Local Surfaces across Google Resultater

Indlæg er skrevet af:

Nicholai Windfeldt
Head of SEM

Surfaces across Google dækker over gratis produktvisninger på Google Shopping. Denne type resultater anvendes på Google Search, Google Images, Google Shopping, Google Maps og Google Lens og tager udgangspunkt i det eksisterende Google produktfeed som uploades og vedligeholdes i Google Merchant Center.

Surfaces across Google blev afsløret i foråret og vil i løbet af 2020 være tilgængeligt globalt. Planen er at virksomhederne skal have større organisk synlighed overfor kunderne og på den måde understøtter det et øget behov fra forbrugernes side om at handle mere online fremfor i fysiske butikker.

Ligesom feed-management er en del af den eksisterende Google Shopping optimering, er det også essentielt at de rette attributter indsendes i forbindelse med de gratis resultater på Google. Grundlæggende skelnes der mellem to typer visninger; standard og udvidet. De standard visninger kræver som minimum kun ID, titel, link, billedlink og produktpris. Ønsker man derudover at få aktiveret udvidet produktvisninger kræver det yderligere følgende attributter:

  • Beskrivelse
  • Tilgængelighed
  • Stand
  • Brand
  • Gtin
  • Mpn
  • Fragt

Afslutningsvis kan der være nogle branchespecifikke attributter, som kræves ifm. udvidet produktvisninger. For tøjbutikker vil det eks. være relevant at indsende data omkring farve, størrelse, køn og aldersgruppe.

Trafikken fra Surfaces across Google, vil som standard blive tagget med kilde “google” og medium “organic” og dermed blandes de organiske resultater med de gratis shopping visninger. Surfaces across Google trafikken kan adskilles fra de organiske resultater ved hjælp af UTM koder og dermed kan det hurtigt vurderes hvor meget denne trafikkilde generere til din samlede forretning.

På baggrund af den begrænsede mængde trafik, kan det allerede nu konkluderes at trafikken fra Surfaces across Google variere betydeligt fra virksomhed til virksomhed dels ift. de produktkategorier der forhandles men især også mængden af varer hos den enkelte virksomhed.

Indledningsvis bør gratis shopping visninger ses som et add-on til den eksisterende Google Shopping annoncering hvor man tilfører et gratis, mindre salgsboost til den eksisterende indsats. Og selvom det måske kun handler om få procenter oven i, kan det bestemt være værd at tage med. Her ser vi også frem til at følge med i udviklingen i forhold til julehandlen, hvor 1-2% oveni kan betyde en hel del flere steder. Specielt når annonceringen er gratis.

Vil du høre mere om mulighederne med Surfaces across Google? Så kontakt os på 70 230 540 eller [email protected]