Ny stor opdatering fra Facebook: Slet dine data

Af Mads Søndberg Social Media Specialist
Slet din brugerdata på Facebook

Off-Facebook activity Feature

Primo juni begynder Facebook og rulle deres nye off-Facebook activity feature ud.

Dette gøres som et led i, at gøre Facebook mere privacy orienteret og give brugeren ret til selv at vælge, hvad der må indsamles af data om dem og, hvad der ikke må indsamles.

I den nye feature kan brugeren selv vælge, om Facebook må indsamle data om dem via Facebook Pixel eller SDK uden for Facebook. Herudover giver det brugeren mulighed for at få indsigt i, hvilke informationer Facebook har på dem uden for Facebook og hvilke partnere/virksomheder, som har data om dem. Det nye er, at man som bruger kan fjerne alt den information, som virksomhederne har om én, bagudrettet, altså rydde sin historik, eller tilmed sørge for at intet bliver indsamlet fremadrettet uden for Facebook.

“We believe that offering people greater transparency and control will ultimately have a positive long-term effect on businesses using Facebook. When it comes to data and privacy, if people feel good about the information and control online services provide, it improves the way they feel about ads and the businesses they interact with” 

Facebook, PR

Det kan give en lidt dårligere performance fremover, da man ikke kan ramme dem med pixel data eller brugerdefinerede målgrupper på samme måde som hidtil.

Facebook udtaler dog, at de har fundet en løsning på afrapportering og indsigt i ens kampagner alligevel på de personer, som har fjernet adgang til at indsamle data uden for Facebook, så man sikrer at man får klarhed om, hvilken performance ens Facebook kampagner driver til ens forretning.

Det gælder om hele tiden at holde sig opdateret, når det kommer til ændringer fra Facebooks side. Vi har heldigvis hele tiden fingeren på pulsen for at blive klogere og har også løbende kontakt med Facebook. Så vi holder os på forkant – også når der er udfordrende ændringer.

Mads Søndberg , Social Media Specialist

Brugerdefinerede og lookalike målgrupper vil blive mindre præcise

Brugerdefinerede målgrupper kommer til at virke en smule dårligere end tidligere. Herunder remarketing, lookalike målgrupper etc. De bliver en smule mere upræcise. Det skyldes, som tidligere omtalt, at brugeren nu kan fravælge, at Facebook skal indsamle data om dem udenfor Facebook. Samtidig meddeler Facebook, at målretning via interesse vil være uændret. Dette skyldes, at Facebook udvikler deres interessemålgrupper på baggrund af den data, de indsamler omkring brugeren på Facebook og altså ikke uden for Facebook.

Det vil sige, at de ser på, hvilke opslag du liker og kommenterer på, samt hvilke grupper du interagerer med.

Hvad betyder det for annoncører?

Umiddelbart kan du som annoncør tage det helt roligt! Den nye funktion er ikke noget jeg spår til at folk i Danmark vil gøre brug af fra dag et. Hvis en bruger på Facebook vælger at slette sine data fra Facebook, så vil vi skulle tænke anderledes i forhold til målretningen af disse personer. Der vil fortsat ligge en masse god information omkring disse personer på Facebook via interesseorienterede målgrupper der, som nævnt tidligere, indsamles på Facebook. Derved kan vi stadig sikre, at vi når ud til personer med direkte interesse for dit produkt.

Samtidig kan vi risikere et dyk i konverteringer, hvis brugeren ikke tillader Facebook tracking uden for Facebooks platforme. Dog udtaler Facebook, at de har en løsning klar til afrapportering, men vi kender endnu ikke de dybere detaljer omkring dette endnu. Samtidig skal det siges, at jeg ikke forventer, at der er en overflod af mennesker, som benytter sig af funktionen.

Medierne er (som altid) gode til at opblæse tingene, som vi så det med Facebooks datalæk med Cambridge Analytica, hvor flere medier skrev at over 50.000 danskere havde slettet deres profil. Det lyder også af mange, men det er stadig en forholdsvis lille procentdel af de ca. 3.800.000 aktive danske brugere, der månedligt bruger Facebook.

Desuden er det både positivt og ikke mindst nødvendigt, at der kommer fokus på gennemsigtighed for brugere. For som digitale forbrugere er de fleste af os også blevet langt mere bevidste om retten til vores egen data – og hvad eller hvem vi ønsker at give vores data til. I dén sammenhæng tror jeg også på, at Facebooks fokus på brugerdata, kan give endnu større tillid til platformen.

For har vi ikke alle et par mostre, der engang imellem skriver en Facebook opdatering med instruktion om, at man skal lave en eller anden indstilling i sin konto, for at deres seneste kattevideoer ikke længere skal være synlige for Facebooks bagmænd? Nu kan de – og alle andre – helt selv vælge og føle sig langt mere trygge på platformen. Her tror jeg også, at bare dét, at det er muligt at vælge giver stor tryghed – også selvom man ikke vælger at få slettet sin data.

I sidste ende tror jeg egentlig også de fleste Facebook brugere hellere vil se annoncer, der rent faktisk er relevante for dem i stedet for at have feedet fyldt med alt muligt, som slet ikke interesserer dem. Det får de kun, hvis de lader Facebook få den nødvendige information om dem.

Er du interesseret i at høre mere om ovenstående, eller hvordan du kommer i gang med Facebook annoncering, så skal du ikke vente med at skrive til info@greenclick.dk eller ringe på 70 230 540.

Kunne du tænke dig, at høre mere omkring din personlige data og hvad den kan have af værdi? Så læs mere om vores event onsdag den 4. september her.