Organisk indhold på LinkedIn

Organisk indhold er betegnelsen for indhold, som en virksomhed gratis kan poste på deres Company Page på LinkedIn. Indholdet vil nå ud til de personer, der følger virksomhedens Company Page. Når følgere interagerer med indholdet, vil indholdet nå længere ud – til følgernes følgere. Det er derfor essentielt at skabe organisk indhold, som skaber værdi for virksomhedens følgere, for at opnå flest mulige interaktioner og dermed reach.

Vidste du…

at det anbefales, at man som virksomhed lægger 1-2 opslag på LinkedIn hver dag?

Hvorfor skal du være til stede på LinkedIn?

Mange virksomheder benytter flittigt LinkedIn som annonceringsplatform, men fravælger – eller glemmer – at benytte sig af fordelene ved den organiske tilstedeværelse på platformen. Nogle af fordelene ved kontinuerlig (Always on) organisk tilstedeværelse er:

– Mulighed for at øge kendskabet til dit brand
– Få kendskab til din målgruppe
– Engagér din målgruppe
– Vær top-of-mind hos din målgruppe
– Etabler et tillidsfuldt forhold til din målgruppe

Skab værdi med dit organiske indhold

Det organiske indhold er en vigtig del af den såkaldte “Always on”-strategi på LinkedIn, som essentielt handler om at udnytte LinkedIns algoritme. LinkedIn belønner dig nemlig for at skabe godt og engagerende indhold. Er du kontinuerligt tilstede med organisk indhold, vil dit organiske indhold nå ud til flere følgere og samtidigt have en positiv indflydelse på de auktioner, du deltager i med dit betalte annoncering.

Læs mere om Always On

Få indsigt i din målgruppe:

Der er mange gode indsigter at hente på din virksomhedsside. Du kan f.eks. via funktionen: “Nøgletal for følgere”, få indblik i følgernes demografi samt deres interaktionsniveau på dit organiske og sponsorerede indhold. Denne data kan bruges til at skabe et solidt fundament for det indhold, der skal deles på din side – betalt som organisk. Herved sikres høj relevans og interesse fra målgruppen, hvilket øger sandsynligheden for, at dine følgere interagerer med dine opslag.

Supplér dit organiske indhold med betalt annoncering

Du kan nå langt med godt og relevant organisk indhold både til følgere og følgeres følgere. Desværre opleves det, at organiske opslag på LinkedIn ikke kommer så langt ud, som de gjorde før i tiden. Du kan derfor være nødt til at give dit indhold et ekstra skub med på vejen ved at betale for at få dit indhold ud til den helt rigtige målgruppe. Det kan du læse mere om på vores side om sponsoreret indhold på LinkedIn:

Hvad skal du poste på LinkedIn?

Indholdet på din Company Page kan være i form af opslag med tekst, billeder, video eller som pdf-dokumenter. Platformen kan med fordel benyttes til at dele nyheder, viden, tips, produkter og services, jobopslag, behind the scenes samt indsigt i jeres arbejdsprocesser og formålet med udvalgte arbejdsområder. Emnerne, du vælger at lægge fokus på i jeres organiske tilstedeværelse, bør afgøres af jeres formål med at benytte LinkedIn som en del af jeres markedsføringsstrategi. 

Er formålet at tiltrække nye følgere, er den bedste tilgang at lave opslag om forskellige emner. Herved øges sandsynligheden for at fange netop dem, der kan have interesse i at følge dig. Især invitationer til events og webinarer fungerer godt til at tiltrække nye følgere. Dette skyldes, at dine eksisterende følgere er mere tilbøjelige til at like og dele indhold, som de selv får noget værdifuldt ud af, f.eks. viden fra et webinar eller nyeste indsigter eller data fra et event. 

Der er flere features på din Company Page, som kan hjælpe dig med at indikere, hvilken retning dit indhold bør være.  

Få forslag til indhold

Vil du forbedre dit indhold og lave opslag, som dine følgere er interesserede i at interagere med? På LinkedIn kan du få indsigt i det indhold og de emner, som dine følgere allerede interagerer med. Forslagene kan filtreres med bl.a. jobfunktion, branche og erfaring. Denne indsigt kan bruges som inspiration til at skabe nyt indhold til dine følgere, som du på forhånd har en indikation om, at du vil se positiv respons på.

Skab tillid til potentielle kunder med Thought Leadership-princippet

Thought Leadership handler om at skabe tillid, styrke brandets troværdighed og opbygge kendskab til forretningen via det indhold, der deles på LinkedIn. Indholdet kan eksempelvis være:

– Unikke indsigter og idéer
– Debatter, der inspirerer til handling
– Lærerigt og inspirerende indhold

Thought Leadership handler dermed ikke om at sælge et produkt eller en service, men om at opbygge et brand, som målgruppen har tillid til og som de dermed tænker på, når de står med et behov eller en problemstilling, som din forretning kan løse.

