Hvad er content?

Content betyder indhold, og dermed menes alt det indhold, du lægger på din hjemmeside. Det kan fx være billeder, tekst, links og video. Og jo bedre indhold du har på dit website, jo bedre er brugeroplevelsen for kunden og jo større chance er der også for, at Google placerer dit website højt i søgeresultaterne

 

Online Marketing Leksikon

Hvad betyder content for min hjemmeside?

Det betyder faktisk ret meget – men HUSK at content ikke bare skal være meget, men også være godt! Du skal holde fokus på din forretning, dit kerneprodukt og dine forretningskritiske søgeord! Byg al dit content op omkring dine kerneprodukter/ydelser, og du vil sandsynligvis blive belønnet med en god og relevant placering i søgemaskinen. 

Hvordan skriver jeg god content til SEO? 

Content er en stor del af SEO, og især når du skal skrive din tekst, er der mange faktorer, du bør overveje. Vi vil her opridse en step-by-step guide til skrivning af content, som dog kun er vejledende:

1.

Find søgeordet. Her kan du lave diverse søgeordsanalyser, og du kan gå meget i dybden med det. En SEO specialist hos Green.Click er altid up-to-date med al den nyeste viden indenfor søgeordsanalyser, og vi samarbejder altid med kunden for at finde ud af, hvad der giver mening for dem.

2.

Overvej Search Intent. Når du skal til at skrive din tekst, er det meget centralt, at du rammer kunden på det sted i købsprocessen, hvor personen befinder sig. Med andre ord hjælper en god tekst ikke særlig meget, når du forsøger at forklare en kunde om fordele og ulemper ved forskellige vaskemaskiner, hvis kunden i forvejen har bestemt sig for en bestemt vaskemaskine. Nogle af de vigtigste ændring i din tekst kan f.eks. være, om du begynder teksten med en forklaring af, hvad selve søgeordet betyder (hvis det er et meget teknisk begreb), eller om du begynder teksten med en vejledning til at vælge den bedste måde at benytte varen på.

3.

Skriv aktivt og med søgeord. Overskrifterne bør altid indeholde selve søgeordet, men samtidig skal de gerne være formuleret som en reel sætning. Et eksempel kan være: “Hvad er Content?”. Du bør derudover sørge for at sætte subjekt og verballed i begyndelsen af sætningerne. Det gør, at din læser får følelsen af at læse en “aktiv” tekst, hvor der “sker” noget. Du bør også begrænse længden af dine sætninger, når du skriver content. Der bør ikke være meget mere end 2-3 kommaer i en sætning, da flere kommaer ofte giver unødigt komplicerede sætningskonstruktioner. Du kan i langt de fleste tilfælde slippe afsted med at dele en sætning op i to eller flere hovedsætninger, hvis du skal begrænse sætningslængden.

4.

Skriv det vigtigste først. I det første afsnit bør du altid besvare så mange HV-spørgsmål som muligt – og du bør holde det til omkring 4-5 linjer. På den måde får potentielle købere besvaret de vigtigste spørgsmål uden først at skulle ned til overskrift nummer 3, og du sikrer dig bedre synlighed på Google. Tekster kan generelt variere meget i længden, men en god SEO tekst bør i de fleste tilfælde som minimum indeholde i omegnen af 300 ord. Du kan med fordel overveje, hvor dit sweet spot vil ligge i forhold til produktion af tekster og selve tekstlængden, da det godt kan tage lang tid at få skrevet tekster på eksempelvis 700 ord. Som hovedregel så vil du ligge bedre SEO-mæssigt, jo flere ord dine tekster er på.

Til slut er det værd at nævne, at Googles algoritme hele tiden ændres. Derfor kan du ikke utvetydigt regne med, at det, der er optimalt content i dag, også er det i morgen. Du kommer eksempelvis ikke langt med flere siders duplikeret tekst i dag, hvilket du gjorde for nogle år siden. På den måde opdaterer Google algoritmen til at afspejle brugeradfærden på sitet, og hvis dine besøgende bruger længere tid på dit site end på konkurrenternes, så er du godt stillet.

Betyder konkurrencen i markedet noget for mit content?

Ja, det kan man godt sige – i hvert fald i den forstand, at hvis du begår dig i et meget konkurrencepræget marked, hvor dine konkurrenter også producerer en masse godt indhold, så skal du også lægge arbejde i god content, med de rigtige links, i den rigtige struktur, med de rigtige keywords for at opnå de gode placeringer på Google. 

Content til din hjemmeside

 

Hvor vigtigt er udvælgelsen af keywords?

Kort og godt: valg og fokus på de rigtige keywords er uhyre vigtig! Hvis du fx arbejder med sommerhusudlejning og det er det udtryk, dine potentielle kunder søger efter, når de efterspørger dit produkt, så fokusér på ordet “sommerhusudlejning” samt variationer af dette. 

Der kan fx være mange kroners forskel på søgeordene “sommerhusudlejning” og “feriehusudlejning”, ligesom der kan være det på “headset” frem for “hovedtelefoner”. Keywords er simpelthen synonym med NØGLEord. 

 

Kan jeg lave for meget content?

Nej, ikke hvis det er det rette content. Du skal naturligvis tage hensyn til dine brugere og undersøge, hvor meget indhold, de gerne vil have. Samtidig er det uhyre vigtigt, at du sørger for at holde relevans i dit indhold. På den måde kan Google let kæde det sammen med, hvad forbrugerne leder efter.

Hvad er “det rigtige” content

Få dit website til at arbejde for dig! Det kan du gøre ved at sørge for at besvare de spørgsmål dine kunder måtte have.

Der er rigtige gode muligheder for at indsamle de vigtige spørgsmål i den daglige kontakt, der er mellem din virksomhed og kunderne. Det kan blandt andet være gennem mail, telefon eller i den fysiske butik. Sørg for at indsamle de spørgmål, der bliver stillet og besvar dem på dit website. Det giver både en fordel i forhold til din synlighed på Google og er samtidig god service overfor kunderne. Det kan desuden skabe tillid og vise din virksomhed som en pålidelig kilde inden for dit felt.

Gå til marketing leksikon