Fordele og muligheder med Google remarketing

Af Jagoda Adamik, DataFeedWatch

Der er mange måder hvorpå du kan annoncere for dine produkter og tjenester online. Google remarketing er én af de bedste løsninger der findes. Du følger op med folk, der besøger dit websted, men forlader det uden at købe noget. Selvom de ikke bliver dine kunder med det samme, er der en mulighed for, at de er interesserede i dit tilbud men endnu ikke er klar til at foretage et køb. Der er en god chance for, at de konverterer, hvis du sender dem en reminder om produktet, som de tidligere har kigget på. 

 

Hvad er remarketing?

Remarketing er en type af online annoncering, der gør det muligt for e-sælgere at vise målrettede annoncer til brugere, der allerede har besøgt deres website. De besøgende vil se disse annoncer, mens de surfer på internettet, ser YouTube-videoer eller læser nyhedswebsider. Dén type markedsføringsaktiviteter vil konstant minde dine besøgende om dit brand eller dine produkter og dermed lokke dem til at vende tilbage for mere.

Remarketing kaldes også nogle gange for retargeting, selv om det andet navn oftest refererer til Facebook og det første til Google Ads. De to begreber bruges nogle gange om hverandre, men begge betyder i grunden en kampagne, hvori du markedsfører dine produkter eller tjenester igen.

Remarketing kan markant øge dine konverteringsrater og ROI. Dette skyldes, at de besøgende, der allerede har været på dit website og kender dit brand, er meget mere tilbøjelige til at konvertere til at blive dine kunder eller gennemføre nogle andre værdifulde handlinger på dit website.

 

Hvordan fungerer Google Remarketing?

Remarketingaktiviteter er baseret på dine besøgendes tidligere handlinger foretaget på dit  website eller i din app, som bliver lagret i form af kodestykker kendt som ”cookies” på dine potentielle kunders computer, mobil eller tablet. Det sker hver gang en bruger besøger din webshop eller gennemfører en specifik handling på din hjemmeside.

For at være i stand til at tracke dine besøgendes adfærd på dit website skal du, eller din IT-afdeling, tilrette lidt af sporingskoden på din hjemmeside (eller i din app). Når det er gjort, kan du begynde at oprette grundlaget for dine remarketingkampagner, nemlig remarketinglister.

Hvis en bruger besøger eller foretager en handling på din hjemmeside/ i din app, bliver det med det samme registreret og kundedataene om den specifikke person bliver tilføjet til en remarketingliste. Når personen forlader dit website, og derefter surfer videre på andre websites (som er medlemmer af Google annoncenetværk), vises dine annoncer i den specifikke browser. Kun de mennesker, der allerede har interageret med dit website, vil se dine annoncer og de annoncer vil præsentere præcis de produkter og brands, dine potentielle kunder specifikt har udvist interesse for. 

 

Fordele ved Google Ads remarketing

Google Ads remarketing er en effektiv online marketingteknik, fordi den giver dig mulighed for at holde kontakten med dine potentielle kunder, selv efter de forlader dit website.

Ved at vise dine remarketingannoncer til besøgende, når de surfer andre steder på internettet, øger du dit brandkendskab, bliver mere synlig for din målgruppe, øger tilliden og gør dem mere tilbøjelige til at købe fra dig.

Remarketingannoncer har meget højere click-through rates og konverteringrates end typiske displayannoncer.

 

Bred rækkevidde

Google Displaynetværk (også kendt som Google Annoncenetværk) omfatter mere end 2 millioner websites og apps over hele verden og, ifølge Google, når de ud til 90% af internetbrugere. På ovenstående omfang af websites kan du, derfor, vise dine annoncer ved hjælp af Google remarketingkampagner. Det er Googles fordel over Facebook, hvor retargetingkampagner kun når ud til dé personer, der bruger mediet. Facebook er dog en meget populær kanal, så med både retargeting annoncer og almindelige Facebook annoncer kan du også opnå rigtig gode resultater. 

 

Relevant annoncering

Dine annoncer vises kun til dine potentielle kunder, der tidligere har udvist interesse for dine produkter eller dit brand. Dette sparer med sikkerhed dine annoncekroner, fordi din annoncering er målrettet mod den rigtige målgruppe.

Med Google og annoncenetværket er du i stand til at tilpasse din remarketingkampagne. Hvis din besøgende, der forlader din indkøbsvogn, eksempelvis er interesseret i cykler, kan du placere dine annoncer på cykelwebsteder eller oprette en målgruppe af folk, der er interesserede i cykling eller generelt sport og målrette mod den.

Google remarketingkampagner lader dig tilpasse dine annoncer baseret på:

  • Demografiske data
  • Forskellige enheder
  • Mobilapps
  • Hele lande eller bestemte geografiske områder
  • Navne på steder, der bruges i Google søgninger
  • Sprog

Som du kan se, kan du målrette dine annoncer på flere niveauer. 

 

Øget Brand Awareness

Genkendelse af brands er en ekstra fordel ved remarketing. Når dine potentielle kunder ser din annonce, minder den dem om de produkter eller tjenester, de overvejede at købe. Disse personer vil derefter være mere tilbøjelige til at tænke på dit brand, når de husker deres behov eller ønsker.

 

Højere konverteringsrate og øget salg

Gennem påmindelser til dine besøgende, i form af remarketingannoncer og øget brandkendskab, kan du opnå markant højere konverteringsrater. 

Du kan skabe endnu bedre konverteringsresultater hvis du begynder at kombinere remarketingkampagner med nogle ekstra tilgængelige målretningsmetoder, f.eks. målretning efter demografi eller dynamisk målretning mod personer, som har interageret med meget specifikke produkter på dit website.

 

Tracking af effektiviteten af din remarketing-annoncering med Google Analytics

Hvis du har en Google Analytics-konto kan du tilføje sporingskoder til dine Google Ads -kampagner og følge med i, hvordan det går med din remarketing-annoncering. Hvis dine kampagner skaber bedre resultater på en specifik kanal, kan du investere mere i den og på samme tid spare dit annoncebudget på de andre.

Ved hjælp af Google Analytics kan du perfekt tilpasse dine remarketingkampagner. Du kan aktivere rapporter angående demografi og interesser af dé mennesker, der interagerer med dine annoncer, og finde ud af, hvad de har til fælles. Denne funktion kan også bruges på dit website.

Eksempelvis kan du opdage, at mange af de folk, der forlader din webshop uden at have foretaget et køb, er under 25. Takket være denne information kan du justere dine annoncer og målrette dem mod mennesker, der er præcis i den alder. På den måde kan du forbedre din annoncerelevans og dermed konverteringsrate.

Derudover kan du også tilføje en UTM-kode (Urchin Tracking Module) til din URL-adresse. Den giver dig mulighed for at spore en bestemt kampagne, eller endda et bestemt indhold, inden for den pågældende kampagne.

 

Tilpasning af dit annoncedesign

Google giver dig mulighed for at vælge dine annoncers grafik og indhold, så du kan bevare integriteten af din brandstemme. Du kan være fleksibel og have mere kontrol over, hvordan både dine individuelle annoncer og hele remarketingkampagnen ser ud.

 

Forholdsvis billig annoncering

Google har en tendens til at være mere omkostningseffektiv end andre tilgængelige remarketingkanaler. For hvert enkelt salg, som foretages via din remarketingkampagne, bruger du samlet set mindre.

Medianprisen pr. klik på Google Displaynetværket er også lavere end ved standard Google annoncer.

Priserne kan selvfølgelig variere mellem brancher, hvor mere konkurrencedygtige nicher er dyrere.

 

Hvem kan bruge Google Ads remarketing?

Google remarketing er en udvidet form for Googleannoncering, og den giver ofte rigtige gode resultater. 

Hvis du oplever, at der er flere og flere, der forlader din hjemmeside uden at have foretaget et køb, er remarketing noget for dig. Disse usikre købere er sandsynligvis interesserede i dit tilbud og skal bare mindes om dine produkter eller tjenester og overtales til, at de virkelig har brug for dem. Ofte skal der kun en enkelt annonce eller besked til, før de konverterer.

I princippet kan mange typer af virksomheder anvende remarketingkampagner og drage fordel af det. Det kræver dog, at du har et bestemt antal af unikke besøgende på dit website. Der skal være mere end et par hundrede besøgende om måneden, for at Google kan indsamle tilstrækkelig information og målrette dine remarketingannoncer korrekt. Der bør også komme nye brugere systematisk, ellers vil du bare vise dine annoncer til de samme mennesker hele tiden.

Hvis du ikke har mange besøgende på dit website, overvej da at øge trafik, inden du starter med nogle andre markedføringsaktiviteter. På den måde forbedrer du dine chancer for at få ønskede resultater med dine remarketingkampagner. 

Hvis du derimod har en stor mængde unikke besøgende, kan du lave mere avancerede og komplicerede opsætninger. Du kan målrette annoncer mod besøgende på meget specifikke sider eller med usædvanlige interesser.

 

Alle tilgængelige muligheder med Google remarketing 

Du kan bruge remarketing ved at vise annoncer på Søgenetværket (tekstannoncer), på Displaynetværket (displaybannere) eller på YouTube (videoannoncer). Forskellen mellem remarketingannoncer og standard søgeannoncer/ displayannoncer er, hvordan de målrettes.

I standard annoncering målretter du dine annoncer mod emner, placeringer, søgeord, interesser osv. I remarketingannoncering vises dine annoncer til brugerne, der er medlemmer af dine målgrupper. 

 

Standard Remarketing 

Ved standard remarketing viser du annoncer til dine besøgende, når de surfer på forskellige  websteder og apps som er en del af Displaynetværket.

 

Dynamisk Remarketing 

Til dine tidligere besøgende viser du annoncer, der indeholder de produkter eller tjenester, de har set eller interageret med på din hjemmeside. For at bruge dynamisk remarketing skal du indsende et optimeret produktfeed til Google. 

 

Video Remarketing 

Du viser dine annoncer til personer, der har besøgt eller interageret med din YouTube-kanal eller andre videoer. Annoncerne vises på YouTube eller via andre videoer og websites, der findes på Displaynetværket.

 

Remarketing for mobilapps 

Efter folk har brugt din app, kan Google indsamle oplysninger om dem, og du kan vise dine annoncer til de personer, når de bruger nogle andre mobilapps. 

 

Remarketinglister til søgeannoncer 

Remarketinglister til søgeannoncer er også kendt som RLSA. Du kan målrette dine annoncer mod dine tidligere besøgende på Søgenetværket. Med andre ord vises dine annoncer til folk, der har besøgt dit website, mens de søger lignende produkter (foretager opfølgende søgning) på Google eller en af Googles søgepartner-websteder. 

 

E-mail-liste Remarketing (kundematch) 

For at bruge denne type remarketing skal du have en liste med kontaktoplysninger (især e-mails) fra dine kunder. Du uploader en sådan liste til Google Ads og du kan vise annoncer til de personer der logger ind på Google: Gmail, Søgning eller YouTube.

 

Hvordan kommer du i gang med Google remarketing?

For at starte din remarketingkampagne på Google skal du have en Google Ads-konto. Derefter tildeler Google dig et tag, der skal placeres på alle dit websites sider. Når du har gjort det, kan Google begynde at indsamle data om dine besøgende.

Når du opstiller dine remarketingmål skal du sørge for, at de stemmer overens med din digitale marketingstrategi.

 

Opsæt en remarketingliste i Google Analytics

Før du opsætter din kampagne skal du analysere dine data, og baseret på dem, lægge den rigtige strategi for din remarketing. Den største fejl er at tage beslutninger baseret på mavefornemmelser. Analysen af tilgængelige data er grundlaget for enhver vellykket digital strategi og den sikrer dig gode resultater med dine kampagner. 

Du bestemmer selv, hvilke data om en bestemt brugerhandling dit Google remarketing tag skal indsamle, for at nå de rigtige målgrupper (remarketingmålgrupper). Det kan være f. eks. tilmelding til en mailingliste eller søgning efter et bestemt produkt. Du kan derefter bruge disse kontakter til at oprette lister til bestemte remarketingkampagner. Der er mange forskellige muligheder for at segmentere dine målgrupper, som du kan vælge imellem:

  • Demografisk
  • Geografisk
  • Ud fra en specifik produktside dine besøgende har kigget på
  • Besøg på en specifik side i købsprocessen på din webshop
  • Baseret på en specifik side, dine brugere ikke har besøgt

Når du har besluttet dig for en bestemt strategi, kan du starte med opsætningen af din kampagne i Google Analytics. Du skal aktivere remarketing på din Google Analytics-konto og derefter vælge de målgrupper, du ønsker at målrette mod. Det gør du ved at gå til “Målgruppedefinitioner” og derefter “Målgrupper”.

 

Opret din Google remarketing kampagne på din Google Ads-konto

Når dine målgrupper allerede er valgt er du klar til at oprette din remarketing kampagne. Det gør du på din Google Ads-konto ved at gå ind på “kampagner” og trykke på det blå plus. Dine Google Ads- og Analyticskontoer skal være tilknyttet. Derefter skal du følge alle de nedenstående trin:

  • Vælg ny kampagne og vælg det mål, som du vil sætte for din kampagne (f.eks. Salg, Kundeemner, Websitetrafik)
  • Vælg en kampagnetype, du vil anvende til din Google remarketing (f.eks. Displaynetværket, Søgenetværket) 
  • Indtast din webadresse og klik på ’fortsæt’
  • Vælg de rette: sprogindstilling, geografisk målretning, budgivning og budget
  • Klik på “yderligere indstillinger” hvis du ønsker at indstille specifik målretning for enheder, frekvensbegræsning eller ekskludering af indhold for din remarketing kampagne
  • Opret din første annoncegruppe og giv den et navn. Under ’Remarketing og tilsvarende målgrupper’ vælg dine målgrupper.
  • Opret din første annonce ved at klikke på “+ Ny annonce” og vælg den specifikke annoncetype (f.eks. Responsiv annonce, displayannoncer). Upload de valgte billeder, videoer, bannere
  • Klik på “Gem” og “Opret kampagne”

 

Hvad koster Google remarketing?

Dine annonceudgifter til Google Ads remarketing vil variere afhængigt af, hvordan dine kampagner passer ind i din digitale marketingstrategi. Google remarketingannoncer er dog nogle af de mest omkostningseffektive annoncekampagner, der er tilgængelige for online annoncører.

Søgeannoncer i konkurrencedygtige brancher kan koste gennemsnitligt 7-18 pr. klik. Der er dog nogle søgeord, som koster mere end 100 kr. pr. klik. Et annonceklik ved displayannoncer og social media remarketing kan derimod koste op til 100 gange mindre.

Hvis du ikke vil betale for meget for dine remarketingaktiviteter skal du bruge Google remarketing i kombination med kontekstuel målretning og frekvensbegrænsning. Det hjælper alt sammen med at oprette særligt målrettede remarketingkampagner og øge din annoncerelevans. Det betyder, at du viser de fleste af dine annoncer til dé personer, der er mest tilbøjelige til at klikke og konvertere.

 

Konklusion

Remarketing er én af de mest effektive former for online annoncering. Når Google Displaynetværket viser dine remarketingannoncer på millioner af websteder i flere lande, kan det opbygge brandkendskab. Google remarketing lokker kunderne tilbage, øger dine konverteringsfrekvenser markant og genererer mere omsætning. Og det sker til en lavere pris end traditionel pay-per-click-annoncering