Den offline isflage smelter for forretningskæderne

I det følgende giver vi vores bud på, hvordan forretningskæder vinder online, og så får du også helt konkrete eksempler, blandt andet fra Biltema, som er en af Green.Clicks kunder.

Overskriften er til at forstå – og det er nu, du skal med på rejsen, i en tid hvor de offline kanaler bliver dyrere, klima er et tema, der er kommet for at blive og butiksdød er på flere og fleres læber. Er du med, når dine kunder flytter sig?

På samme tid ser vi en stigning i brugen af online markedsføring og generelt en digital vækst, selvom digitalisering fortsat er et begreb, mange ikke har forholdt sig til. Som overskriften indikerer, skal der handles nu for at kunne følge med, ligesom det kan have betydning for din virksomheds profil at forholde sig miljøbevidst. 

Prisen for distributionen af offline markedsføring er steget markant, hvilket har fået flere forretninger til at sætte frekvensen ned. Det er derfor vigtigt at være til stede gennem online markedsføring og/eller webshop for at fastholde kunderne. Her kan en udfordring dog være, at webshoppen for nogen kan ses som en konkurrerende butik, hvor vi i stedet ser, at de, som mestrer samspillet mellem webshop og butik, er de helt store vindere. 

 

Sign up og få nyheder om markedsføring af kæder

Skriv dig op og få nyheder, som er relevante for dig, der arbejder i en virksomhed med flere afdelinger.


Driv kunder til den lokale forretning

Nye undersøgelser fra Google viser, at 83% af de handlende har undersøgt et produkt online, inden de besøger den fysiske butik. Det viser også, at købsrejsen sker på tværs af kanaler. Samspillet mellem den online synlighed og selve butikken er derfor også helt essentiel. Derfor er det også vigtigt at have en tværgående strategi, der kan medvirke til at lede kunderne ud i de fysiske butikker. Det er ikke mindst gældende, fordi kundernes fysiske besøg kan resultere i mersalg, ligesom oplevelsen i butikken kan medvirke til at skabe loyale kunder. 

En måde at lede kunderne ud i forretningskædens enkelte afdelinger er ved hjælp af Googles Local Inventory Ads. Annonceformatet giver nemlig mulighed for at rette fokus og skabe trafik til de lokale fysiske afdelinger. Annoncerne ligner de traditionelle Google Shopping annoncer, men med den forskel at de gør kunden opmærksom på, at produktet findes i butikken samt den faktiske afstand til den nærmeste, fysiske, butik. Med andre ord en tendens der skaber relevant trafik til ejerne af fysiske butikker, som tør tænke digitalt.

Et effektivt supplement hertil er Facebooks Dynamic Ads, som automatisk promoverer de rette produkter, til de brugere der tidligere har vist interesse for din virksomhed online ud fra dit produktkatalog. Dette annonceformat er relevant, da du i annoncen kan vise forskellige produkter udvalgt til brugeren og slutte af med et kort, som angiver, hvor de finder den nærmeste af dine afdelinger. Det kræver blot, at du har tilføjet Facebook Pixel til dit website.

De online elementer og den fysiske butik skal altså ikke ses som isolerede dele, men nærmere to sider af samme sag, der understøtter og styrker den samlede forretning.

Vi anbefaler en strategi, hvor Google og Facebook supplerer hinanden til at nå ud til kunderne på tværs af kanaler – og sender relevante kunder i butikken.

Det er derfor også vigtigt at service, budskaber og brand, som kunderne kender fra butikken, også kommunikeres ud og ydes i den online kommunikation, så der skabes en rød tråd i en overordnet strategi.

 

 

Alternativ til tilbudsavisen

Udover at online markedsføring kan lede relevante kunder mod forretningskædens lokale afdelinger, så er det også et vigtigt alternativ til trykte medier.

Her er tilbudsavisen ét af de offline medier, der er under pres. En af udfordringerne er, at man med de trykte medier har svært ved at nå den unge målgruppe – som i højere grad findes online. Her er mærket “Nej Tak til Reklamer” en af de punkter, der har konsekvenser for dig som afsender af en tilbudsavis, da mere end hver anden husstand nu vælger tilbudsavisen fra, hvilket er steget markant især inden for de seneste fem år.

En anden væsentlig faktor er det stigende fokus på klimaet. Og her bliver det mere og mere vigtigt, at man som virksomhed melder sig ind i kampen med helt konkrete klimavenlige tiltag. I den sammenhæng er der også flere, der vælger at mindske papirspildet og flytter deres markedsføring online i stedet.

