Hvad gør vi når “Gns. position” forsvinder fra Ads?

Indlæg er skrevet af:

Jeppe Fredborg
SEM Specialist

Hos Green.Click er det ikke just en nyhed, at Google fjerner den gennemsnitlige annonceposition (“Gns. position”) fra Ads. Det er dog yderst vigtigt for annoncører, at forstå hvad denne ændring bringer med sig.

I de seneste 15 år har den gennemsnitlige annonceposition været en af de absolut mest anvendt metrics til at vurdere, hvordan ens annoncer placerer sig på Google. Denne mulighed forsvinder dog i løbet af 2019. Og som med så meget andet, når det gælder Google, er det kun dem selv, der ved, hvornår ændringen træder i kraft.

Indtil videre har man med den gennemsnitlige annonceposition kunne se, hvordan ens annoncer er positioneret i forhold til konkurrenternes over en given periode. Med denne metric har man altså kunne få en hurtig forståelse for om annoncerne ligger som ønsket eller om der bør budjusteres – eller om der skulle arbejdes på kvaliteten for at ramme en anden position.

Fremover konkluderes position af annoncer ikke via en gennemsnitlig placering, men derimod via eksponeringsandel. I eksponeringsandele anvender Google udtrykkene Allerøverst og Øverst. Her henviser Allerøverst til den første placering i søgeresultaterne og Øverst er samtlige annoncer, der ligger over de organiske resultater.    

Her anvendes Eksp. (allerøverst) i % og Eksp. (øverst) i %, som er to metrics du allerede finder i Google Ads i dag. Ifølge de to metrics er det ikke interessant om man ligger nummer 2, 3 eller 4, men derimod om du ligger allerøverst eller øverst.

Hvorfor denne ændring i gennemsnitlige annonceplaceringer?

Google er forelsket i automatisering og de muligheder det giver annoncørerne.

Med en automatiseret budstrategi har man netop meget mere fokus på målsætninger og mindre på, hvordan annoncerne er positioneret i forhold til konkurrenterne.

Google vil nemlig rigtig gerne hjælpe deres annoncører med at nå deres målsætninger, og vurderer her at automatiserede budstrategier, som er baseret på machine learning, er vejen frem i stedet for at byde manuelt.

Hvilken effekt har ændringen i Gns. position?

Ændringen kræver at annoncørerne skal have bedre indsigt i performance og ikke “bare” hvordan deres annoncer er placeret.

Googles håb er at annoncørerne får bedre forståelse for deres målsætninger, så de kan arbejde med automatiserede budstrategier i stedet for at byde manuelt på enkelte søgeord.

Det større fokus på automatiserede budstrategier kommer til at betyde mere fokus på eksponeringsandel og performance og her giver det ikke længere mening at fokusere på regler og manuel budgivning for at opnå en bestemt position.

At arbejde med et Google Ads interface uden mulighed for at se gns. positioner kræver uden tvivl en tilvænning. Ikke mindst for vores kunder, som let kan danne sig et overblik med gns. position frem for at skulle kigge på eksponeringsandel.

Det giver dog mening at se bort fra gns. position, da det ikke siger noget om performance. For dine annoncer performer ikke nødvendigvis bedre ved at ligge nummer 2 fremfor nummer 3 eller 4. Så med de automatiserede budstrategier og machine learning har vi endnu bedre forudsætninger for at arbejde mod de målsætninger der sættes, uden at have fokus på, hvilke positioner annoncerne har. Vi hilser derfor det øgede fokus på performance velkommen!

 

 

Vil du høre mere?

Skriv dig op – så kontakter vi dig og tager en snak om mulighederne for annoncering på Google.

 

Kontakt Green.Click i dag omkring dine AdWords Jeppe Fredborg SEM Specialist