Rejsen på LinkedIn – fra godt content til leadgenerering

Indlæg skrevet af:

Green.Click

Gennem en lang årrække har Green.Click og Linkedin AdColony haft et givende samarbejde. Det har medvirket til, at Green.Click med tiden også har opbygget indgående ekspertise vedrørende annoncering på Linkedin.

Webinar om den nyeste Linkedin-viden

For hele tiden at blive klogere har Green.Click og Linkedin AdColony blandt andet afholdt events, hvor Green.Clicks kunder og andre interesserede har kunnet få del i altafgørende viden om Linkedin-markedsføring. Det samme var formålet ved seneste webinar “Rejsen på Linkedin – fra godt content til leadgenerering”, hvor vi inviterede Nanna Dahl fra AdColony ind til en dialog med vores egen Linkedin-specialist, Pernille Fibiger Jensen.

Her erfarede vi med stor tilfredshed, at de deltagende både var engagerede og spørgelystne. Vi sørgede for løbende at samle op på kommentarsporet, så oplægget hele tiden forblev målrettet deltagernes behov.

Webinarets vigtigste pointer

En platform af tillid

Det er generelt for Linkedin, at brugerne har ekstremt stor tillid til platformen. Den anses som en professionel platform, som overvejende bruges til at netværke og at investere sin tid fremfor blot at bruge den. En Linkedin-bruger engagerer sig især i content, der er:

  • Relevant
  • Uddannende for den enkelte
  • Ajourførende med brands i brugerens pågældende branche
  • Inspirerende
  • Fagligt/Professionelt udviklende

Det er altså altafgørende at huske på, at en bruger først engagerer sig i et opslag, hvis det er gavnligt for vedkommende selv. Derfor er det aldrig nok at udforme content, som fx fortæller om et certifikat, I som virksomhed har opnået. Det skal derimod fortælle, hvordan læseren også kan få gavn af certifikatet. Tænk fra læserens side: “What’s in it for me?

Always On-strategi

På Linkedin er det vigtigt at opretholde en Always On-strategi, hvilket betyder, at der altid kører underliggende kampagner kombineret med organisk indhold. Til dette kan der så suppleres med forskellige, kortere kampagnefremstød.

Det er desuden ikke nok, at en bruger ser ét opslag eller én annonce fra din virksomhed på Linkedin. Ofte skal brugere faktisk se jeres virksomhedsnavn eller logo over 10 gange, før de husker jer.

OBS:

  • En b2c-bruger skal i gennemsnit se dit brand 5-7 gange
  • En b2b-bruger skal i gennemsnit se dit brand over 10 gange

Blandt andet derfor er Always On strategien gavnligt for annoncører, som gerne vil huskes. Det betyder, som navnet antyder, at I altid er aktive med content, hvor jeres brand skinner igennem. Always On kan dog sagtens suppleres af diverse kampagner, når det er passende, men Always On strategien skal opdateres og tilpasses løbende – både til organisk og annoncering.

Trend 1. Endure Their Mood

Der er igennem de seneste år sket en markant stigning i salget af vitaminpiller og kosttilskud, men også energidrik, sovepiller og smertestillende medicin, hvor ord som study drugs og mikrodosering er blevet udtryk, de fleste efterhånden er stødt på. Midt i corona-kaosset er vi blevet nærmest  besatte af at kontrollere vores hverdag, vores humør, følelser og mindset.

Det har resulteret i en række nye produkter på markedet for eksempel læskedrikke, der er kategoriseret ikke efter smag, men efter hvilket humør, det skal fremkalde hos forbrugeren. Har du brug for at præstere, så vælg denne drik. Har du brug for at koncentrere dig, så er det den her, du skal indtage. Eller parfume-serier, der har en duft til enhver lejlighed – til arbejde, til date, til sport.

Men måske er du også stødt på reklamer og budskaber som “It’s okay not to be okay”. Det handler om at rumme forbrugernes følelser – også når de selv ikke kan.

Faktum er, at en stor gruppe forbrugere, især i den unge målgruppe, har svært ved at rumme deres egne følelser – særligt de negative følelser. Derfor er Dentsu’s anbefalinger til denne trend, at brands i højere grad skal:

  • rumme forbrugernes ubehagelige følelser og kunne reflektere deres følelser
  • eventuelt være modreaktion og støtte budskabet om at man ikke behøver at være den bedste udgave af sig selv altid
  • støtte kundernes behov for kontrol over humøret
  • hjælpe med at give forbrugerne den bedste start på dagen med ro og positivitet

 

 

Er branding overhovedet nødvendigt?

Hos Green.Click har vi fra tid til anden kunder, som ønsker at lægge hele budgettet på annoncer med formål om konvertering frem for branding. Dog råder vi altid kunderne til at fokusere på hele paletten, da alle lag er nødvendige for at kunne skabe resultater.

For at understøtte vores egen rådgivning, besluttede vi at sætte Green.Clicks egen branding på pause, for at teste effekten af det.

