Indlæg skrevet af:
På dette års Inbound-konference i Boston spurgte HubSpot sine kunder, hvad de så som den største udfordring i dagens marketing-marked.
De svarede: Crisis of Disconnection (Krisen om afbrudt forbindelse).
Vi har simpelthen tabt forbindelsen. Det gælder både forbindelsen til hinanden, til vores kunder, til vores venner, og vores systemer imellem, som vi får flere og flere af – men bliver det bedre?
De 3 konkrete udfordringer for virksomheder i dag er:
- Mennesker er disconnected med hinanden
- Virksomheder kæmper med disconnected systemer
- Virksomheder er disconnected med kunderne
Mennesker er disconnected med hinanden
Mennesker er flokdyr. Vi opsøger kontakten med hinanden, men vi har 45 procent færre menneskelige interaktioner og 57 procent færre sociale aktiviteter efter Covid-19, end vi havde før.
Derfor higer vi i høj grad efter kontakt, men det sker bare ikke i samme omfang som tidligere.
Virksomheder kæmper med disconnected systemer
Da Covid-19 ramte Danmark, lukkede butikkerne, og medarbejderne blev sendt hjem. Det satte for alvor gang i online-bølgen i hele landet. Danskere købte online mere end nogensinde før, hvilket tvang virksomheder ud i en digital transformation.
Den gennemsnitlige virksomhed har 242 SaaS apps
For virksomhederne betød det i endnu højere grad, at man skulle benytte sig af ny software og flere apps. Vi bruger vitterligt en app til alt, og med flere apps og systemer bliver problemet med systemer, der ikke spiller sammen udtalt. Data bliver ikke sendt på tværs. Den ekstra tid, vi bruger på systemer, bliver typisk taget fra et andet sted – nemlig fra kunderne.
SaaS står for Software as a Service, og kendte eksempler på Saas apps er Zoom, HubSpot og HootSuite.
Inbound er en af verdens største marketing-konferencer, der hvert år finder sted i Boston i september.
Det er HubSpot, der står bag konferencen, hvor cirka 12.000 mennesker fra over 160 lande deltager fysisk, mens 50.000 er med online.
25-65 procent af søgninger ender uden klik (Semrush, 2022, SimilarWeb, 2021)
En kontoransat modtager i gennemsnit 120 mails per dag (Campaign Monitor, 2019)
1,6 procent færre læsere af virksomheders blogindlæg (Animalz, 2021)
Virksomheder er disconnected med kunderne
Vi laver ny content og skriver mails i vildskab. Problemet er bare, at de kunder, som vi ønsker at ramme er digitalt udmattede. Vi får SÅ meget information, at vi er i en tilstand af digital overload.
Kan du huske dengang, hvor man åbnede sit Facebook-feed, og det faktisk var interessant. Den er god nok. Der var mennesker, som du kendte, med noget på hjerte.
Nu er det reklamer, som du ikke har bedt om. Det er ofte perifere bekendte, som liker eller kommenterer på noget, som du ret beset ikke finder synderligt interessant.
Hvad er løsningen så?
Det er nu, vi skal være ægte kreative. For hvad hjælper data uden kontekst? Hvad hjælper content uden connection til læseren? Hvad hjælper kontakter i telefonbogen uden et community?
Med et Inbound mindset skal den traditionelle salgstragt opdateres og ser således sådan ud.
En god og effektiv kundekontakt består af en sammensætning af salg, marketing og service. Men for at nå til denne position og beholde den på den lange bane kræver det, at du kan tiltrække din målgruppe, at du interagere med den og begejstre den. Så hvordan gør vi det?
Hvis vi tager den nye model og sætter den op som den traditionelle salgstragt, så bliver Attract toppen af tragten, Engage er midten, og Delight er bunden af tragten.
For at bryde med ‘Crisis of Disconnection’ er der i hver fase noget, vi skal være opmærksomme på.
