Hvad er CTA?
CTA (Call to Action) er en given handling, som man ønsker at den enkelte modtager, der præsenteres for annoncerne, udfører. Det er vigtigt at have en Call to Action der er i tråd med annonceteksten, billedmateriale og landingsside.
Call To Action i annoncetekster
er vigtigFor at sikre at budskabet i annoncerne opfanges rigtigt, og modtagerne udfører den handling (Call to Action), som du ønsker, er det vigtigt, at du skaber en sammenhæng mellem det, du skriver i annonceteksterne, det der står på landingssiderne og slutteligt, at den Call To Action, du ønsker, også ender med at fuldføres.
Vælg den rigtige CTA
Når du eksempelvis bruger en CTA i din annoncering på Facebook, er det vigtigt, at du vælger den opfordring til handling, som stemmer overens med den handling, du ønsker. Det vil ikke give mening at bruge “tilmeld dig” eller “lyt nu”, hvis det du ønsker, at modtager af dine annoncer skal gøre, er et køb.
Der kan naturligvis være tilfælde, hvor det kan være svært at vælge lige præcis den Call To Action, som man ønsker.
Placer din CTA det rigtige sted
Det er vigtigt, at du har fokus på at placere dine Call to Action (CTA) et sted, hvor det er iøjnefaldende for dine besøgende på hjemmesiden. Det nytter ikke noget at gemme dem væk et sted, hvor de besøgende ikke kan finde dem.
Du kan med fordel placere dine opfordringer til handling (CTA), hvor det giver mening. Et eksempel på en CTA er placeringen af telefonnummeret i toppen af Green.Clicks hjemmeside. Det fremstår med en visuel effekt, der skiller sig en smule ud fra resten af headeren.
Udtryk dig klart og brug de rigtige ord
Undgå at lave dine CTA’er alt for smarte. Det er vigtigt at have fokus på, at du udtrykker dig klart – så man ikke er i tvivl om, hvad der ønskes med din Call to Action.
Der skal være fokus på ordvalget i dine Call to Action. Lav nogle opfordringer til handling, som taler til din målgruppes udfordringer.
Eksempler herpå kunne være:
- Book møde
- Ring mig op
- Bestil katalog
- Hent guide
- Sign up
Gå til Marketing LeksikonLav tests på
dine CTA’erNoget af det vigtigste for at finde frem til dine ønskede resultater er at have fokus på at gennemføre tests. Test dine CTA’er af på din annoncering – en såkaldt splittest, også kendt som A/B test, hvor dine annoncer kører parallelt med hinanden. På den måde kan du finde ud af, hvilke opfordringer til handling der fungerer bedst.
Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.
Har du brug for hjælp til dine CTA’er?
Udfyld formularen og bliv kontaktet.
Thomas Olsen
CEO & Partner
![]()