LinkedIn Masterclass – få tips fra eventet her

Af Charlotte Thomsen Head of Marketing
LinkedIn samarbejdspartner

Vores partnere, AdColony, ved lige så meget om LinkedIn som LinkedIn selv gør. Vi har derfor en stor styrke i at have så direkte en samarbejdspartner, som altid er med til at give os endnu større viden om markedsføring på LinkedIn.

Én af de mange fordelene ved at have en LinkedIn Marketing Solutions Partner er også, at vi bliver inviteret til events som “LinkedIn Masterclass”, hvor der kommer masser af guldkorn om og indblik i LinkedIn og de muligheder der ligger for markedsføring. Noget af det vil vi gerne dele med dig her.

2,57 millioner dk brugere

“LinkedIn is the most trusted social platform to share content”

Danmark ift. øvrige lande

Danskerne har generelt en høj aktivitet på LinkedIn, og de engagerer sig med emner inden for en lang række områder. Det gælder bl.a. forskning og miljø, forretning og ledelse samt meget andet. Og så har vi:

  • 2,57 millioner medlemmer af LinkedIn i Danmark
  • 37% Flere mobile views end i øvrige lande. Husk derfor at skabe indhold der er målrettet mobil
  • 18% flere LinkedIn-grupper i det danske marked sammenlignet med andre markeder. Dét giver nogle spændende muligheder og kan bl.a. bruges i målretningen af kampagner

Men ud over dén lille indsigt, vil vi i det følgende gerne give dig nogle helt konkrete tips til din aktivitet på LinkedIn.

Hvornår skal du dele?

Langt indhold skal ud i weekenden. Det er der dine læsere har tid til at fordybe sig under morgenkaffen. Det korte og letfordøjelige indhold passer bedre ind i ugedagene, hvor det hele skal gå lidt hurtigere.

Når det kommer til devices, så benytter langt størstedelen af LinkedIn-brugerne deres computer om morgenen. Hen på eftermiddagen og aftenen overhaler mobil og tablet i dén grad.

Så alt efter hvad du poster, kan du med fordel tilpasse længden på dit indhold, tidspunktet og det mest benyttede device.

Husk always on

Selv i weekender, lavsæson, ferier eller andet der nu kan komme i vejen for din forretning (!), er det vigtigt at bevare en always-on strategi i din markedsføring. Det handler nemlig om kontinuitet og om at sikre, at du hele tiden styrker dit brand.

Det er generelt en holdning vi deler her hos Green.Click – faktisk i så høj grad, at vi har lavet en ret ekstrem test for at underbygge påstanden. Vi har nemlig forsøgt at slukke for vores egen branding – bare for at bevise pointen…at du ikke bør slukke for din branding! Se mere om testen og resultaterne her:

Hvad sker der når man stopper brandingen

Video

Video fungerer rigtig godt på LinkedIn! Men sørg for at have tekst på – og gerne i stor størrelse, hvor du bare hiver dine vigtigste pointer ud. Det skal nemlig også kunne fungere uden lyd.

Test længden af dine videoer for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for din virksomhed. Som tommelfingerregel bør top funnel videoer være 8-30 sekunder, mid funnel videoer være 30 sekunder – 1 min. og low funnel videoer op mod 1-5 min.

Sørg for at fange opmærksomheden inden for de første 3 sekunder og lav en stærk slutning med en CTA (call to action), hvor du gør modtageren opmærksom på, hvad han/hun nu skal gøre.

Inmails

En LinkedIn bruger kan kun modtage en marketingmail direkte i indbakke i LinkedIn hvor 45. dag. Men det vil også sige, at fra dén dag, du sender en inmail, så er der ikke nogle af konkurrenterne der bruger dén kanal til at kontakte dit lead.

Når du laver inmails, så sørg for at tilføje et display banner til mailen, da der ellers bliver vist et andet banner øverst til højre, hvis mailen vises på desktop. Her vil du selvfølgelig gerne undgå at have en eventuel konkurrent til at flagre!

Lav flere variationer af dit indhold

Lav 3-5 variationer af dit content for at få mulighed for at nå ud til den samme person inden for 24 timer (en annonce kan nemlig kun vises én gang til den samme person inden for 24 timer).

LinkedIn Masterclass

Medarbejder? Sådan rocker du din LinkedIn profil

Medarbejderes aktivitet på LinkedIn kan spille en stor rolle for forretningen, hvis det inddrages som en del af strategien. Derfor anbefales det også at medarbejdere holder profilen opdateret, hvilket der er forskellige steps til. Sørg først og fremmest for at:

  • Have et godt baggrundsbillede
  • Lave en god beskrivelse der fortæller hvad du gør, og hvad din passion er – og gør den SEO venlig
  • Lave en god tagline – og ikke nødvendigvis bare din stillingsbetegnelse
  • Lave en vanity url
  • Bruge video og andet content
  • Blive anbefalet – gerne af “senior peers”
  • Gemme “people also viewed setting” væk
  • Skrive artikler
  • Tilføje “Interesser” – det kan være en god vej ind til nye spændende netværk

Vær autentisk, relevant og aktuel

Hvis du er ansvarlig for en virksomheds aktivitet på LinkedIn, så kan du godt dele eksternt indhold – men sørg for at være autentisk ved at tilføje din egen stemme til det content du deler. Det kan være i form af virksomhedens holdning eller yderligere tilføjelser til indholdet.

Vær relevant og aktuel! Og brug evt. nogle af de nyheder eller varme emner, der diskuteres lige nu.

Relevans på LinkedIn

Forsøg at skabe samtale og ikke en monolog. Vær kreativ, stil spørgsmål – og husk også at svare:)

…men vær også tålmodig. Ting tager tid, og det gør det også at bygge sin LinkedIn-aktivitet op.

Mere om LinkedIn

Vil du læse mere om LinkedIn og samarbejde med vores LinkedIn Marketing Solution Partner, AdColony? Så klik videre til bloggen.