Google Ads nyheder 2019

Indlæg er skrevet af:

Simon Rytter
Strategic Media Advisor

Jesper Bundgaard
Head of Strategic

Google Marketing Live 2019

I dette blogindlæg deler vi nogle af de punkter fra årets Google Marketing Live 2019, som vi synes er meget interessante. Dette er blot nogle af de mange takeaways fra eventet, som igen i år bød på masser af nyheder.

Google har også selv delt en masse fra eventet, som du kan læse om på deres blog.

Discovery Ads

Discovery Ads er et nyt feed baseret format der vises på home siden i Google Apps for IOS og android og når man besøger Google.com. Brugeren kan skræddersy sit eget feed med emner han/hun har interesse for. Alt efter folks brugerindstillinger på deres enheder kan Google basere resultaterne, der vises på intent, forstået på den måde, at du får vist resultater på baggrund af:

  • Sider du tidligere har besøgt
  • Videoer på YouTube du har interageret med
  • Apps du har downloadet

Google vil ud fra dét finde nye og lignende brands/produkter/services som kunne have brugerens interesse.

Som annoncør giver dette et hav af spændende muligheder for at lege med indhold og budskaber for at prøve at få flere folk til at se deres produkter. Det er vigtigt, at du har en kreativ tilgang til annoncering på Discovery, hvis du vil skille dig ud fra mængden.

 

TrueView Discovery Ads
Eksempel på hvor Discovery ads kan vises. Her er det på YouTube

 

Smart Bidding

Der er kommet store forbedringer til Smart Bidding, og dette kommer i forlængelse af en af de helt store buzzwords, der blev snakket meget om – nemlig Machine Learning! Det var samtidig et af de fire punkter, der blev gennemgået som værende de revolutionerende ændringer.

Machine learning er også et begreb som er svært at komme udenom i den digitale markedsføringsverden. Det refererer til computerens unikke evne til at finde mønstre i data og træffe velinformerede beslutninger baseret på disse mønstre. Ud af de enormt mange områder hvor Google fokuserer på Machine Learning, så er Smart Bidding et af de mest fremtrædende.

Hvis du nogensinde har automatiseret din budgivning i Google Ads med Target CPA, Mål ROAS, Maksimer konverteringer eller Udvidet CPC, er du allerede bekendt med Smart Bidding.

Ved årets keynote kommer der 3 store forbedringer til Smart Bidding, som vi glæder os til at teste af. Forbedringerne var følgende:

    1. Konverteringsmål på kampagneniveau
      Hvis du har en kampagne dedikeret til et single conversion goal, eksempelvis at øge butiksbesøg, kan du nu optimere alle dine bud inden for kampagnen mod det pågældende mål.
    2. Konverteringshandlinger
      Hvis du ønsker at optimere dine bud på tværs af flere kampagner, kan du oprette et sæt af ønskede konverteringshandlinger.
    3. Sæsonmæssige justeringer (Seasonality Adjustment)
      Hvis du har et kommende tilbud/kampagne (eks. sommersalg) eller begivenhed, som du forventer kan øge konverteringsmulighederne, vil Google Ads optimere dine bud for den pågældende periode og returnere dem til normal bagefter (dette er især interessant for retail/e-Commerce)

 

Google Marketing Live 2019

 

Gallery Ads

Mange af de nyheder der kom ved dette års Google Marketing Live muliggør annoncering på tværs af mange forskellige Google Platforme (YouTube, Gmail, Search, osv). En af de få platformspecifikke nyheder er Google Gallery Ads til Search.

Kommerciel søgehensigt på søgenetværket er vital – men hvad med den visuelle kreativitet på søgenetværket? Google har med Gallery Ads lavet et annonceformat der kombinerer søgehensigten med et mere interaktivt og visuelt annonceformat. Gallery Ads giver annoncører mulighed for at kombinere overbevisende billeder med tekst, så forbrugeren får et mere visuelt resultat på søgenetværket.

Annonceformatet bliver en billedkarussel med mellem 4 til 8 billeder, og du kan altså swipe igennem billederne i selve annoncen. Annoncerne kommer til at være i toppen af Search resultatet. Google går altså ind og konkurrere lidt med Facebook på mulighederne for Brand Awareness.

Se eksempel på Gallery Ads her.  

Google Gallery Ads

Specifikationerne som man kan benytte sig af er:

  • Mellem 4 og 8 billeder
  • En 70-tegns tagline til hvert billede
  • Op til 3 overskrifter

I gennemsnit har de beta-testede kampagner, der udnytter Gallery Ads, oplevet en stigning i brugerinteraktioner på op til 25%.

Google Gallery Ads bliver ifølge Google tilgængeligt i løbet af 2019.

Bumper Machine

Bumper Machine blev introduceret for første gang på Google Marketing live 2019, og er et værktøj der giver virksomheder muligheden for at tage længere videoer på op til 90 sekunder og få dem cuttet ned til 3 variationer af bumper ads.

Googles machine learning tager ud fra flere forskellige faktorer de relevante øjeblikke i de længere videoer og konverterer dem til kortere variationer i løbet af få minutter. Det er et genialt værktøj til virksomheder med begrænsede ressourcer i forhold til videoredigering, som samtidig gerne vil ud og annoncere på YouTube.

Google har større og større fokus på YouTube grundet de gode resultater, de allerede tilbage fra 2017, hvor de har kunne vise effekten af bumper ads i forhold til brand awareness og ad recall (annonce genkendelse).

Custom audience

Google trækker det bedste fra to af deres målretningsmuligheder sammen; Custom affinity som giver mulighed for at målrette ud fra folks interesser og vaner, og Custom intent som giver to forskellige målretningsmuligheder, du kan vælge mellem:

  • Brugernes søgninger, baseret på specifikke udvalgte søgeord
  • Relevante landingssider, du ønsker at målrette ud fra. Det kan være konkurrentens hjemmeside, blogs hvor folk læser om specifikke produkter, magasiner mm.

Google begynder i det hele taget at hale mere og mere ind på Facebook i forhold til mulighederne for specifik målretning i form af Custom audience.

Med custom audience bliver det altså muligt at målrette mod folk i en kombination af interesser, søgehistorik og adfærd online. Her er den helt store fordel i forhold til Facebooks Custom audience at Google har direkte adgang til brugernes søgedata, og kan målrette i forhold til den.

Custom audience Expansion Tool

Expansion tool er en tilkobling til Custom Audience, hvilket kort fortalt betyder, at hvis du finder et særligt audience/målgruppe, der fungerer særligt godt i din forretning, så kan du via expansion tool udvide målgruppen. Det gør at værktøjet går ud og finder brugere, som ligner og agerer på samme måde som din i forvejen velperformende målgruppe.

For at koge det ned, giver Custom audience expansion tool mulighed for at udvide antallet af relevante brugere, der ser dine tilbud. I vores optik er det en fed mulighed Google kommer med, som et pendant til Facebook Look-a-like audience.

User Security

Et af de helt store emner på Google Marketing Live var brugernes privatliv. Google diskuterede og fortalte om hvordan annoncører skal forberede sig på at arbejde med en mindre mængde tilgængelig data i fremtiden, da brugerne kontrollerer og justerer mere og mere i deres privatindstillinger i deres Google konti.

Google delte deres månedlige tal i forhold til ændringer i privatindstillingerne i Google konti, som runder over 160 millioner aktive brugere om måneden, som enten tjekker eller ændrer i indstillingerne. Derved kommer det heller ikke som den store overraskelse, at Google Ads vil have mindre data tilgængeligt.

Google fortalte allerede på deres Google I/O hvordan de ændrer måden Chrome browseren håndterer cookies og fingerprint data. Men ud fra deres seneste udspil om udviklingen af machine learning er det også synligt, at de begynder at kunne gøre mere med mindre data.

Local Campaigns

Flere og flere undersøgelser viser at forbrugerne laver en søgning på deres smartphones, inden de går til de fysiske butikker. Denne tendens agerer Google naturligvis ud fra, bl.a. med tilføjelsen af Local Inventory Ads til Google Shopping.

Derudover har de nu gjort local campaigns tilgængeligt for alle annoncører (det var tidligere kun tilgængeligt for få udvalgte). Det er en semi-automatiseret kampagnetype, som fremhæver den fysiske butik på tværs af Search, Display, Maps og YouTube. Processen minder meget om Responsive annoncer.

