iOS 14 kan påvirke dine Linkedin-kampagner

Apples nye iOS opdatering giver lige nu flere marketingfolk grå hår før tid. For opdateringen kan give begrænsninger i den indsigt, man ellers før har haft i brugerne og deres adfærd. Men sagen er den, at situationen er lige for alle – og lige nu må vi se på, hvilke muligheder vi har.

Når det kommer til annoncering på Linkedin, kommer ændringerne i forbindelse med Apple iOS 14 App Tracking Transparency (ATT) og Identifier for Advertiser (IDFA) kun til at få en begrænset indvirkning på annoncerne. Det er i hvert fald meldingen fra Linkedin.

Vi har dog kontaktet vores Linkedin Marketing Solutions Partner for også at få indblik i deres forventninger til, hvad det kommer til at få af betydning. Deres melding er, at der formentlig kommer et fald i sporingen lige efter ændringen træder i kraft. Men baseret på tidligere erfaringer med opdateringer, kommer brugerne tilbage med opt in – fordi de fleste ønsker, at den markedsføring de ser, er relevant for dem. 

Videre er vores Linkedin Partners melding, at Linkedin kampagner kun i meget begrænset omfang bliver påvirket samt at det er disse features, det kommer til at have en effekt på: 

  • Linkedin Audience Network
  • Matched Audiences
  • Website Retargeting
  • Conversion Tracking 

 

iOS 14 kan påvirke disse kampagnefunktioner

 

Linkedin Audience Network:

Der vil forekomme gradvise skift i leveringen på tværs af Linkedins Audience Network-placeringer. For kampagner, der i øjeblikket aktiverer Linkedin-målgruppenetværket, anbefales det at overvåge ydeevnen løbende med disse ændringer. Her holder vi selvfølgelig skarpt øje, så vi kan sørge for at følge op på resultaterne.

 

Matched Audiences:

Annoncører, som udnytter IDFA til deres matchede målgruppedata, vil formentlig se en nedgang i matchede ID’er, hvilket resulterer i mindre målgruppestørrelser sammenlignet med det, du måske er vant til at se.

 

Website Retargeting:

Ønsket om at nå ud til en komplet målgruppe kan resultere i mindre målgruppestørrelser. Hvis du ønsker en større skala, anbefales det at supplere Websted Retargeting med andre former for retargeting såsom videovisninger, Lead Gen-formularer, sider eller begivenheder.

 

Conversion Tracking:

Annoncører vil kunne se et lille fald i konverteringer, hvis konverteringer er afhængige af IDFA. Selvom der fra Linkedins side ikke er nogen anbefalede ændringer i konverteringssporing, kan du overveje at aktivere Lead Gen Forms for at skabe en ekstra mulighed for at fange kvalitets-leads.


Hold dig ajour med lovgivning og forpligtelser for Linkedin

Foruden de førnævnte punkter har iOS 14 minimal eller slet ingen indflydelse på Linkedins produkter og funktioner. Linkedin bruger ikke kundedata (eller andre tredjeparts) til at spore den enkelte brugeres adfærd uden for Linkedin.

 Green.Click råder til, at kunder og partnere skal sikre sig, at de overholder gældende lovgivning og kontraktlige forpligtelser, når de leverer personlige oplysninger til Linkedin – herunder forpligtelser til at opnå brugertilladelse, hvor det er aktuelt.

 Er du annoncør på Linkedin og i tvivl om, hvad iOS 14 vil have af betydning for din markedsføring? Green.Click er i tæt samarbejde med Linkedin og derfor altid ajour med nyheder og den nyeste viden indenfor Linkedin annoncering. Kontakt os for en uforpligtende snak om din Linkedin annoncering.

 

Kontakt os her

Har du spørgsmål til online markedsføring – og vil du gerne kontaktes af Green.Click? Så udfyld felterne her: