Hvad er Call Tracking?

Call tracking eller opkaldssporing er et værktøj, der giver dig mulighed for at indsamle data om kunder, der ringer til dig. Du kan eksempelvis spore opkald, som kommer på baggrund af din online markedsføring. Det gør det muligt at se, hvilke annoncer der fungerer godt og hvilke, der fungerer mindre godt. Så kan du nemmere træffe beslutninger om, hvor du skal placere dit marketingbudget. 

Online Marketing Leksikon

Det lyder måske lidt som noget fra en spionfilm, men er et værktøj på linje med Google Ads og alle mulige andre marketingværktøjer. Call Tracking gemmer opkald som en konvertering og kan bruges på en række forskellige platforme. Call Tracking følger dine kunders vej og valg på din hjemmeside, og sætter det i sammenhæng med deres telefonopkald.

Du kan integrere med Google Analytics, som samler generel information om dine opkald og og integrerer med Google Ads.

 

Sådan fungerer Call Tracking

Call Tracking fungerer ved, at din virksomhed får en unik kode, der indsættes på din hjemmeside. Koden ‘udskifter’ jeres telefonnummer med et tildelt Call Tracking nummer, der kan spores på den unikke kunde. Hver besøgende får så at sige sit eget nummer, de kan ringe til – og dermed kan besøg og opkald kædes sammen. I databasen kan du se, om der f.eks. ringes fra et nummer fra jeres hjemmeside, en annonce, et offline medie (f.eks. en avisannonce). Det kan sættes i sammenhæng med den besøgendes adfærd på dit website, søgeord fra AdWords samt hvor de kommer fra, før de klikker ind på din side.

Call tracking

Hvad kan man bruge Call Tracking til? 

Med tørre tal og fakta er det langt enklere at vurdere, hvad der får kunder til at ringe ind. Du får en række data, der kan analyseres på, så du kan foretage kvalificerede forbedringer og følge udviklingen helt præcist. Det er nemlig meget nemmere at skrue på knapperne, når man kan gøre det systematisk.  

Call Tracking giver dig hurtigt data, der kan analyseres på, og med kombinationen Google Ads + Call Tracking kan du optimere dit budget og få flere leads for dine investeringer. Det er simpelt og effektivt, virker hurtigt og giver det, du i sidste ende har brug for: flere kunder.

Gå til marketing leksikon