Det du selv skal gøre er at:

  • Koble din Google My Business op med Google Ads
  • Uploade gode  annoncetekster
  • Uploade billeder
  • Sætte budget og budgivninger

Derefter optimerer Google Ads annonceringen på tværs af de 4 platforme med hensigt på at maksimere trafikken til butikken, som ideelt set spores via deres konverteringsmål “In Store Visits / Butiksbesøg”.

Se et eksempel her:

Local Google formats

Deep Linking og konverteringssporing i Apps

Deep Linking er allerede en funktion, der eksisterer i Google Ads og som kan bruges til “App Engagement Campaigns”. Men ved Googles offentlige udrulning af Google Analytics til Firebase, kan man nu via Deep Linking nøjagtigt måle konverteringsdata i sin app. Konverteringsdataen sendes retur til jeres Google Ads interface uden at skulle lave en masse omfattende udviklingsarbejde.

Det bliver altså nu endnu mere interessant for virksomheder som eksempelvis sælger tøj og har en App, at sende deres Google Ads trafik direkte i deres App i stedet for websitet.  

Performance Planner

Performance Planner er nu live i Google Ads. Performance Planner viser et forventet resultat af kampagneændringer ved konverteringer, kliks, eksponeringer, mv. De prognosedata som vises, beregnes ved hjælp af historiske kampagne- og auktionsdata.

Du kan med Performance Planner bl.a.

  • Oprette en plan i Google Ads og se prognoserne for dine kampagner.
  • Arbejde med dine prognoser og tilføje justeringer til de forskellige kampagneindstillinger og se hvad det vil give af resultat.
  • Er du tilfreds med nogle af de ændringer du har arbejdet med i prognoserne, så kan du hurtigt implementere dem i dit Google Ads setup.

Du kan altså bruge værktøjet til at få indsigt i, hvad nogle forskellige kampagneændringer vil kunne generere af resultat, ud fra Googles prognoser. Det skal ikke bruges som et værktøj til at lægge sit budget ud fra, men mere til indsigt og som et værktøj, man kan finde optimeringsmuligheder i.

Google Shopping (More shoppable Ads)

Google gearer op overfor den stigende konkurrence fra Amazon, og har derfor øget fokus på at levere mere personaliserede shopping resultater. Det betyder blandt andet, at forbrugerne vil se personlige shopping anbefalinger baseret på deres tidligere shopping historik og søgehistorik på Google.

Google åbner også op for mulighederne for at købe direkte gennem Google og enten købe online eller til afhentning i butikken ved de forhandlere, der understøtter denne funktion. Brugeren får med andre ord mulighed for at købe produkter uden at besøge den givne annoncørs hjemmeside, men kan gøre det direkte gennem shopping funktionen kaldet Google Shopping Actions.

Google har allerede kortlagt mere end 2 milliarder produkter til lokale detailhandlere rundt om i verden. Denne mulighed for at købe lokalt i butikkerne via Google er en af de helt store forskelle mellem Google og Amazon.

Derudover tager Google endnu et strategisk skridt i form af håndtering af transaktioner og betalinger gennem den individuelle brugers Google konto med Google pay og muligheden for Quick Checkout som ses i nedenstående eksempel.

Dette fjerner den nuværende friktion ved checkout, hvor man manuelt skal indtaste sine oplysninger. Det skaber mere flow og gør processen nemmere idet Google tager sig af betalingsdelen og tager en kommission – og detailhandlerne tager sig af udfyldelsen af orden.

Google Quick Checkout

Afrundingsvist kom Google ind på, hvordan fremtiden vil se ud i forhold til måden vi søger på. Her spår de, at det næste store bliver Voice to Image søgninger, altså søgninger via Google Assistant. Den ønskede søgning bliver derefter vist på din telefon, enten som billede eller augmented reality.

Google søgning augmented reality

Og sidst men ikke mindst pointerer Google, at annoncører skal holde mere og mere fokus på at holde ders hjemmeside mobilvenlig med fokus på brugeroplevelse og hastighed, da det er væsentlige områder for online succes i fremtiden.

Vil du høre mere?

Alt i alt sker der spændende ting hos Google, hvilket også giver annoncører nye muligheder. Er du selv annoncør og ønsker du at høre mere om, hvordan de nye tiltag bedst kan benyttes i din forretning, så skriv dig op her og bliv kontaktet. Så ringer vi dig op og bruger 20-30 minutter på at se på din nuværende annoncering, og på hvordan den kan optimeres.