Vi standsede simpelthen vores egen branding på Linkedin for at se, hvilke konsekvenser det havde, og resultaterne så vi langt hurtigere end vi havde frygtet. Vi gjorde det for fremover at have et afprøvet og troværdigt argument for de kunder, der måtte overveje at pause deres markedsføring.

Vores oprindelige plan var at teste eksperimentet af i én måned, men allerede efter 10 dage så vi så store skader, at vi så os nødsaget til at stoppe, fordi:

1. Vi var bekymrede for vores forretning
2. Vi fik ingen uopfordrede opringninger fra potentielle kunder
3. Vi havde allerede indsamlet mere end nok beviser

Vi så altså med egne øjne, hvor stor en effekt vores branding havde. Og vi så med selvsamme øjne, hvor svær en opgave det var at komme tilbage på sporet efter blot 10 dages pause. Algoritmen hos Linkedin bedømte virksomheden som mindre relevant end tidligere og på grund af det, steg vores annonce-priser til det tredobbelte på utrolig kort tid.

Nu har vi igen sat mange kræfter ind på vores egen markedsføring og vores egen annoncering på Linkedin, som er en af vores vigtigste kanaler.

Konsekvenser

– Vi fik langt færre leads

– Størstedelen af vores leads var ikke relevante

– Besøgende på hjemmesiden blev mindre relevante end tidligere

Indsigt i Linkedins priser

Alle Linkedins annoncepriser fastsættes efter brugerens Relevance Score. Det vil sige, at al tidligere aktivitet spiller ind, når jeres priser beregnes – her er igen et godt eksempel på, hvorfor Always On spiller så vigtig en rolle.

Om Relevans Score:

  • Det er ikke muligt at få direkte adgang til Linkedins Relevance Score
  • Din Quality Score (findes i Campaign Manager) på dine igangværende kampagner er en god indikator for, hvor du ligger på skalaen.

OBS: Du kan kun se din Quality Score, hvis du har deltaget i 50+ auktioner på Linkedin

  • Hvis din Quality Score er 5 eller over, ligger du et godt sted på Relevance Scoren. Hvis ikke, trænger dit content til et grundigt eftersyn
  • Jo bedre Linkedin kender dig, jo højere bliver du prioriteret

Gode råd til effektivt content på Linkedin

  • Kend dit publikum – og lav content direkte til dem
  • Letfordøjelige nyheder får generelt flest klik
  • Kend dit publikums adfærd fx: Hvor tit bruger de Linkedin? Deler de meget? Er de i grupper? Hvilken device læser de med fra? Følger de virksomheder? Engagerer de sig i debatter?
  • Hvis du investerer i en følger-kampagne og rammer den korrekte målgruppe, bliver de i langt højere grad hos dig – også efter endt kampagne

Skil dig ud!

Det giver sig selv: Hvis dit content er velgennemtænkt og anderledes, bliver dit brand husket. Hvis dit brand skiller sig ud, vil det i højere grad indprente sig i brugerens bevidsthed, og hvis dit brand altid skinner igennem i dit content, vil det med tiden kunne genkendes af brugeren – også selvom nogen holdt hånden over virksomhedsnavn og logo.

Gode råd til at skille sig ud

  • Undgå så vidt muligt stock images
  • Inkorporér både tekst og logo i dine billeder
  • Væk brugerens nysgerrighed i din overskrift (jf. tidligere punkter om engagement hos Linkedin-brugere)
  • Hav ny info på din landingsside, så brugeren ikke bliver skuffet
  • Form dit indhold efter din målgruppes foretrukne devices
  • Opbyg troværdighed i dit content
  • Brug altid CTA’er
  • Vær gennemsigtig – hvad kan brugeren forvente af dit content?
  • Brug storytelling som er et ekstremt effektivt supplement til Always On

Og til sidst: TEST, TEST, TEST! Så dine ressourcer ikke er spildte.

Vi testede vores egne resultater efter endt webinar, og det viste sig i dén grad, at vores ressourcer ikke var spildte:

  • 89,7% af respondenterne blev inspireret til at videreudvikle virksomhedens tilstedeværelse på Linkedin
  • 87,2% fandt Linkedin-webinaret relevant for den virksomhed, de repræsenterer

Se hele webinaret

Blev din interesse for Linkedin vakt? Vi har selvfølgelig gemt optagelserne fra webinaret, og hvis du vil blive endnu klogere på Linkedin, kan du se dem her.

Husk at tilmelde dig vores nyhedsbrev herunder, så du altid er informeret om vores næste spændende webinar.

Vil du med til vores næste webinar?

Husk at tilmelde dig vores nyhedsbrev herunder, så du altid er informeret om vores næste spændende webinar.

Green.Click Knowledge Center giver dig de bedste tips og tricks om markedsføring for din virksomhed. Med vores nyhedsbrev bliver du klogere på digital strategi, content marketing, Google Ads, SEO og sociale medier såsom Facebook og LinkedIn.

Charlotte Lybech Mendes

Head of Marketing & Creatives

Flere blogindlæg

Vi har allerede samlet og delt en masse viden: