Fra virksomhed i baggård til Google partner

Af Jan Nygaard Hesselby

I videoen, som du kan se nederst på siden her, mødes de tre mænd. Jan Nygaard bliver spurgt, hvordan han har det med at skulle ud og køre i en Audi Q5. Med et smil på læben får han forklaret: “Det er som vi siger på nordjysk, det kan lige gå an”. Efter at have konstateret, at det er en ret lækker bil, sætter de sig ind og kører ud på Aalborgs gader.

Først til at teste nye Google produkter

På køreturen spørger Michael Qureshi ind til Green.Click og nævner virksomheden som en af Danmarks største Google-partnere. Til dette svarer Jan Nygaard, at grundet kundeantallet og det budget, der håndteres, ligger Green.Click oppe i en kategori der hedder Channel Sales. Kategorien indeholder Googles tætteste samarbejdspartnere fra hele verden, hvoraf kun tre af virksomhederne er fra Danmark. Jan Nygaard forklarer videre, hvilke fordele det medfører at være en del af denne gruppe:

Det er udvalgte fra hele verden som er med i denne gruppe. Det betyder også, at man får lov til at teste ting før Google egentlig lancerer dem. Samtidig bliver vi inviteret med til events. Der har lige været et i London og vi har lige været i San Francisco.

Jan Nygaard, CEO

Google Partner

Michael Qureshi spørger til, hvor mange ansatte Google har på verdensplan, hvortil Jan Nygaard svarer, at de sidste tal han hørte var oppe på 86.000. Når det kommer til omsætning er der ikke rigtig nogle officielle tal, men det løber i hvert fald op i flere hundrede millioner dollars, de tjener ind om dagen. De overvældende tal får Michael Qureshi til at spørge, hvordan det er at arbejde sammen med nogen, der nærmest styrer verden. Til det svarer Jan Nygaard:

Det er fedt at arbejde med et produkt der hele tiden er markedsledende og har så mange penge, at de investerer i hvad som helst. Får de lyst til at filmen hele verden, jamen så gør de det, og får de lyst til at filme alle gader, så gør de det. Nu vil de til at filme mars også og under vandet, så du kan se hvor du skal dykke henne, så du ikke farer vild. Det handler hele tiden om at være foran.

Jan Nygaard, CEO

Jan Nygaard forklarer videre at én af grundene til at Green.Click er blevet Google Partner, er at virksomheden går meget op i at få medarbejderne certificeret. Det vil sige, at de går ind og tager Googles eksamener. Et andet krav fra Google er, at man har en vis omsætning og et tredje krav er, at man har vist resultater over et år.

Det hele startede på Kjellerupsgade

Det har dog ikke altid været events og besøg på Googles hovedkontor i Mountain View, der har stået på Jan Nygaards skema. Da Thomas Enevoldsen kører igennem Kjellerupsgade viser Jan Nygaard, hvor virksomheden startede. Han sammenligner det med at starte en virksomhed op i en garage, hvor billige IKEA møbler udgør interiøret i nogle små lokaler. En opstartsperiode, hvor man ikke rigtig tjener nogle penge og tingene skal være billige.

Fokus på udlandet fra fast base i Aalborg

Efter at have kørt fra Musikkens Hus forklarer Jan Nygaard, at det er vigtigt for Green.Click at have fokus på udlandet. Da Danmark har lidt under 6 millioner indbyggere, har det været oplagt at flytte nogle af koncepterne til lande som Spanien, Italien og Bulgarien. Konceptet har vist sig at være bæredygtig i andre lande og Jan Nygaard forklarer yderligere, at folk fra Bulgarien søger på de samme ting, som folk fra Danmark. Den store forskel er priserne og kvaliteten af varer. Jan Nygaard understreger dog overfor Thomas Enevoldsen, at Green.Click altid vil høre hjemme i Aalborg:

Internationalt er også interessant, men vi vil stadig høre hjemme i Aalborg… Det vil være hovedsædet.

Jan Nygaard, CEO