Attract
Brug first party data
For at tiltrække den rigtige målgruppe skal vi i højere grad bruge first party data. Udover at det konverterer bedre, så har Google også annonceret, at de i slutningen af 2024 slukker for brugen af 3rd Party data.
Det er en del af Googles Privacy Sandbox strategy, og det betyder, at vi bliver nødt til at implementere 1st party data i vores indledende fase for at få nye kunder ind.
De virksomheder, der ikke er forberedt på dette, vil derfor få et seriøst problem, da den tracking, vi kender i dag, stopper. Derfor bør du begynde indsamlingen nu, og bruge 1st party aktivt i din markedsføring.
Brug flere/andre kanaler
Det kan måske være lidt modstridende at lægge op til, at vi skal bruge flere kanaler, nu hvor vi i indledningen forklarede, at vi har for mange apps, og at systemerne tager tid væk fra kunderne.
Men det handler om at vælge de rigtige kanaler og ikke automatisk kun tænke på Google Ads og Facebook til din annoncering. I mange tilfælde kan de stadig være de mest oplagte værktøjer, men måske befinder din målgruppe sig i højere grad på Pinterest, Tiktok og YouTube. Så vælg dine kanaler med omhu.
Engage
Fortjen din open rate
Engagement er ikke en selvfølge. Du skal gøre dig fortjent til at få din åbningsrate. Du skal give folk lyst til at åbne mailen, og du skal give folk lyst til at trykke på ‘mere’ for at læse hele opslaget, for de så senere konverterer ind på din hjemmeside eller downloader din guide. Det handler om at være kreativ og gøre sig umage med sit budskab, vinkel og ikke mindst konteksten for din markedsføring.
Kom med kontekst til samtalen
For Engage bunder i høj grad om at bidrage med kontekst til samtalen. Så når du ringer til en kunde, så spørg ind til dem. Hvis du eksempelvis ved, at din kontaktperson netop har været på barsel, så spørg, hvordan det går. Eller hvis du ved, at din kontaktperson er håbløs AGF-fan, så engage ved at nævne, hvor ‘godt’ det går.
Delight
Gør det nemt at købe hos dig
Delight handler om at gøre konvertering til en fornøjelig oplevelse for kunden – en lethed, der nærmest gør det til en selvfølge at vælge din virksomhed til.
Her er en simpel og overskuelig købsproces online vigtig. Dine kunder skal igennem så få steps som muligt – de ved på forhånd, at de kan bruge MobilePay til at gennemføre købet, og de skal ikke opgive alle mulige oplysninger undervejs, der ikke er nødvendige.
Men en hurtig transaktion online bliver vi vel ikke mindre disconnected af? Nej. Derfor skal din virksomheds brand i højere grad i spil. Om det er at oplyse i bekræftelsesmailen, at din kunde er med til at støtte bæredygtig produktion ved at købe hos dig. Eller måske skaber du en fornøjelig oplevelse ved at lægge en ‘personlig hilsen’ i pakken, som din kunde ser, når vedkommende åbner pakken. Giv dem lyst til at vælge dig igen næste gang.
Mød kunderne, hvor de er… mentalt
Derudover handler Delight om at møde kunderne, hvor de er. Det gælder selvfølgelig i forhold til, hvilke kanaler de er på (Se Attract), men i tiltagende grad også i forhold til deres mentale behov.
Er julesæsonen eksempelvis en tid, dine kunder forbinder med begejstring, spænding og forventning. Eller er dine kunder måske nærmere dem, der forbinder julen med ensomhed eller travlhed og stress?
Det at kunne tale til dine kunders sindsstemning og vise, at din virksomhed har øje for deres behov gør dit brand nemmere at vælge til, og det øger lysten til at støtte dig.
Har du brug for hjælp?
Hvis du har lyst til at blive endnu klogere på kreativ strategi, branding og connection med dine kunder, så vil vi meget gerne hjælpe dig.
Vi har allerede samlet og delt en masse viden: