Øget tilgængelighed af Google Customer Match

Indlæg skrevet af:

Jesper Bundgaard

Head of Strategic

I takt med det stigende behov der er for bedre beskyttelse af personlige oplysninger, er det vigtigere end nogensinde før, at have en klar strategi for brug af førstepartsdata. Med Customer Match har du god mulighed for at anvende disse førstepartsdata på en måde, der sikrer beskyttelsen af de personlige oplysninger.

Oeget-Tilgaengelighed-Customer-Match

Google Customer Match

Customer Match anvendes til at målrette annoncer mod nye såvel som eksisterende kunder, ved at bruge de oplysninger kunderne har delt med dig. Værktøjet har vist sig ganske nyttigt til at styrke kunderelationerne, øge brandbevidstheden samt antallet af konverteringer. Customer Match fungerer ved at du kan bruge dine online- og offline data til at skabe engagement, gennem hhv. Søgenetværket, Shopping, Gmail, Youtube og Displaynetværket.

I midten af november 2021 offentliggjorde Google en række forbedringer til Customer Match, der nu gør værktøjet mere tilgængeligt, og ikke mindst nemmere, for annoncørerne at bruge. Der er dog forskel på hvilke funktioner der er tilgængelige for annoncørerne, da det afhænger af, om specifikke kontorelaterede krav er opfyldt.

Google skriver følgende om de kontorelaterede krav:

  • På alle konti, der overholder vores politikker, kan der bruges Customer Match og tilsvarende målgrupper til Customer Match til registrering af effektivitet med indstillingen “Observation” og ekskludering af målgrupper fra kampagner.
  • Hvis du har overholdt Google Ads-politikkerne i 90 dage og haft et forbrug på over 50.000 USD i hele kontoens levetid, kan du bruge Customer Match og tilsvarende målgrupper til Kundematch til at registrere effektivitet med indstillingen “Observation”, til at nå ud til og interagere med målgrupper, til at ændre buddene for dine målgrupper og til at ekskludere målgrupper fra dine kampagner.

Customer Match funktioner

Google kommer desuden med en række eksempler på, hvordan du kan anvende disse funktioner i din marketingstrategi:

Målretning, eksempel fra Google:

Anbefal andre relevante produkter eller tjenester, som dine kunder muligvis er interesserede i, når de har købt noget hos dig.

Det betyder altså, at du nu kan bruge Customer Match til at lave mersalg til kunder. Har du eksempelvis lige solgt en el-cykel, så kunne det med fordel være annoncer med cykeltilbehør. Denne funktion er også en meget brugt funktion i E-mail marketing og Facebook Annoncering.

Observation, eksempel fra Google:

Giv de kunder du har på din Customer Match liste, der muligvis er interesserede i noget andet du tilbyder, en alternativ websiteoplevelse.

Med observation har du mulighed for at overvåge effektiviteten af dine annoncer, og derefter bruge denne data som grundlag for tilpasninger og yderligere handlinger i din kampagne.

Tilsvarende målgrupper, eksempel fra Google:

Nå ud til nye kunder, der har karakteristika til fælles med personer, som allerede har købt noget hos dig.

Denne funktion fungerer på samme måde som vi kender det fra Facebook Look-a-Like, Google kalder det dog similar audience eller tilsvarende målgrupper.

Manuelle budjusteringer, eksempel fra Google:

Angiv højere bud for brugere, der ofte køber noget hos dig.

Vælger du at følge eksemplet her og prioritere at byde højere på tidligere købere, kan det være med til at øge både konverteringsrate, CTR og customer lifetime value.

Ekskluderinger, eksempel fra Google:

Ekskluder kunder, som har købt noget hos dig for nylig, men sandsynligvis ikke vil købe noget igen inden for den nærmeste fremtid.

Hvis du ikke ønsker at bruge annoncekroner på tidligere kunder, har du med denne funktion muligheden for at ekskludere disse.

Oversigt fra Google om tilgængelige Customer Match funktioner:

Nye forbedringer

Customer Match har for mange været svært at arbejde med, og særligt større annoncører med mange førstepartsdata har haft udfordringer med opsætningen. Grunden til dette kan bl.a skyldes at opsætningen af Customer Match, inden de nye forbedringer, har været meget “firkantet” omkring Googles krav og retningslinjer, som bl.a. indeholdte en masse datapoints baseret på det amerikanske marked.

Med de nye forbedringer er det nu muligt at få forhåndsvist sit upload i Google Ads, hvilket også betyder, at man får et overblik over eventuelle fejl i formateringen. Dermed bliver funktionen fremover lettere at bruge for annoncørerne.

Du kan finde best practices fra Google her, hvis du ønsker at læse mere om Customer Match, samt blive klogere på hvordan du får mest muligt ud af dine førstepartsdata.

Skal vi hjælpe dig?

Anvender du endnu ikke Customer Match, vil vi gerne hjælpe dig med opsætningen (hvis muligt), så du kan få mest muligt ud af dine førstepartsdata, også på Google Ads. Du er også mere end velkommen til at ringe til os, hvis du kunne tænke dig at høre mere om Customer Match eller Google Ads generelt.

Ring til os på 70 230 540, kontakt os på [email protected] eller udfyld felterne her – så kontakter vi dig.

Jesper Bundgaard

Head of Strategic

Kilder:
https://support.google.com/google-ads/answer/11129174
https://support.google.com/google-ads/answer/10550383

Flere blogindlæg

Vi har allerede samlet og delt en masse viden: