Er Price Automation “the missing link” i Marketing Automation

Indlæg skrevet af:

Søren K. Rohde

Strategic Media Adviser

Læs følgende statement fra Epsilon Marketing

80% of consumers are more likely to buy from brands that offer personalized website experiences

Hos Green.Click er vi partnere med HelloRetail, der laver Marketing Automation til webshops. Med Marketing Automations oplever webshops, at antallet af ordrer øges, og den gennemsnitlige ordrestørrelse bliver også større.

Med HelloRetails system får du en algoritime installeret på din webshop, der overordnet set giver en personaliseret oplevelse til den besøgende indenfor disse områder:

 

Søgemaskinen

Søgemaskinen er essentiel for salg på webshoppen. Kan besøgende ikke finde, hvad de søger efter, går du som webshop glip af salg. Så simpelt er det.

Med en optimeret søgemaskine bliver den besøgende vist produkter, som relaterer sig til, hvad de har set på tidligere. Derudover kan den anbefale, hvad der performer på shoppen, og så forstår algoritmen også en søgning, selvom der skulle være slåfejl i søgningen.

Produktanbefalinger

Hvis du viser den besøgende produkter, der minder om, hvad vedkommende tidligere har vist interesse i, og hvad der generelt performer på shoppen, så opnår du flere salg.

Produkter på forsiden, kategorisider, relaterede produkter på produktsider og tilkøbsprodukter for at opnå fri fragt på kurv-siden er typiske placeringer, hvor Marketing Automation giver mening.

E-mails

I marketing automation til emails skelner vi her mellem nyhedsbreve og triggered mails.

Nyhedsbreve

Forestil dig den massive arbejdsmængde det vil være, hvis du skulle sende individuelle nyhedsbreve ud til hver enkelt modtager, baseret på modtagerens interesse i webshoppens produkter. Algoritmen registrerer, hvad modtageren tidligere har vist interesse i, og de produkter vises så i nyhedsbrevet.

Triggered e-mails

Triggered e-mails er abandoned cart-mails. Det er e-mails, der fortæller, når produkter er tilbage på lager eller faldet i pris samt flows af mails med henblik på at konvertere modtageren igen f.eks. efter et køb.

Derudover har HelloRetail også et produkt til filtrering på kategorisider ligesom deres “audience-produkter” nemt laver målgrupper til Facebook-annonceringen.

The missing link?

Hvad hjælper en topoptimeret webshop, hvis produkterne ikke er prissat korrekt?

Total Rent.dk har en fysisk butik i Åbyhøj ved Aarhus og en webshop, der primært sælger rengøringsmaskiner og -artikler.

Lennart Jensen – forretningschef hos Total Rent.dk udtaler:

“Vi har i 2022 oplevet, at nogle leverandører har hævet prisen både to og tre gange, men vores priser på webshoppen er ikke fulgt med. Det presser os på indtjeningen.”

Det var den konkrete udfordring. I stedet for ukritisk at hæve prisen med f.eks. 10% på tværs af shoppen valgte vi en anderledes tilgang.

Priceshape er en århusiansk SAAS virksomhed, der arbejder med dynamisk prissætning og konkurrentovervågning. Det betyder at med en løsning fra Priceshape, kan webshops dynamisk hæve eller sænke prisen.

Total Rent.dk er en ambitiøs webshop, derfor var datagrundlaget også godt. Total Rent.dk har eksempelvis kostpriser og GTIN-numre på sine produkter. Det giver Priceshape muligheden for at identificere lignende produkter og priser på konkurrerende webshops på nærmest samtlige produkter.

Når vi kender kostprisen på produktet, kan vi automatisk justere prisen på produktet baseret på kostpris og ønsket profit i enten kroner eller procent.

Et tænkt eksempel:

Total Rent.dk ønsker at sælge flere rengøringsmaskiner, som de ikke har haft held med at sælge, da produktet er prissat forkert. Total Rent.dk har defineret, at på rengøringsmaskiner skal de have en profit på mindst 15 procent.

Rengøringsmaskine kostpris inkl. moms: 1.250 kr.
Rengøringsmaskine nuværende pris på shoppen: 1.950 kr.

Problemet er dog, at fem andre webshops har lavere priser end Total Rent.dk. De sælger den til 1.825 kr.

Vi har lavet reglen, at prisen skal være fem kr. under de konkurrenter, som har varen på lager, men profitten skal mindst være 15 procent.

Regnestykket bliver således: 1.250 kr. + 15 procent = 1.437,50 kr. Det hæver Priceshape automatisk til 1.820 kr., og på den måde får Total Rent.dk aktiveret et produkt, som ellers har stået stille i webshoppen. Samtidig bliver produktet overvåget, så er der prisjusteringer i markedet, bliver rengøringsmaskinen automatisk prissat derefter.

Mulighederne for at prisdifferentiere er nærmest uendelige. Som webshop har man naturligt tendens til at fokusere på de produkter, som er bestsellers, men spørger man mange webshops med f.eks. +1.000 produkter, vil de med garanti også svare, at der er mange produkter, som ikke er blevet prisjusteret, fordi der simpelthen er mange andre opgaver, som måske synes vigtigere end manuelt at pristjekke samtlige varer. Det problem kan løses nu.

Vi stillede spørgsmålet i overskriften. Er Price Automation the missing link i Marketing Automation? Vi svarer klart JA!

Green.Click er i øvrigt stolt partner med både HelloRetail og Priceshape.

Har du brug for rådgivning?

Skriv dig op her og bliv kontaktet.

Vil du vide mere om Marketing Automation og Price Automation, står vi hellere end gerne til rådighed for sparring og vejledning.

Søren K. Rohde

Strategic Media Adviser

Flere blogindlæg

Vi har allerede samlet og delt en masse viden: