Brug Pinterest-annoncering til at nå dine kunder på købsrejsen

Indlæg skrevet af:

Anna Cecilie Nielsen

Lead Designer

Kunne du tænke dig at fange din målgruppe med en inspirerende annonce på det helt rigtige tidspunkt i beslutningsprocessen? Så er Pinterest måske et oplagt tillæg til dine øvrige kanaler. Men hvad kan Pinterest? Og hvordan adskiller det sig fra andre annonceplatforme?


Som en forholdsvis ny annonceplatform har Pinterest masser at byde på, og herunder kan du blive klogere på, hvordan platformen adskiller sig fra de øvrige, hvem der bruger Pinterest samt hvordan du udvikler det bedst mulige annoncemateriale til platformen. 

Pinterest annoncering

Hvordan adskiller Pinterest sig fra andre annonceplatforme?

Nok er Pinterest endnu en annonceplatform i en lang række af velkendte platforme, som virksomheder kan benytte til at nå deres målgrupper med deres budskab. Pinterest adskiller sig dog fra mange af de andre platforme på flere parametre. Først og fremmest er Pinterest – til forskel fra andre sociale medier – et visuelt søge- og opdagelsesværktøj, som har til formål at inspirere brugerne med nye idéer indenfor et hav af kategorier. 89% af de ugentlige “pinners” bruger pinterest som inspiration i deres købsrejse, og 83% af disse har foretaget et køb baseret på indhold de har set fra et brand på Pinterest.

Det interessante ved Pinterest-brugere er, at de endnu ikke har taget en beslutning – De søger inspiration og viden til at træffe beslutningen. Og det er her annoncering kommer ind i billedet som et effektivt middel til at inspirere brugeren til at købe netop dit produkt eller service. Ved at annoncere på Pinterest kan du altså fange din målgruppe tidligt i købsrejsen og benytte platformens unikke formål – og brugerens unikke mindset – til din fordel. 

Måden hvorpå “Pinners” bruger platformen betyder dermed også, at din annonce i sig selv udgør inspirerende content, blot fordi den befinder sig på Pinterest. Derfor vil den i mindre grad opfattes som forstyrrende for brugeroplevelsen. Tværtimod vil annoncen bidrage til den kilde af inspiration, som brugeren aktivt søger. 

Sidst, men bestemt ikke mindst, så adskiller Pinterest sig fra andre annonceplatforme med dens lave CPM-priser. Faktisk er Pinterest over dobbelt så omkostningseffektiv pr. konvertering end annoncer på andre sociale medier. 

Priserne skyldes primært, at annonceplatformen stadig er så ny, at Pinterest arbejder på at få flere annoncører ind. Der er derfor en stor fordel i at gå ind i Pinterest-annoncering nu, mens priserne fortsat er lave. 

Målgruppen

Pinterest-brugere er købelystne!

Pinterest er på mange måder en ideel annonceplatform. Annoncering er billigt, og brugerne er ikke bare glade for at se dine annoncer – De vil også gerne købe! Pinterest har dog en ret specifik målgruppe, hvilket betyder, at platformen ikke er optimal for alle forretninger. Stemmer målgruppen overens med din virksomheds målgruppe, er det dog et helt oplagt medie at benytte som tillæg til din øvrige annoncering.

Nedenfor får du et overblik over, hvem der benytter Pinterest:

  • Pinterest har på verdensplan over 450 mio. aktive brugere. Heraf er 4 mio. i norden
  • Den primære aldersgruppe for brugere i norden er 16-45 år.
  • Hele 80% af brugeren er på mobilen. Så husk at tænk i mobilvenligt indhold, når du udvikler annoncer til Pinterest. 
  • 60% af brugerne er kvinder og 40% er mænd. Antallet af mandlige brugere på Pinterest vokser dog med 40% fra år til år. 
  • 34% af pinnere er forældre.
  • 44% af brugerne defineres som havende “high income” 
  • Brugerne er købelystne. Faktisk er brugere på Pinterest er 3x mere tilbøjelige til at sige, at de altid shopper, end brugere på andre platforme. 40% siger, at de elsker at shoppe. 
  • De kategorier, som flest brugere søger efter, er décor, home og beauty.

Udnyt Pinterests potentiale fuldt ud

Best practice til annoncering

Modsat Google, hvor brugerne ofte ved, hvad de leder efter, leder brugerne på Pinterest efter nye ting. Faktisk er 98% af brugerne interesseret i at finde nye ting og søger inspiration på platformen. 97% af disse søgninger indeholder ikke et brand, hvorfor det er effektivt at eksponere brugeren for netop dit brand i en situation, hvor brugeren aktivt søger en konkret idé eller et produkt, men ikke på forhånd har præferencer til et bestemt brand. 

Men hvordan udvikler du en annonce, der overbeviser brugeren om, at det er dit brand, de skal købe fra? Helt overordnet performer dine Pinterest annoncer bedst, hvis de er visuelt indbydende, har et element af storytelling og at de opfordrer til at udforske dit produkt eller brand yderligere. Hvordan du opnår det, får du nogle input til her:

  • Vælg billede- eller videomateriale med høj opløsning 
  • Vær sikker på, at dit brand fremstår stærkt og genkendeligt i din annoncegrafik. Grafikken skal ikke være vag i sit budskab og skal helst indeholde logo eller andre genkendelige elementer af din visuelle identitet
  • Tilføj en kort og præcis tekst, der klart får dit budskab igennem. Teksten skal fremstå tydelig, så den er nem at læse – også på mobil. 
  • Husk en CTA, så din potentielle kunde opfordres til at tage handling og samtidig bliver informeret om, hvor annoncen leder dem hen. 
  • Tænk inspiration ind i din medie/content strategi på Pinterest. Det er et inspirationsmedie, så brugerne vil inspireres, ikke sælges til.

Tag desuden stilling til om din annonce er aktuel. Jo mere relevant din annonce er for eksterne omstændigheder såsom sæsoner, højtider, begivenheder og trends, jo større er sandsynligheden for at den performer godt på Pinterest. “Pinnere” vil eksempelvis søge efter inspiration til en bestemt højtid på Pinterest, så hvis din annonce er tilgængelig på disse søgninger, øges sandsynligheden for at disse brugere interagerer med dit indhold. 

Annoncetyper &
formater

I dette indlæg har du fået en generel introduktion til annoncering på Pinterest. Er du klar til at komme i gang med at bruge Pinterest til at fange din målgruppe, er der selvfølgelig også nogle tekniske krav og overvejelser, der skal tages stilling til. Som med de fleste andre annonceringsplatforme, er der på Pinterest også forskellige annoncetyper og formater, der egner sig bedst til forskellige formål.

Vil du lære mere om disse typer og formater, kan du udforske alle muligheder og krav i vores guide Pinterest annoncetyper og -formater, som kan downloades lige her:

Skal vi hjælpe dig
med din Pinterest annoncering?

Skriv dig op her – Så kontakter vi dig vedrørende dine muligheder med annoncering på Pinterest.

Pernille Fibiger Jensen

Paid Social Team Lead

Flere blogindlæg

Vi har allerede samlet og delt en masse viden: