Håndgribelige designtips til dit website

Indlæg er skrevet af:

Anna Cecilie Hagen Nielsen
Lead Designer

Optimér effektiviteten af dit website med visuelle virkemidler

Du har styr på SEO, dine displayannoncer fungerer og du laver engagerende content på sociale medier. Men hvad så, når du har haft succes med at fange dine potentielle kunders interesse, og de klikker sig videre ind på dit website? Bliver dine besøgende informerede om din forretning på siden? Kan de navigere på den og finde netop det, de søger? Konverterer den? 

Hos Green.Click beskæftiger vi os med virksomheders online performance, hvor SEO, Google Ads og annoncering på sociale medier er i fokus, da disse aspekter er essentielle for at lede potentielle kunder ind på dit website.

Det er dog helt afgørende, at interessen ikke frafalder, så snart den potentielle kunde lander på dit website, hvis du vil opnå det optimale udbytte af dit markedsføringsbudget – Og det er der jeg kommer ind i billedet. I november sidste år blev jeg nemlig plantet solidt i Green.Clicks Creatives team med titlen Graphic Designer, og siden da har en stor del af min dagligdag bestået af optimering af websitedesigns til vores kunder.

I samarbejde med et team, der ved alt om kommunikation, branding og konverteringsoptimering, følger jeg en håndfuld grundprincipper, jeg altid har med i mine designovervejelser. Design er nemlig ikke blot æstetik – det er i allerhøjeste grad også funktion, brugervenlighed og kunderejser. Så læs med her, hvis du vil lære mere om designelementer og -principper, som kan øge konverteringerne og løfte din virksomheds kommunikation via dit website. 

 

Skab effektive Call To Actions

Når en potentiel kunde lander på din forside, er det i langt de fleste tilfælde – fra dit perspektiv- med hensigten om, at de skal ledes videre derfra. Om du ønsker at føre dem videre til specifikke undersider, opfordre dem til at tage kontakt eller tilmelde sig din kundeklub er underordnet – Kunden skal udføre en handling, og den handling kan du skubbe dem i retning af via Call To Actions. 

Call To Action-elementer, eller CTA’er i form af knapper, formularer eller lignende, er kommunikative elementer, der netop opfordrer din målgruppe til at udføre den handling, du ønsker. Grafisk design er et stærkt visuelt kommunikationsmiddel, og vi opfordrer derfor altid vores kunder til at sætte ekstra stor visuel fokus på deres CTA’er. Det kan du blandt andet gøre ved at:

  • Give din CTA en kontrastfarve for at tiltrække opmærksomheden hertil. En stærk og iøjenfaldende farve er altid effektiv, men det vigtigste er blot, at den adskiller sig fra sidens øvrige farvepalette.
  • Synliggøre at CTA’en er klikbar, hvis det er tilfældet. Her er slagskygger og mouse-over effekter din bedste ven, da det illustrerer, at elementet er en knap.
  • Sørge for at teksten på din CTA tydeligt udtrykker dens funktion.

 

Opbyg websitet så brugeren let kan afkode din forretning

Førstegangsbesøgende på dit website har som regel et behov, de håber, at du kan imødekomme samt dertilhørende præferencer, krav og holdninger. Derfor er det vigtigt, at den besøgende ikke skal lede længe efter svar på din virksomheds kerneforretning, kompetencer og værdier. Ved at lade dem fremgå allerede i headeren på dit websites forside, bliver din potentielle kunde straks fyldt med information om, hvem virksomheden er og hvad I kan gøre for vedkommende – og dermed vække en interesse i at blive kunde. Denne information behøver dog ikke være teksttung og kedelig. Faktisk kan det gøres via få linjer med et fængende kommunikativt DNA og en kort elevatortale. Med det kommunikative DNA koges hele din forretning ned til én sætning, der kan agere overskrift til elevatortalen og i kombination forklarer forretningens branche, kompetencer og værdier. Nu vil enhver besøgende kende til alle de vigtigste aspekter af din virksomhed indenfor få sekunder.

I relation til websitets header, er følgende designprincipper værd at have med i overvejelserne:

  • Komposition: Normalt oplever brugeren et website i en F-formation. Det vil sige, at det læses fra øverste venstre hjørne mod højre.Placer derfor dit kommunikative DNA og elevatortalen på ét af de første fire punkter, som bliver scannet, for at øge sandsynligheden for, at den bliver læst. De øvrige punkter er ideelle placeringer for logo og CTA’er.

  • Fonte: Vælg en eller to fonte, der fremstår tydeligt, har høj læsbarhed og understøtter din virksomheds identitet. Skab hierarki ved at variere vægten af dine fonte – Jo mere iøjnefaldende teksten er, jo vigtigere fremstår budskabet.
  • Baggrund: Baggrundsbilleder er en fremragende måde at kommunikere om din forretning og skabe en stemning, der er i tråd med virksomhedens DNA. Læg eventuelt en farvet kasse over og justér opaciteten for at øge læsbarheden af tekst, der er placeret ovenpå. 

Vær også opmærksom på, at sidens menupunkter ikke blot er et navigeringsværktøj, men også er med til at beskrive virksomhedens DNA. Vær derfor omhyggelig med valget og formuleringen af synlige menupunkter.

 

Benyt tillidsvækkende symboler  

Har du en smiley fra Fødevarestyrelsens kontrolrapporter, en god rating på Trustpilot eller måske et blåt e-mærke? Få dem endelig frem på dit website og vis de besøgende, hvilken kvalitet de kan forvente af din forretning.

Genkendelige symboler på dit website øger din virksomheds troværdighed markant. De fungerer ikke blot som en visualisering af den branche, din virksomhed befinder sig i, men er også en blåstempling fra eksterne organisationer. Du kan med fordel have følgende overvejelser med, når du implementerer symboler på dit website:

  • Placér symbolerne synligt og tidligt, gerne i headeren eller lige under. Jo tidligere hjemmesidens besøgende får øje på dem, jo tidligere øges deres tillid til virksomheden.
  • Det er ikke kun kvalitetsstemplinger, der øger troværdigheden. Vis også gerne med symboler, at I benytter velkendte betalingsmetoder, leveringsservices og lignende.
  • Lad eksterne symbolers design være, som de er. Det kan være fristende at tilpasse dem din egen virksomheds visuelle udtryk, men det er netop i tilfælde som dette, hvor funktion vinder over æstetik. Symbolet mister nemlig en stor del troværdighed, hvis det ikke ser ud, som det huskes. Ofte er det ikke lovligt og kan endda komme til at fremstå som en efterligning.
  • Lav dit eget symbol, som fremhæver en af din virksomheds vigtigste eller mest troværdige USP’er (Unique Selling Point). Find eksempelvis et ikon, der illustrerer kvalitetssikring (f.eks. en stjerne, medalje eller diplom) og sammensæt det med “Prisgaranti”, “Kvalitetstestede produkter” eller hvad der er gældende for netop din virksomhed. 

 

Vælg billeder der skaber den rette stemning

Som tidligere nævnt kan billeder være med til at skabe en bestemt stemning på dit website og på samme tid reflektere virksomhedens kompetencer og branche. 

Når det handler om at skabe en stemning, er der mulighed for at vælge billeder, der ikke skal forstås bogstaveligt. Overvej i stedet hvilken stemning billedet skaber og hvilke associationer motivet danner. Eksempelvis er billeder af mennesker optimale i en situation, hvor du ønsker at fremstå personlig og relaterbar. Billeder, hvor natur indgår, vil ofte opfattes som værende rolige og med et aspekt af noget traditionelt, da det ligger langt væk fra den digitale verden. 

Strategien for dit valg af produktbilleder er lidt anderledes, men det er stadig gældende, at ethvert billede skaber en stemning. Benyt derfor gerne billeder, hvor dine produkter bliver benyttet i praksis. På den måde giver du dine potentielle kunder mulighed for at se sig selv i den pågældende situation, hvor dit produkt eller service er med til at berige deres liv og ikke blot fremstår som et objekt. 

Har du brug for hjælp

Har du brug for hjælp til optimering af designelementer til dit website eller til at få formuleret en skarp elevatortale og kommunikativt DNA samt eksekvering af den tilhørende online strategi? Tag endelig fat i os. Så hjælper vi dig nemlig igennem processen med at få defineret din virksomheds brand og få kommunikationen tydeligt frem i din kommunikation – også visuelt.