Lær mere om Thought Leadership på vores LinkedIn-kurser.

Stil spørgsmål – Men ikke uden at give noget først

Opfordr dine følgerne til tovejs-kommunikation ved blandt andet at stille spørgsmål. Herved engageres følgerne og interaktionen på dine posts vil formentlig stige. Men glem ikke, at det kun kan gøres, når du har givet eller lært brugerne noget. Tænk over det: Hvilke virksomheder følger du selv, og hvorfor er de spændende?

Test følgende i dine opslag:

  • Tone of voice
  • Længden på opslaget
  • Visuelle kreativer i opslaget 
  • Tekst på billeder
  • CTA knap på billeder

Tjek dine analytics ugentligt for at blive klogere på, hvilken slags content, dine følgere interagerer mest med.

Skab et community med events:

Opbyg autentiske relationer i din branche ved at samle ligesindede til relevante events. På LinkedIn kan du bruge events til at indhente leads ved at tilføje en registreringsformular. LinkedIn Event er en ‘traffic driver’, og der er mange gode indsigter at hente.

Planlægning og strategi

Læg en sikker plan for eksekvering af organisk indhold på LinkedIn

Ligesom enhver anden markedsføringsstrategi, kræver den organiske indsats på LinkedIn en klar plan for at opnå en kontinuerlig tilstedeværelse og dermed opnå det ønskede udbytte. Der er mange elementer, som der skal tages stilling til. F.eks.:

  • Hvor ofte skal der postes?
  • Hem poster? 
  • Hvilket indhold skal produceres?
  • Hvilke formater skal anvendes?
  • Hvilke organiske post kan anvendes til  betalt annoncering? 
  • Skal der gøres brug af geo-targeting? 
  • Er det de rigtige folk, som følger din Company Page i dag? 
  • Hvordan sættes det i system

Det kan virke uoverskueligt og ofte ser vi, at det organiske bliver et add on til det sponsorerede indhold i stedet for en selvstændig disciplin. Akkurat som det ofte er noget, der bliver lagt op, fordi der skal jo noget op i denne uge. Vi har mange års erfaring med netop LinkedIn og står klar til at hjælpe dig. 

Vi har samlet lidt indsigter, der måske kan hjælpe med at afgøre, hvornår og hvad du bør poste på din Company Page:

  • Virksomheder på LinkedIn, der poster to gange om dagen, opnår dobbelt så høj engagement 
  • Det anbefales at man poster 1-2 gange om dagen for at opnå genkendelse og være top of mind hos brugerne. 
  • Omkring 45% af læsere af LinkedIn-artikler er i højtstillede positioner, såsom managers, direktører osv. 
  • 100 mio. brugere besøger LinkedIn på månedlig basis.

 

Green.Click får dig i mål med din organiske strategi på LinkedIn

Hos Green.Click arbejder vi strategisk og metodisk med produktionen af organisk indhold på LinkedIn til vores kunder. I tæt samarbejde med LinkedIn-specialister, har vi udviklet effektive metoder og processer til at sikre content, som er modtagerorienteret og engagerende, men som samtidig tager udgangspunkt i forretningens kernekommunikation og brand.

Ønsker du et hold af specialister til at hjælpe med din organiske indsats på LinkedIn? Hos Green.Click har vi specialister indenfor LinkedIn, kommunikation og grafisk design, der kan hjælpe dig i mål med din organiske markedsføring.

Herunder kan du læse mere om vores metoder til udvikling af relevant content, der er tro mod dit brand samt tilrettelæggelse af indsatsen på platformen:

Content Mapping metoden

Hvordan finder du ud af, hvad du skal dele på LinkedIn? Og har du nok idéer til at opretholde en kontinuerlig tilstedeværelse og dermed nyde godt af fordelene?

Netop denne problemstilling har vi udviklet en metode til at overkomme og sikre, at indholdet, der produceres, altid er relevant og tro mod brandet.

Metoden bygger på et princip om, at alt indhold, skal tage udgangspunkt i virksomhedens kerne – det allermest essentielle at kommunikere ud. Herfra bygges der content på ud fra tre grene, som tager udgangspunkt i denne kerne.

Vil du lære mere om Content Mapping?
Læs mere om metoden i vores blogindlæg her:

Læs mere om Content Mapping

Playbook til planlægning

Hvordan sikrer du variation i dit organiske indhold? Hvornår skal du poste hvad? Hvor lang tid skal der gå, før du kan genbruge dit content? (det kan man nemlig godt)

Alt dette styrer vi i vores Playbook, som er en konkret plan med oversigt over indhold, kanaler, udgivelse og sporing af performance.