Server-side tracking: Få mere data om de besøgende på dit website

Indlæg skrevet af:

Mange marketingchefer sidder lige nu og river sig selv i håret, fordi resultaterne for deres online markedsføring ikke stemmer overens med dataen. De ved, at de har brugt flere penge. De kan se, at de har fået flere kliks – og omsætningen er sådan set også derefter. Men dataen fortæller en anden historie. For inde i Google Analytics viser tallene en helt anden omsætning. Der er noget, der ikke stemmer.

Synderen er med stor sandsynlighed Adblockers og lignende værktøjer, der blokerer for brugen af førstepartscookies på brugernes enheder. Svaret de leder efter er: Server-side tracking.

Med server-side tracking får du mere data om dine besøgendes ageren på dit website. Det er alfa omega for dig, der er webshop-ejer, og for enhver virksomhed med et website, der driver digital markedsføring. 

Hvad er server-side tracking?

Server-side tracking er en metode til at spore førstepartsdata om brugeren. Med server-side tracking bliver dataen sendt til en ekstern server, som websitets ejer selv råder over. Virksomheden har derfor selv adgang til og kontrol over data om brugernes adfærd på deres website eller webshop. Anderledes er det uden server-side tracking. Her vil en tredjepart, eksempelvis Google eller Facebook, opsnappe dataen direkte fra brugerens browser.  

Server-side tracking gør det således muligt at placere førstepart-cookies på websitet frem for udelukkende at have tredjepart-cookies. 

Førhen ville JavaScript og virksomhedens egne analyseværktøjer som Google Analytics 4 og Meta Pixel kunne tracke førsteparts-brugerdataen. Det kan de i princippet stadig, men brands som Apple, Samsung og Microsoft har i stigende grad sat en masse begrænsninger op i forhold til brug af førsteparts-cookies på deres enheder i form af værktøjer som Adblockers og ITP. Det betyder, at man som virksomhed og webshop-ejer potentielt mister en masse relevant data. Altså får man et mere begrænset dataoutput uden server-side tracking.

Hvad er forskellen på client-side tracking og server-side tracking?

Client-side tracking

Client-side tracking indsamler brugerdata som sidevisninger og klik direkte via brugerens browser ved hjælp af tags eller pixels og sender dem til en tredjeparts-server som Google Analytics. Det er simpelt og nemt at implementere, men det kan være sårbart for adblockers og privatlivsindstillinger.

Server-side tracking

Server-side tracking overfører data til en server ved hjælp af en HTTP-respons i stedet for at sende det direkte til en tredjeparts-tjeneste gennem browser-cookies. Det giver ejere bedre kontrol og datasikkerhed, da data kan filtreres, før de sendes videre. Selvom det kræver en mere kompleks opsætning og flere serverressourcer, fører det til mere sikker dataindsamling og kan forbedre brugeroplevelsen ved at mindske belastningen på brugerens enhed.

 

Hvad er fordelene ved server-side tracking?

Der er mange fordele, men en af de væsentligste er den ekstra data, man opnår med server-side tracking. Det er guld værd i forhold til at forstå brugerne og deres ageren på websitet.


1. Bedre sporing af ordrer og mere relevante annoncer

Med den ekstra data arbejder de enkelte platformes algoritmer bedre, og kan bedre kæde segmenter sammen baseret på konkret brugeradfærd. Derfor ser vi også typisk, at man over tid ved en server-side tracking-løsning kan spore flere ordrer. Ikke fordi der kommer flere ordrer, men vi har bare et meget bedre udgangspunkt for at spore dem, der er. Og ved at spore dem, der er, har vi mere data, som vi bedre kan tilpasse nye annoncer ud fra. Det hjælper ligeledes i forbindelse med opbygning af remarketinglister. 

 

2. Forstå din egen forretning bedre

Med den ekstra data får man også et bedre grundlag for at forstå sin egen forretning bedre. Det kan både være produktspecifikt og i forhold til segmenter.  

 

3. Kontrol over egne data og bedre brugersikkerhed

En anden fordel er, at virksomheden selv har kontrollen over dataforarbejdningen. Det er virksomheden selv, der bestemmer, hvilke eksterne parter der kan modtage brugerinformationerne. Det giver en større brugersikkerhed for dine kunder, fordi dataen ender hos dig, og ikke hos en tredjepart.

 

4. Forbedret performance og brugeroplevelse

En virksomhed kan desuden opleve en forbedret performance med server-side tracking. Da serveren bærer byrden af trackingprocessen frem for den enkelte brugers enhed, kan det have en positiv effekt på indlæsningstiden af websitet. Dette har en positiv effekt på SEO-værdien og derfor din placering på Google. Derudover giver det også en forbedret brugeroplevelse for dine besøgende, fordi websitet loader hurtigere. 

Indblik i køb via en kundes Google Analytics 4. Vi havde problemer med at afrapportere kundens resultater, fordi sporingen var mangelfuld. D. 29 januar fik vi implementeret server-side tracking på kundens Analytics-konti. Det er tydeligt, at det havde en effekt på sporingen af køb på websitet.

Vores anbefalinger til server-side tracking

I langt de fleste tilfælde anbefaler vi at bruge en server-side tracking-løsning. Det er en pålidelig og brugervenlig løsning, som opfylder langt de fleste organisationers behov for at kunne spore data. Alt efter hvilken type virksomhed, det er, vil vi anbefale forskellige setups af server-side tracking.

 

Hvilke marketingværktøjer bør jeg integrere på min hjemmeside?

Ved opbygningen af en hjemmeside er det vigtigt at implementere de rette tekniske marketingværktøjer for at have et godt fundament. Det vil hjælpe med at spore de besøgendes adfærd, optimere brugeroplevelsen, måle effektiviteten af dine marketingkampagner og samle data til fremtidige strategiske beslutninger. At vælge de rette tekniske marketingværktøjer afhænger af forretningen og den overordnede strategi. Herunder er en liste over nogle af de værktøjer, der bør overvejes at integrere på hjemmesiden alt efter forretningsmodellen:

  • Facebook Pixel
  • LinkedIn Insight Tag 
  • HubSpot
  • Google Analytics
  • HotJar
  • Leadinfo
  • Snapchat Pixel
  • Pinterest Pixel
  • TikTok Pixel

Har du spørgsmål til din virksomheds tracking?

Server-side tracking er et komplekst emne. Det er svært at forstå. Men vi håber, du er blevet klogere. Hvis du alligevel er i tvivl om, hvad den bedste løsning er for din virksomhed, så er du mere end velkommen til at skrive til os via kontaktformularen. Så kontakter vi dig.

Bliv kontaktet

Flere blogindlæg

Vi har allerede samlet og delt en masse viden: