Ny iOS 14 opdatering får konsekvenser for Facebook annoncører

Indlæg er skrevet af:

Mikkel Posborg
Head of Technical Support | [email protected]

ios 14 opdatering

Tilbage til efteråret 2020 annoncerede Apple, at næste version af deres iOS styresystem (version 14.4) vil komme med en del ændringer, der gør, at det fremadrettet bliver anderledes at spore igennem styresystemet. Det kommer også til at påvirke annoncører på bl.a. Facebook.

Tidligere har det været valgfrit for apps at tracke brugere. Men i denne opdatering skal brugeren altså anmodes om samtykke for at kunne spore den besøgende. Dette bliver nu påkrævet af Apples SKAdNetwork.

Helt konkret medfører iOS 14.4 følgende:

  • Optimeringer ud fra konverteringsdata vil blive mindre præcise.
  • Data kan blive forsinket op til 3 dage, så der er risiko for, at det først er muligt at se resultater af annonceringen senere.
  • Retargeting vil ikke længere være muligt i samme omfang som tidligere, da flere brugere vil vælge sporing fra. Der er dermed risiko for, at du får færre personer i dine retargeting målgrupper.
  • Custom Audiences vil blive mindre og ikke lige så komplette pga. manglende konverteringsdata.
  • Lookalike/Similar audiences vil være mindre effektive målretninger, da de baseres på ufuldstændige og mindre Custom Audiences.
  • Færre målsætninger for kundens kampagner, da der fremadrettet kun kan spores op max 8 events.
  • Det bliver ikke muligt at få samme indsigt i konverteringsdata, som vi kender i dag

Der bliver derfor ikke færre konverteringer fra Facebook, men vi får mindre indsigt i dem. Derfor er det særdeles vigtigt, at der er en tæt dialog og evaluering på tværs af kanaler.

Hvad betyder den seneste iOS opdatering

Som alle andre brugere har iOS brugere også mulighed for at til- eller fravælge cookies på de hjemmesider, ved aktivt at trykke “ja tak” til cookies.

Fremadrettet vil det derfor være sådan, at den enkelte bruger skal tilvælge tracking frem for at fravælge det, som det har været førhen. Dette gælder både på mobil og på computer.

På mobil ser det således ud:

mobil version

Og på en MacBook computer vil det se således ud:

desk version

Det er ikke kun Apple brugere, som bliver påvirket – da det er Facebooks app, der skal overholde de nye krav fra iOS opdateringen, og derfor er det data fra alle brugere, som bliver påvirket. Her er konsekvenserne ved Facebooks opdateringer:

  • Optimeringer

Som nævnt vil annoncøreres optimeringer ud fra den konverteringsdata, som er tilgængelig, være mindre præcise fremadrettet.

  • Forsinkelse i data

Opdateringen fra Facebook vil også medføre forsinkelse. Her vil der i nogle tilfælde kunne være en forsinkelse på op til 3 dage på konverteringsdata.

  • Retargeting

Det vil heller ikke være muligt at lave retargeting i samme omfang som tidligere. Dette skyldes, at der vil være nogle brugere, som aktivt vil vælge sporing fra, og disse personer vil selvfølgelig ikke være tilgængelige i retargeting-listen, som man tidligere har været vant til. 

  • Custom Audiences

Som det er tilfældet med retargeting, er den samme konverteringsdata ikke tilgængelig på samme måde som tidligere, hvoraf der også vil være færre brugere i de enkelte custom audiences. 

Dette betyder igen, at enkelte personer som aktivt fravælger sporing, ikke vil være tilgængelige i disse custom audiences.

  • Konverteringsmål

Førhen har det været muligt at opsætte mange konverterings events. Dette har Facebook nu begrænset således, at det kun vil være muligt at have maks. 8 konverterings events.

Dette vil påvirke de virksomheder, som har flere lande tilknyttet samme domæne, eller hvis man annoncerer for flere lande i samme annoncekonto, da der hermed vil skulle ekstra fokus på, hvilke konverterings-events der er vigtige for ens virksomhed. 

Det er derfor vigtigt at lave en prioriteret rækkefølge ud fra hvilke parametre du mener er vigtige for netop din virksomhed. 

  • Attributions vindue

Opdateringen hos Facebook vil også medføre ændringer i attributionsvinduet for markedsføringen og indlæsningen af data. Førhen har Facebook benyttet sig af et 28-dages attributions vindue. Denne seneste opdatering vil give et væsentligt kortere attributions vindue på blot 7 dage, som også bliver den nye standard for attributions vinduet. Det vil sige, at det bliver vanskeligere at spore sig tilbage til, hvor en bestemt konvertering er kommet fra og hvilke berøringspunkter, der har været inden konverteringen.

Hvad skal du som virksomhedsejer gøre?

Den seneste iOS update kommer til at påvirke kvaliteten samt mængden af den data, du har været vant til fra tidligere. 

  • Verificer domænet i din Facebook Business Manager

Fremadrettet vil det være nødvendigt at tage kontrol over, hvor meget data og hvilke events, din Facebook pixel håndterer. Derfor kan man med fordel håndtere, hvilke domæner der kan sende eventdata via ens Facebook pixel. 

Dette er noget du skal gøre via din business manager. 

  • Lav en prioriteringsliste over dine konverteringer

Facebook har som nævnt, meldt ud, at der fremadrettet vil være et maks. på 8 konverterings events pr. domæne. Derfor kan du som virksomhed med fordel se på, hvor mange konvertering events du har, eller konsultere med dit marketingbureau omkring dette. (især såfremt du har mere end 8 konvertering events). 

Lav derefter en prioriteret rækkefølge, som er mulig at benytte ift. Facebook markedsføringen.

Hvis du er webshop og har mange ordrer vil det eksempelvis give mening at prioritere Køb som det event der skal have højest prioritet.

Hvis du blot er en b2b virksomhed der sælger ydelser, så vil det give mening at prioritere Lead som værende det event der har højest prioritet for din virksomhed.

  • API for konverteringer

Opsæt Token via Facebook pixel. Der er flere måder at gøre dette på. Så det afhænger meget af hvilket CMS systemer du benytter dig af. Du skal via din business manager oprette en Adgangstoken og derefter vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på facebooks egen guide: https://www.facebook.com/business/help/232481544843294 

Hvad skal/kan du gøre?

I princippet er der ikke meget at gøre ved det, som det ser ud lige nu. Men Facebook arbejder højst sandsynligt på højtryk for at se på, hvad de kan gøre. Dog er det i Apples styresystem ændringerne bliver lavet, så det begrænser selvfølgelig også Facebooks muligheder. 

Du kan gøre mere ud af at opfordre dine brugere til at acceptere sporingen, så du kan levere det mest relevante indhold til dem. For brugerne bliver stadig ikke fri for annoncerne hvis de fravælger sporingen – de får bare annoncer, der ikke er relevante og tilpasset til dem. Så budskabet kunne være noget i retning af: “Sig ja og få kun relevant indhold”. 

Da der ikke er noget data bag, så formoder vi at op imod halvdelen af dem som benytter sig af apple devices, formentligt kommer til at vælge Opt. out. Det vil sige at hvis 50% af dit website trafik kommer fra apple devices, så vil det potentielt kunne betyde at du vil ‘miste’ 25% af din samlede trafik.

Vi holder selvfølgelig tæt øje, tester og undersøger hvad det kommer til at få af betydning, og om der kan findes en løsning på sigt.

 

Udfyld formularen og bliv kontaktet

Har du spørgsmål til online markedsføring – og vil du gerne kontaktes af Green.Click? Så udfyld felterne her: