Google annoncerer fuld overgang til Responsive Søgeannoncer

Indlæg er skrevet af:

Nicholai Windfeldt
Head of SEM

Responsive søgeannoncer

Fra og med den. 30. juni 2022 kan annoncører ikke længere oprette og redigere udvidet tekstannoncer i Google Ads, man vil dog stadig få vist effektiviteten af annoncerne. Udvidet tekstannoncer erstattes af Responsive søgeannoncer, som annoncører har haft muligheden for at arbejde med siden 2018.

Responsive søgeannoncer består af op til 15 overskrifter og op til 4 beskrivelser. Fordelen ved dem er, at machine-learning kan hjælpe med at oprette de mest fleksible annoncer, med de mest relevante budskaber for den enkelte bruger. Tag blot et eksempel med en bruger som søger [Hotel København], dette kan være ifm. en forretningsrejse, weekendophold, ferie, lokaler til et bryllup, eller noget helt andet, og her vil de mange overskrifter give muligheden for at lave en mere specifik annonce til den enkelte bruger.

Er man som annoncør lidt påpasselig eller ikke interesseret i den fleksibilitet man opnår med Responsive søgeannoncer, så har man muligheden for at fastgøre overskrifter eller beskrivelser til en specifik position. Dermed kan man ret simpelt tvinge søgeordet frem i overskrift 1, hvis det er dét man ønsker. Samtidig har man flere muligheder ift. at arbejde med søgeordssynonymer.

Responsive søgeannoncer er mest effektive, når annoncører kontinuerligt a/b tester budskaber, præcis som med andre annonceformater. Derfor bør man holde øje med performance på de enkelte overskrifter og beskrivelser og løbende udskifte de dårligst performende, samt arbejde med at fastholde annoncepositioner på de bedst performende overskrifter og beskrivelser.

Annoncekvalitet

Da det kan være tidskrævende at komme i tanke om 15 interessante overskrifter til hver annonce i en konto med flere tusinde annoncegrupper, så kan annoncører med fordel “nøjes” med at tilføje et mindre antal og her vil siden Anbefalinger efterfølgende være behjælpelig med en række tilpassede forslag, som hurtigt kan tilføjes. Dermed får man hurtigere konverteret virksomhedens Google Ads konto til at understøtte det nye primære annonceformat, som træder i kraft d. 30 juni 2022. 

Kilde: https://support.google.com/google-ads/answer/11031467