Endvidere er det dyrt – både når det handler om produktion og distribution af de trykte aviser. Prisen for distributionen er steget, hvilket har ført til, at flere annoncører har valgt at sætte frekvensen af udsendelser ned. I de tilfælde er der selvsagt også behov for andre løsninger til at overtage den mistede annonceringsdel. Og netop her er det vigtigt at have en effektiv digital strategi, som går på tværs af forskellige kanaler for at opnå samme – eller endnu bedre effekt end tilbudsaviserne. 

En anden ulempe, som vi ser et stigende fokus på, er, at værdien og resultaterne af den trykte tilbudsavis ikke kan måles, som det netop er muligt ved online markedsføring, hvor vi baserer alt vores arbejde på data.

 

 

Større udbytte af samme marketingbudget

At online markedsføring kan baseres på data gør det således muligt at måle indsatsen og resultaterne direkte. Flere af vores kunder vælger derfor også at flytte en større andel af marketingbudgettet online og få mere ud af pengene. Det giver dem både mulighed for at tage beslutninger ud fra reel data og for at målrette kampagner mere nøjagtigt. Dataen gør det ligeledes muligt at skære ned på antallet af kampagner, da målretningen gør, at du ikke skyder dit budget af på personer eller kanaler, der ikke er relevante for din virksomhed.

 

Det handler således om at vide, hvor man placerer sine penge og samtidig placerer dem, hvor det rent faktisk giver mening.

 

Videre giver dataen et overblik over, hvad du får ud af din investering i markedsføringen. Der kan nemlig opsættes sporing, der viser, hvad du betaler og hvad du tjener, hvilket er en af de helt store styrker ved online frem for offline. Og det er også den sporing, vi bruger, når vi gennemgår resultaterne med vores kunder.

Kæder, vi allerede samarbejder med, er blandt andet:

                         

 

Online markedsføring giver butiksbesøg i Biltema

Vi har samarbejdet med Biltema i flere år omkring deres online markedsføring – også selvom de ikke har en webshop. Vores fornemmeste opgave er således at lede kunder til deres fysiske varehus.

Et af de bærende elementer i deres annoncering har blandt andet været Local Inventory Ads som tidligere beskrevet. Det gjorde det blandt andet muligt via GPS at lede kunderne til det nærmeste varehus, hvorfor deres fokus blev opdelt geografisk og prioriteret mod de enkelte afdelinger. 

På samme tid gør Biltema brug af sporing på butiksbesøg. Det gør, at vi med indsigt fra Google Ads kan se, hvor mange besøgende deres online markedsføring medfører, så de kan se deres investeringsafkast.

Biltema har blandt andet valgt Green.Click som samarbejdspartner på grund af den løbende rapportering, sparring og gennemsigtighed i arbejdstilgangen. Det gør det nemlig muligt at følge med i, hvad de får ud af samarbejdet.

 

“Vores online markedsføring giver besøg i vores butikker.”

– Jens Stig, Biltema

 

I vores samarbejde med Biltema er det en strateg samt forskellige specialister, der sammen med kunden skaber de gode resultater. Green.Clicks strateg og specialister bidrager blandt andet med:

  • Digital strategi
  • Rådgivning og opfølgning på strategi
  • KPI’er for SEO, Facebook, Google Ads og LinkedIn 
  • Opsætning og løbende optimering af kampagner 
  • Undervisning i SEO
  • Rapportering og gennemgang af resultater

Resultater

  • Organisk trafik steget 23%
  • Konverteringerne fra organisk trafik steget 24%
  • Konverteringer på “Tilføj til indkøbsliste” steget 37%
  • 90,3% stigning i besøgende på websitet
  • 316% stigning i visningskonverteringer fra Google Display
  • Fordoblet antal nyhedsbrevsmodtagere 

 

 

Vi styrker din kædes marketingafdeling

Et samarbejde med Green.Click skal ikke ses som alternativ til jeres marketingafdeling, men i stedet en mulighed for at styrke funktionen. For det er oftest i samarbejde med den marketingansvarlige, vi sammen opnår de bedste resultater. Ud fra virksomhedens mål og ambitioner udarbejder vi en digital strategi, som vi både sørger for at eksekvere og følge op på. Vi er derfor i løbende dialog med jeres marketingansvarlige og gennemgår resultater, samt giver vores anbefalinger til, hvordan vi sikrer den fortsatte udvikling. 

Green.Click kommer dermed til at fungere som jeres eksterne rådgiver og bureau i stærkt samarbejde med jeres marketingansvarlige. 

Uforpligtende møde?

Er du interesseret i at høre mere om mulighederne for et potentielt samarbejde? Så skriv dig op her og bliv kontaktet af en af vores erfarne strateger, som lige nu arbejder med andre forretningskæder og derfor har et dybt kendskab til området. 

Kontakt Green.Click i dag omkring dine AdWords Jesper Bundgaard Head of Strategic