Markedsføring af Singles Day

Indlæg er skrevet af:

Charlotte Lybech Thomsen
Head of Marketing

Singles Day falder hvert år d. 11/11 og er en dag til selvforkælelse. Et-tallerne i datoen symboliserer, at der netop er tale om en dag for enlige. Og dagen er dedikeret til selvforkælelse – at bruge tid på sig selv og forkæle sig selv med gaver.

Traditionen er efter sigende startet i 90’erne i Kina på baggrund af fire single mænds ønske om at fejre singlelivet.

Hvad med dem der er i et forhold?

Traditionen kan lidt ses som en modreaktion på Valentines Day og startede også som et træk mod at bryde med ensomheden i singlelivet.

Men efterhånden henvender dagen sig også til personer, der har sat deres Facebook status til “I et forhold”, “Det er kompliceret” eller andet der vidner om, at de på den ene eller andet måde har forpligtet sig overfor et andet menneske. Kodeordet er nemlig i langt højere grad selvforkælelse fremfor kun at være henvendt til singler.

 

 

Men kommer Singles Day til Danmark?

Som vi kender det fra andre mærkedage, der lige så stille kommer snigende såsom Halloween og Black Friday, så er Singles Day efterhånden også godt på vej til Danmark.

Som vi har set det med Black Friday, så er der få virksomheder (og tilhørende shoppere), der hopper med på vognen de første år, men så tager det pludselig fart og bliver en integreret “højtid” her i landet også. Og vi spår at det samme meget vel kommer til at gælde for Singles Day også.

Hvilke virksomheder holder Singles Day?

Vi ved allerede at flere af landets store virksomheder kommer til at holde Singles Day i år. Og det er samtidig et ret godt tegn på, at højtiden også er ved at bide sig fast og blive en relevant shoppedag i Danmark. Blandt andet kommer virksomheder som Coolshop, Elgiganten, Bilka og Jysk samt mange andre til at sætte fokus på dagen med tilbud til kunder, der ønsker at forkæle sig selv.

Og der er desuden gode muligheder for mange andre virksomheder, for at tage dagen til sig.

Singles Day for e-commerce virksomheder

Specielt er der gode muligheder for virksomheder inden for e-commerce, for at sælge produkter, der passer til højtiden. Og faktisk er det nærmest alle brancher, der har glæde af at lade Singles Day være en del af deres marketingstrategi. Det kan både være virksomheder inden for elektronik, smykker, tøj, spiritus, leisure og hotelophold samt meget andet.

Og starter du i år, kan du stadig nå at være blandt nogle af de første, der er med på Singles Day bølgen. Det betyder også, at der er mindre konkurrence end der formentlig kommer om et år eller to. Så start planlægningen af dine tilbud og kampagner allerede nu!

Singles Day falder 18 dage før Black Friday, så det er samtidig en god mulighed for dig som annoncør for at indsamle data, som du efterfølgende kan bruge i dine Black Friday kampagner. Og så kommer der selvfølgelig også jul og januarudsalg, hvor du igen kan bruge den indsamlede data til at lave effektive kampagner.

Vil du læse mere om, hvordan du med fordel planlægger din markedsføring for hele 4. kvartal så læs med her og hent guiden:

 

Markedsføring af 4. kvartal