Tiden kalder på digitalisering – også for B2B virksomheder

Indlæg er skrevet af:

Thomas Olsen
Direktør & Partner | [email protected]

Mere end nogensinde kalder tiden lige nu på digitalisering. Det stiller nogle helt konkrete krav til de virksomheder, der for alvor er klar til at springe med på vognen. Først og fremmest handler det om at få styr på brandet. Det vil sige basiskommunikation, optimering af websitet, konverteringsoptimering og fokus på de forretningskritiske søgeord, som virksomheden skal kunne findes på. Når fundamentet er på plads, er næste skridt at udvikle en stærk, digital strategi, der skal være med til at styrke virksomhedens digitale tilstedeværelse. Derefter gælder det selve eksekveringen på de digitale kanaler.

Og eksekveringen kræver indgående kendskab til Googles forskellige tools og hvordan man bruger dem bedst muligt. Ofte ligger hele grundlaget for forretningen i at være tilstede på de forretningskritiske søgeord på Google og her følge søgningerne.

Thomas Olsen, Partner & Direktør

Et solidt fundament for forretningen

Uanset om din virksomhed er B2B eller B2C er det vigtigt, at der er har styr på virksomhedens brand. Branding handler ikke kun om at nå ud til de private kunder. Det handler om alt fra at indtage territorier og at skabe personlighed og at portrættere sig, for at blive kundens foretrukne virksomhed – og i sidste ende opnå konverteringer og salg. God branding er resultatgivende i alle slags virksomheder.

I markedsføring er det derfor også altid vigtigt at have et solidt fundament, hvor virksomhedens brand er klart defineret og velovervejet og er gennemgående i alt, man som virksomhed kommunikerer.

Hos Green.Click, som er et digital performance agency, arbejder vi med vores kunders brand, hvor vi har en fast og velafprøvet metode, vi benytter. Det er nemlig ikke blot tilfældige, kreative idéer og en flot etikette, der skal klistres på virksomheden. Nej ønsker man branding, der giver resultater, er det hele brandets indbyggede værdi, som skal synliggøres. Det kræver enten branding-eksperter eller indgående viden i virksomheden for at kunne udforme et optimalt brand. 

 

Digitalisering kræver endnu større fokus på brandet

Gennem det seneste års tid er det efterhånden gået op for både private og erhvervsdrivende, at der er stor værdi i at digitalisere virksomheden. Vi har oplevet at krisen enten har tvunget eller inspireret rigtig mange til denne omstilling, hvilket også har vist sig at være et altafgørende valg for deres forretning for at overleve krisen. En krise, der har fået mange virksomheder helt i knæ, men også en krise, der med raketfart har boostet virksomheder, der har haft muligheden samt været digitalt parate til at håndtere deres forretning online.

Mandag den 1. marts åbnede mange fysiske butikker igen, men vi ser stadig en udvikling, i den digitale handel. Det gør handlen lettere og mere fleksibel for kunden, samtidigt med at det for mange har været mere trygt at kunne handle hjemmefra under COVID-19.

Disse faktorer gælder ikke kun B2C-handel. Det gælder i lige så høj grad B2B, som tidligere har været meget offline – både i deres salg og markedsføring. Derfor er det også helt essentielt, at de får styr på brandet, som en del af digitaliseringen. For forretningen skal også bygges digitalt og organisationen skal være indstillet på at omstille eksempelvis deres salg til de digitale kanaler. Herunder at virksomhedens visuelle identitet, hjemmeside, sociale medier, online kampagner osv. kommunikerer det rigtige. Vi oplever lige nu flere virksomheder, der kommer til os, fordi de som virksomhed har udviklet sig langt hurtigere end deres hjemmeside og online tilstedeværelse, så det ikke længere repræsenterer den virksomhed, de er. 

Det digitale marked er både åbent og oplagt for virkelig mange typer af virksomheder, så længe der bliver arbejdet professionelt med det kommunikative fundament, strategien for den digitale tilstedeværelse, formidling, trafik til hjemmesiden, konverteringer og håndtering af de kundeemner, der kommer fra den online del. 

 

Traditionelle marketingaktiviteter er sat ud af spil

Traditionelle, leadgenererende aktiviteter som netværksmøder og messer er sat ud af spil, og kommer sikkert ikke tilbage i “normal” fuld funktion igen. Derfor er specielt mange B2B virksomheder nu klar over, at en væsentlig del af marketingbudgettet skal flyttes online. E-commerce markedet er født digitale og er derfor på et andet niveau. Men her ses ligeledes en øget intensitet i kampen om at få mest muligt ud af indsatsen.

Den digitale udvikling, der allerede var i gang, er som sagt accelereret voldsomt i løbet af Corona-krisen. Vi har samtidig set en markant opdeling i markedet; De virksomheder, der ikke anerkender vigtigheden af, at forretningen har en stærk, digital tilstedeværelse, anerkender heller ikke, at digitaliseringen er en investering. De er derfor ikke interesserede i at betale ret meget for online tilstedeværelse. Men resten af verden har i den grad erkendt, at en stærk, digital tilstedeværelse er afgørende for forretningen og for at få resultater. 

Ønsker du endnu større indblik, så hent vores guide om digitalisering, strategi og branding. Du er også velkommen til at kontakte os på [email protected] eller 70 230 540.

Thomas Olsen,
Partner og Kommerciel Direktør
Green.Click A/S
30 73 40 59