Indlæg skrevet af:
Charlotte Lybech Mendes
Head of Marketing & Creatives
Efter 2 dages vildt inspirerende og ekstremt veludført marketingkonference The EDGE – arrangeret af BrandMovers, har jeg fået samlet op på nogle af de vigtigste pointer.
Og normalt, efter en lignende konference, ville jeg have skrevet et blogindlæg med oplægsholdernes hovedpointer og kloge ord.
Men inspireret af specielt Harendra Kapurs oplæg om risikere noget og lægge sit eget “Skin in the game” får du ikke bare en gengivelse af oplægsholdernes pointer – men også mine egne tanker og udfordringer som Head of Marketing hos Green.Click
For sagen er, at mange af de udfordringer, som marketingansvarlige i andre virksomheder sidder med, er de samme som dem, jeg selv sidder med. Min opgave er at markedsføre Green.Click overfor potentielle kunder og blandt udfordringerne ligger kreationen af de rigtige budskaber, at få adgang til de nødvendige budgetter, at involvere specialister i contentudviklingen, at sende de rigtige leads ind til vores Media Advisors – og ikke mindst at skabe resultater, jeg kan dokumentere overfor min chef.
Så hvis du sidder med nogle af de samme udfordringer som jeg og gerne vil vende dem med én i samme båd, så vil jeg for første gang nogensinde i den sammenhæng gerne lægge mit eget “skin in the game” og tilbyde dig at kontakte mig på: [email protected]
Og ellers får du nogle af hovedpointerne fra The EDGE her sammen med mine egne tanker om, hvordan de kan passe ind i marketingindsatsen hos Green.Click. Jeg håber der er noget af det, du kan bruge som inspiration i dit eget arbejde.
The Marketers Dilemma and how to deal with it to create Marketing with IMPACT! Aj Huisman
Aj sparkede det hele godt i gang ved at understrege, at vi som marketingfolk skal stoppe med, ukritisk, at sige ja til alle vores kolleger, sælgere og chefers idéer.
Og allerede her kunne jeg relatere til en udfordring i mit eget arbejde hos Green.Click, hvor jeg (sikkert som mange andre marketingfolk) allerhelst bare vil sige ja til alle idéer og input fra sælgere, kolleger og chefer. Men det er ikke altid det, der giver de bedste resultater.
Her er et af mine stærkeste værktøjer, jeg bruger til at prioritere ud fra, vores egen marketingstrategi. Den er uundværlig og giver et rigtig godt udgangspunkt for at vælge til og fra, når der kommer idéer ind fra højre og venstre. For det gør der! Og ind imellem er der også guld, så der skal være plads til ændringer og tilføjelser til planen – hvis det giver mening.
Om marketingstrategier nævnte Aj faktisk at det kun er foruroligende 41% af de virksomheder, der markedsfører sig selv, der rent faktisk har en marketingstrategi. Og det gør det selvfølgelig svært at holde sig til en retning.
Så et af hovedbudskaberne jeg tog med mig fra Aj’s oplæg var, at det er helt okay – og faktisk også nødvendigt at sige nej ind imellem, for at holde fokus på det vigtige.
Say no to average.
Break the f*ing content silos,
Lon OtrembaLon var en virkelig god storyteller – og jeg var alt for fanget af hans tale til at få taget en masser noter. Men en væsentlig pointe fra oplægget var, at der skal være et tæt samspil mellem payed og earned media. Desuden understregede han, at godt content ikke kun handler om PROduktion, men i mindst lige så høj grad om DIStribution.
Og netop i forhold til distributionen af det indhold, vi laver i vores egen marketingafdeling hos Green.Click, er vi så forkælede, at der sidder Facebook-, LinkedIn-, og Google Ads Specialister længere nede ad gangen. Så det giver os selvfølgelig de bedste forudsætninger for også at få distribueret vores eget content bedst muligt.
If content is KING – content distribution is KING KONG.
Just bloody ask them, Matt Arnerich
Matt fokuserede meget på, at vi som marketingfolk, skal sørge for at lytte til dem, vi ønsker at rette vores budskaber mod – fremfor at lytte til alverdens marketing guruer. Det kan vi blandt andet gøre ved at være til stede, der hvor kunderne er til stede. Det kan fx. være i nogle af de Facebook eller LinkedIn grupper, de selv er aktive i.
Selv har jeg ikke direkte kontakt med vores kunder, men det vil kun give mening, at tale med dem om deres udfordringer, og ud fra det, skabe værdifuldt content, som kan være med til at løse dem.
Mean people suck, Michael Brenner
Michael var træt af “mean people” og talte om, hvordan empati leder til både større profit og et bedre liv. Mange ledere tror de bliver nødt til at være “onde” for at være effektive. Men den manglende medfølelse skaber bare dårlige relationer, som mindsker performance og profit.
*TIP: Hent appen Pocket. Her kan du gemme de artikler om marketing, du har planer om at læse engang – og få dem læst højt.
*TIP: Brug siden Answer The Public til at se, hvilke spørgsmål folk stiller om dit produkt. Ud fra spørgsmålene kan du få inspiration til, hvilket content du skal lave til dine potentielle kunder.
Killing Marketing, Today’s Media is a Weapon of Mass Disruption and the biggest opportunity in 150 years, Robert Rose
Robert vil slå marketing, som vi kender det, ihjel og genopfinde det som noget nyt. Lige siden marketings historie startede, har den været fyldt med opfundne historier og løgne. Da den første amerikanske avis begyndte at sælge annonceplads, fik de pludselig brug for flere nyheder at fylde resten af avisen med. Og en af de nyheder var bl.a. astronomer, som The Sun fik til at udtale sig om de faune, bævere og andre skabninger, der boede på månen. Om det udtalte Robert:
Americans will believe anything.
Faunas on the moon – and that we can buy Greenland. Sorry about that by the way!
Men selvom flere amerikanerne tilsyneladende vil tro på hvad som helst, er tillid til diverse medier og lignende faldende, og rigtig mange tror ikke på det de læser eller hører. I en undersøgelse siger 51% af de adspurgte, at de ser online nyheder som “often not accurate” og 32% mener alle de nyheder de læser online er “Completely made up”. Alligevel vælger 43% at få de fleste af deres nyheder online.
Der er dermed et stort fokus omkring tillid – og det er også et område, vi hos Green.Click kommer til at arbejde endnu mere med. Det gælder blandt andet, at vi i langt højere grad skal synliggøre, at vi har tæt samarbejde med Google, Facebook og LinkedIn, hvilket understøtter kvaliteten af vores arbejde og kan give kunden ro i maven.
Vi har allerede samlet og delt en masse viden: