Få flere direkte bestillinger gennem din restaurants hjemmeside

Indlæg er skrevet af:

Samuel Sommer
Digital Business Developer | [email protected]

Betaler din restaurant også for meget til leveringstjenester?

Befinder du dig i restaurationsbranchen og samarbejder du med leveringstjenester som eksempelvis JustEat, Hungry og/eller Wolt? Som restaurant  kan det være rart med hjælp udefra, til at få sat skub i forretningen. Men over tid kan hjælpemidlerne gå hen og blive en dyr fornøjelse, hvorfor vi nedenfor fortæller dig, hvordan du bedst muligt kan få kunder til at strømme ind på din restaurants hjemmeside, fuldkommen uden brug af eksterne bestillingsplatforme.

Nok bidrager sider som JustEat, Hungry og Wolt til at dine kunder nemmere får øjnene op for dig, men de snupper også en pæn del af fortjenesten. Minimum 20% af indtjeningen ryger direkte ud af butikken og ned i lommen på de forskellige platforme. Endvidere er det også dem, der får lov til at sidde på dine kunders data. 

Dette betyder for dig, at du mister en særdeles god mulighed for gensalg og for at skabe en solid relation til dine kunder, da de, som oftest, vil tilknytte de gode oplevelser til leveringstjenesten fremfor til spisestedet. Således er chancerne der altså for, at kunderne, næste gang de skal have mad udefra, bestiller gennem selvsamme tjeneste, fremfor at bestille fra det samme spisested. 

Undgå at hæve beløbet

Oftest er alternativet for mange restauranter, at sætte prisen op med det respektive beløb, der går til de forskellige leveringstjenester, hvorfor dette kan føre til, at kunderne vælger at købe sit mad andetsteds. Dog ses det også, at mange restauranter vælger at tilbyde en ekstra service – såsom en gratis sodavand, eller andet i bytte, for at få den direkte bestilling.  

Det er en omdiskuteret problematik for restaurationsbranchen, at diverse leveringstjenester har en for stor indflydelse og kontrol på markedet og selvom det er en god business case for JustEat, Hungry og Wolt, fremmer det ikke nødvendigvis din forretning, som jo, i bund og grund, er dér størstedelen af alt det hårde arbejde ligger.

Skab relation og vind dine kunders loyalitet

Som førnævnt kan det være rart med et boost i opstartsfasen, da det kan bidrage til at skabe større kendskab til forretningen. Men vi mener det er en klar fordel, hvis du i stedet kan få dine kunder til at lægge flere af deres bestillinger direkte hos dig og på den måde indsamle dine kunders data, som med fordel kan bruges i fremtidig markedsføring. Ydermere er den indsamlede data essentiel til at skabe, såvel som opretholde, relationerne ved kontinuerligt at holde kunden opdateret på nye tiltag, tilbud m.m. i form af e-mail marketing.

Det kan i sidste ende være skyld i, at du vinder dine kunders loyalitet, hvormed de vender tilbage til din restaurant igen og igen – helt uden hjælp fra dyre leveringstjenster. Det kræver dog en vis indsats at vinde loyaliteten tilbage, hvormed vi anbefaler, at du, som udgangspunkt, flytter dit nuværende marketingbudget over til kanaler, som bidrager dertil. Her råder du selv over din data og kan med fordel benytte Googles kanaler, Facebookannoncering og/eller SEO. 

Slid med vid, ting tager tid

Rom blev ikke bygget på én dag og er du på nuværende tidspunkt afhængig af bestillinger gennem eksterne agenter, vil jeg foreslå at budgettet trinvist bliver flyttet over en periode. Det kræver planlægning såvel som løbende justeringer og et godt råd med på vejen vil være, at teame op med eksperter, der har erfaring indenfor feltet. På sigt medvirker det til en større indtægt og ikke mindst en mere velstående og selvstændig forretning. 

Ønsker du at høre nærmere om dine muligheder om at opnå et større udbytte af den investering, du lægger i din markedsføring? Hos Green.Click får du professionel rådgvining samt hjælp til hvordan du bedst kommer ud af kløerne på JustEat, Hungry og Wolt, gennem eksempelvis Google Ads, remarketing m.m. og vi sætter os nøje ind i din virksomhed, såvel som dine specifikke ønsker og krav, før vi påbegynder rejsen.