mindste størrelser stadig kunne kommunikere budskabet via de essentielle elementer, og budskabet vil dermed være det samme på de større bannere – Bare plus lidt ekstra. 

Du kan tænke på det på denne måde: 

  • Hvad skal målgruppen vide?
  • Hvad kan der tilføjes for at øge interessen hos målgruppen?

 

Kan jeg ikke bare bruge en skabelon?

Mange online bannerdesign-programmer tilbyder et hav af inspiration og skabeloner. Benytter du ikke online programmer, findes skabeloner også på diverse stock-sider, hvor de kan hentes direkte ned og smækkes ind i Photoshop. 

Skabelonerne er et fint værktøj, når de benyttes som netop det – Et værktøj. En skabelon kan hjælpe dig med at afgøre, hvor din titel skal være, hvilken størrelse din tekst skal have og hvor dit logo skal placeres. Skabelonen er dog ikke et færdigt produkt, og du gør dig selv en bjørnetjeneste ved at nøjes med at indsætte den rette tekst og udskifte dit logo. 

Som med alt andet visuelt materiale, er det vigtigt, at målgruppen med det samme kan afkode, at det er din virksomhed, der er afsender. Det kræver, at din visuelle identitet inddrages på dine bannere, så der er sammenhæng i jeres digitale tilstedeværelse på tværs af platforme. Forsøg så vidt muligt at få inddraget jeres egen farvepalette, fontvalg, billedmateriale og logo – Så er I nemlig både genkendelige og fremstår langt mere troværdige. 

 

Benyt CTA-knapper til at opfordre til handling

Call-to-action elementer er aldrig en dårlig ide, når du annoncerer. Dog er der forskellige tilgange, som er mest hensigtsmæssige, alt efter hvilken platform, du annoncerer på. Som tidligere nævnt vil en Google Display-annonce altid stå alene og bliver altså ikke understøttet udenfor grafikken. For at opnå dit mål med dit Google Display-banner, er en CTA-knap dermed essentiel, da den opfordrer målgruppen til at klikke sig videre via banneret. 

På LinkedIn og Facebook er der derimod en indbygget knap i selve annoncen, og det er derfor ikke nødvendigt at inddrage en CTA-knap på banneret. Dermed ikke sagt, at et CTA-element ikke bør være derpå – Dit banner optimeres nemlig markant, hvis det tydeligt fremgår, hvilken handling, målgruppen skal udføre samt hvad de kan forvente, at der sker, når de klikker på annoncen. 

CTA’en behøver dermed ikke at fremstå som en knap. Det vigtigste er bare, at du forklarer og opfordrer til handling. Undgå også at CTA’en bliver en direkte gentagelse af teksten på annonceknappen og benyt i stedet muligheden til at forklare handlingen på forskellige måder – Det kunne f.eks. være “Download guide” i annoncen og “Hent guiden her” på banneret. 

Overvej også om en CTA-knap er nødvendig ift. dit formål med annoncen. Er dine bannere til for at øge brand awareness, så er synligheden af banneret i sig selv nok. Er formålet derimod leadgenerering, trafik eller salg, er det smart at lede målgruppen videre i processen via bannerets budskab.

CTA-knap i annoncen.
CTA-knap på banneret.

 

Fang din målgruppes opmærksomhed med animerede bannere

Bevægelse er lig med interesse. Det ved vi bl.a. fra adskillige undersøgelser der viser, at video-content performer bedre end statisk. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at der skal stilles op med et helt videohold, hver gang du skal lave en ny kampagne. I stedet kan du med samme formål tildele nogle af elementerne på dit banner en animation. Vælg de elementer, som du helst vil drage opmærksomhed til, såsom en konkret fordel for din målgruppe eller en CTA-knap. 

     

Her gælder dog det samme som ved min første pointe – Begræns dig. Animationens formål er at øge opmærksomheden, ikke stjæle den. 

Når du har designet et animeret banner, kan du spørge dig selv: 

  • Er mit budskab mindst lige så skarpt, som før jeg tilføjede bevægelse? 
  • Giver animationselementet mig lyst til at kigge på banneret i længere tid? 
  • Er animationen et passende valg for budskabet? 

Kan du svare ja på alle tre, så har du benyttet bevægelse i dit design til dets fulde potentiale. Er du i tvivl om hvorvidt animationen bidrager til designet, er det altid en god ide at split-teste. Brug en statisk og en animeret version af dit banner, og analyser din performance-data for at få et overblik over, hvad der performer bedst.

 

Benyt alle fifs på Black Friday!

På Black Friday bliver dine potentielle kunder eksponeret for et hav af bannere, der har samme formål som dit. Derfor er det her, at alle tips skal tages i brug, hvis netop dine bannere skal fange din målgruppes opmærksomhed. Det gælder dog ikke kun om at designe gode bannere – Det handler også om at designe bannere, der skiller sig ud fra mængden. 

Måske har du lagt mærke til, at der på Black Friday er et gennemgående æstetisk udtryk på bannere på tværs af virksomheder og brancher. Eksempelvis vil et typisk Black Friday banner have ordene “BLACK FRIDAY” med store bogstaver i en bold typografi – Sandsynligvis i hvid, rød eller guld på en sort baggrund. Kan du se det for dig? Fænomenet er med stor sandsynlighed et symptom af skabelonernes tilgængelighed – De er nemme og iøjnefaldende, men har desværre den store faldgrube, at alle bannere kommer til at ligne hinanden. 

Derfor er min pointe med at få inddraget din egen identitet på dine bannere ekstra vigtig på denne dag. Det betyder ikke, at du ikke kan gøre noget anderledes med dine bannere på Black Friday. Ønsker du f.eks. at slå dig løs med balloner, konfetti og glimmer? Eller vil du være med på bølgen med den sorte baggrund og den bold typografi?  Gør det endelig, men inddrag elementer såsom farver, fonte og logo fra din egen identitet. 

Benyt også gerne billeder på dine bannere – Enten nogle, der repræsenterer din virksomhed og er en del af jeres visuelle identitet, eller benyt evt. billeder af de produkter, du forsøger at sælge på Black Friday. 

Kører du annoncer på bestemte produkter på Facebook, så undersøg også muligheden for at benytte Facebook-rammer på dagen. Disse tilføjer et visuelt element til dine produktannoncer og kan indeholde alt fra logo til pris til dine mest sælgende USP’er. 

Har du brug for hjælp til dine Black Friday bannere?
Kontakt os hos Green.Click senest den 25. oktober og lav en aftale om assistance til din annoncering til Black Friday eller -Week. Eller kontakt os for hjælp til dine øvrige bannere. Du kan også skrive dig op her – så giver vi dig et kald.