Har din webshop potentiale i udlandet?
Få markedsindsigt med PriceShape 

Af Brian Østergaard Partner Manager, PriceShape

Som webshopejer kan mulighederne være store, når det kommer til nye kunder og nye markeder. Men inden du hopper ud i det, kan det være helt essentielt at få reel indsigt i potentialet, så du på forhånd ved om det er rentabelt. 

For måske er ikke alle markeder/lande oplagte at ekspandere din forretning til. Konkurrencesituationen varierer fra land til land, og det kan være svært at skabe sig et overblik. Her er din prisstrategi et yderst vigtigt parameter for, om du får succes i et nyt marked, så forberedelsen op til en evt. ekspansion kan være afgørende.

Har du formentligt brugt en masse ressourcer og tid på at forhandle leverandør- og leveringsaftaler, logistik, oversat din webshop, valutaomskrivning m.v. Men uden at have styr på konkurrencesituationen og din prisstrategi, kan det ende med at blive en hård start.

Webshop i flere lande

Kend dine konkurrenter

Det kan være, du blot er nysgerrig på om Sverige eller Norge er de næste oplagte markeder for dig og din forretning, men du har ikke tiden til at undersøge det nærmere. En stor del af årsagen til at webshops ikke lykkedes i udlandet, skyldes manglende indsigt i markederne og ikke mindst konkurrencesituationen. Det er vigtigt, at du kender dine “modstandere”, og måske er det ikke bare en håndfuld, men +200 konkurrenter, der kæmper om salgene. Sælger du eksempelvis mange forskellige brands, er det væsentligt at vide, hvilke du bør satse på til en start og hvor du bør allokere dit marketingbudget. Google Shopping står for 65% af al trafik fra Google Ads, og derfor er det vigtigt at vide, hvilke produkter din virksomhed er konkurrencedygtig op, og hvilke den ikke er. På den måde undgår du at fejlplacere dine marketingkroner. (Dette gælder naturligvis også på dit hjemmemarked.)

Men hvordan finder du så ud af, om nye markeder kan være rentable uden at hoppe i med begge ben først?

Her kommer værktøjet PriceShape ind i billedet. PriceShape er et førende dansk prismonitorerings software til e-commerce branchen, som blandt andet har specialiseret sig i at indsamle konkurrentdata. Med plug-and-play løsningen kan du i løbet af få døgn få en komplet oversigt over de webshops, som sælger de samme produkter som din virksomhed og ikke mindst få indsigt i deres priser. Systemet kan derved give dig den viden du har brug for i dine overvejelser om nye markeder, da det også er muligt at få dataen om dine konkurrenter på tværs af landegrænser.

Monitorer dine konkurrenters priser

Du kan ud fra analysen/oversigten træffe beslutninger om din strategi og ikke mindst om dine muligheder i markedet ud fra reel data. Dermed får du svar på, om du med dit nuværende setup og indkøbspriser, kan være med i konkurrencen på de udenlandske markeder. Det kan også være, at du finder ud af, at det giver mere mening at afvente, tilpasse og prioritere anderledes. 

Indsigten kan desuden bruges til at forhandle bedre indkøbsaftaler med dine leverandører, så du øger dine muligheder for at konkurrere på lige fod med dine udenlandske konkurrenter.

Ekspansion for B2B virksomheder

Som B2C virksomhed kan du med den rette prisstrategi komme hurtigere i gang med salget i udlandet og følge konkurrenternes prisudvikling på tæt hold. Men også brands med et forhandlerled kan få værdifuld indsigt. Brug eksempelvis PriceShape til at identificere nye forhandlere i udlandet.

Find ud af, hvilke udenlandske forhandlere, der sælger konkurrerende brands, og som endnu ikke har har dine produkter i sortiment. Disse er oplagte forhandlere for dit brand at komme i kontakt med.

Green.Click har indgået et samarbejde med PriceShape om at hjælpe fælles kunder på den digitale rejse, hvor der blandt andet arbejdes med den digitale strategi, nye markeder og optimering af den online markedsføring.

Bliv kontaktet

Har du lyst til at høre mere om samarbejdet og om hvordan PriceShape kan hjælpe din online forretning godt på vej mod ekspansion, kan du kontakte os nedenfor

Se også mere på priceshape.dk.