Øg effektiviteten af dine kampagner med Performance Max

Indlæg skrevet af:

Jeppe Fredborg

Head of SEM

Siden april 2022 har annoncører kunnet opgradere sine Smart-Shopping kampagner til Performance Max kampagner, og det er nu også muligt at opgradere sine Local Campaigns i Google Ads. Du kan opgradere direkte på siderne “kampagner” og “anbefalinger”, eller gennem dine notifikationer, hvor der gerne skulle være en notifikation med direkte link til at opgradere. Når du opgraderer, kan du enten vælge at opgradere udvalgte kampagner eller alle dine kampagner på én gang. 

Hvis du ikke allerede har opgraderet dine kampagner til Performance Max, eller kun har opgraderet udvalgte kampagner, opgraderes alle dine Smart-Shopping kampagner automatisk mellem juli og september, og alle dine Local Campaigns opgraderes automatisk mellem august og september.

Performance Max kampagner

Fordele ved Performance Max

Performance Max kaldes på dansk for “Maksimal effektivitet”, og er Googles næste generation af Smart-Shopping og Local Campaigns. Performance Max bruger det bedste fra maskinlæring og tilskrivningsteknologi i Google Ads, for dermed at øge effektiviteten af dine kampagner – og opgraderingen bygger ovenpå de tidligere funktioner med ny indsigt, adgang til mere beholdning samt optimal udnyttelse af Googles automatiseringssystemer. 

Google læner sig nu mere ind i en målgruppe-centreret strategi med Performance Max. Dette er en massiv afvigelse fra, hvordan man satte kampagner op på førhen. Performance Max bygger i stedet på 3 “søjler” eller prioriteter som omfatter:

  • Mål
  • Aktiver
  • Målgrupper

En af de største ændringer med Performance Max er, at vi ikke længere skriver eller opretter annoncer selv. I stedet indsender vi annoncematerialet i forskellige aktivgrupper. Disse aktivgrupper er alt det kreative materiale, der er nødvendigt for at Google kan oprette enhver type annonce på tværs af Googles netværk (Søgning, Display, YouTube, Discover, Maps & Mail). Alt materiale kan derfor tilpasses til forskellige målgrupper, så med andre ord får hver målgruppe deres egen aktivgruppe. Google blander og matcher derefter aktiverne selv, for at skræddersy en annonce til målgruppen.

Data viser desuden at detailannoncører, der opgraderer deres Smart-Shopping kampagner til Performance Max kampagner, i gennemsnittet øger konverteringsværdien med 12%, og med et tilsvarende eller større annonceafkast (ROAS). Annoncører med et konverteringsmål, der kun er offline, vil desuden opleve en tilsvarende effekt af deres Local Campaigns.

Derudover sparer du både tid og ressourcer med Performance Max’ forenklede kampagnestyring og automatisering, og dermed kan du i stedet bruge din tid på andre resultatskabende aktiviteter. Du vil også opleve en mere effektiv rapportering med større indsigt i kampagnerne end tidligere rapporter for hhv. Smart-Shopping og Local Campaigns. 

Hvad sker der efter opgraderingen?

Google anbefaler at du efter opgraderingen tilføjer flere aktiver til dine annoncematerialer, herunder tekst, billeder og videoer, for at aktivere visning på den ekstra adgang du får til mere beholdning. Performance Max kampagner er nemlig kvalificerede til at blive vist på Youtube, Displaynetværket, Søgenetværket, Discover, Gmail og Maps, så du kan finde flere konverterende kunder på tværs af alle Googles kanaler.

Når dine kampagner opgraderes, overføres dine kampagneindstillinger (mål, budget, budstrategi, aktiver til annoncemateriale og produktmålretning) automatisk til dine nye Performance Max kampagner, og de vil have samme eller tilsvarende funktioner. 

Dermed ændres dine tidligere Smart-Shopping og Local Campaigns automatisk til at statussen “fjernet”, hvilket betyder at du ikke kan redigere eller genaktivere dine Smart-Shopping og Local Campaigns.  Du har dog stadig adgang til de historiske data for dine kampagner på din Google Ads konto. Efter opgraderingen til Performance Max er det heller ikke længere muligt at oprette nye Smart-Shopping og Local Campaigns.

Selve opgraderingen kan tage alt fra et par minutter og op til en dag at gennemføre – dette afhænger af, hvor mange kampagner du vælger at opgradere på én gang. Under opgraderingen fortsætter dine Smart-Shopping og Local Campaigns med at køre, indtil at opgraderingen er gennemført. Herefter modtager du en notifikation, men du kan også følge med undervejs og tjekke status på opgraderingen på siden “kampagner” i din Google Ads.

Har du øvrige spørgsmål til Performance Max opgraderingen, står vi hellere end gerne til rådighed for sparring og vejledning.

Kilde :

https://support.google.com/google-ads/answer/11605187?utm_source=awfe&utm_medium=email&utm_campaign=20200159&hl=da

Har du brug for rådgivning?

Skriv dig op her og bliv kontaktet.

Har du øvrige spørgsmål til Performance Max opgraderingen, står vi hellere end gerne til rådighed for sparring og vejledning.

Jeppe Fredborg

Head of SEM

Flere blogindlæg

Vi har allerede samlet og delt en masse viden: