Fang kunderne tidligt: Shopping er en rejse på tværs af kanaler

Indlæg er skrevet af:

Charlotte Lybech Thomsen
Head of Marketing

Shopping er oftest en rejse, der foregår på tværs af flere platforme!

Men det er til at forstå, hvorfor mange virksomheder ofte lægger deres fokus på selve salgsdelen, da det er resultatet og målet med kundernes købsrejse.

Det kan dog godt betale sig også at overveje kundernes færden tidligere i processen. En ny undersøgelse foretaget af Google viser nemlig, at 93% af de handlende har udtalt, at de har gjort brug af online ressourcer inden for den sidste uge forud for selve købet, hvilket er værd at inddrage i planlægningen af kunderejsen. 

Det er nu fakta, at det ikke længere er så traditionelt delt op, når det kommer til, hvad kunderne foretrækker at købe henholdsvist online og offline, ligesom der den dag i dag foretages langt mere research om produkter, vi overvejer, online. Undersøgelsen viser således, at 83% af de handlende har tjekket et produkt online, før de besøger den fysiske butik.

Online shopping er i vækst på tværs af produktkategorier

Beklædningsgenstande er en af de produktkategorier, som nu er en af de største omnichannel kategorier. Det kan bl.a. ses ved, at hele 70% af undersøgelsens deltagere udtalte, at de både køber tøj online og i de fysiske butikker, hvor kun 23% udelukkende foretrækker at shoppe fysisk. En af kategorierne med størst online vækst er sportsudstyr.

Der er selvfølgelig fortsat kategorier, hvor kunderne foretrækker de fysiske butikker – hvilket især inkluderer rengøringsmidler, toiletartikler og kosmetik. Dagligvarer hører stadig til blandt disse, da 77% af de adspurgte gør sine indkøb i fysiske supermarkeder. Det ses dog alligevel, at selv inden for nogle af de kategorier, der traditionelt er kendt for deres fysiske handel, er online køb stigende. Dagligvarer er et eksempel på dette, hvor denne kategori steg med 19% i samme periode. 

Online shopping foretrækkes af tre simple årsager

68% af deltagerne regnede med at gennemføre flere af deres køb online inden for det næste år. Resultatet af undersøgelsen viser, at nedenstående punkter har størst indflydelse:

Nemt at navigere rundt

66% af de adspurgte i undersøgelsen udtalte, at de foretrækker at lede efter deres ønskede varer online, da det er nemmere at danne sig et overblik. Modsat foretrak 27% at gå på jagt i de fysiske butikker.

Flere tilgængelige forslag og tips

59% udtalte, at de foretrækker at shoppe online på grund af mulighederne for at læse anbefalinger og modtage forslag til fx lignende produkter. Her ønsker 28% i stedet at få hjælpen i de fysiske butikker.

Bedre priser

59% af deltagerne siger, at de foretrækker at handle online for at opnå de bedst mulige priser, da webshops ofte kan reklamere med billigere priser, da de fx slipper for de omkostninger, der er forbundet med at drive en fysisk butik.

Konklusionen lyder således på, at kunderne mener, at shopping online gør det nemmere for dem at finde den rigtige vare til den rigtige pris. 

Men hvad har det så af betydning for din markedsføring?

Selvom det fremgår af ovenstående, at online shopping er en faktor, der er værd at have med i sine overvejelser, er det samtidig samspillet af både de online og offline kanaler, der giver dig success. Det fremgår nemlig på samme tid, at forbrugerne stadig gør brug af begge kanaler.

Google giver dig tre råd til at binde dit online website eller webshop sammen med din fysiske butik.

Sørg derfor for at disse er:

Integreret

En måde at sammenkoble din shop online og fysisk er bl.a. ved at gøre brug af Googles Local Inventory Ads. Denne feature hjælper dig med at gøre dine produkter i den fysiske butik synlige online. Annoncerne viser dine produkter og butiksoplysninger på baggrund af din fysiske butiks lagerstatus, hvoraf annoncerne viser produkternes tilgængelighed i din fysiske butik og giver dig de nødvendige oplysninger i forhold til åbningstider og navigation dertil. 

Hurtige

Hastigheden på dit website fra en computer eller smartphone er lige så vigtig, hvis ikke endnu vigtigere, end hastigheden i butikken. Sørg derfor for at dit website er optimeret og har en kort svartid. 

Hjælpsomme

Det giver selvfølgelig sig selv at være hjælpsom og imødekommende ved mødet med kunden i den fysiske butik. Du kan dog også optimere din hjemmeside eller webshop således, at kunden hjælpes godt på vej bl.a. ved at optimere dine søgefunktioner, så kunderne kan finde præcis det, de søger efter, ligesom cookies kan gøre det nemt for tilbagevendende kunder at fortsætte, hvor de slap.

Blogindlægget er udarbejdet ud fra Googles artikel “Think beyond the buy: Shopping is an omnichannel journey”.