Hvad er Cost per Acquisition?

Cost per Acquisition (CPA) står på dansk for pris pr. konvertering, salg eller handling.

CPA er en del af den automatiske budgivning på Google Ads, som ud fra historik og sandsynlighedsberegning hjælper dig til at få det optimale ud af dine Google Ads kampagner og det afsatte budget.

 

Online Marketing Leksikon

CPA er en af de vigtigste udviklinger, når vi taler om automatisering af annoncering og optimering af budgetter. Før CPA-tiden var det udelukkende annoncøren, der manuelt måtte vurdere og justere budgivningen på de enkelte søgeord i en Google Ads kampagne. Dermed var det også den annonce-ansvarlige, der skulle vurdere en stor mængde data for at være rustet til at tage de rette beslutninger. 

Cost per Acquisition

 

Cost Per Acquisition sparer penge…og hovedpine

Når du som annoncør driver online kampagner på fx Google Ads, er det vigtigt, at du får mest muligt ud af det budget, du investerer. Med CPA har du mulighed for, ganske simpelt, at fortælle Google, hvor meget du højest vil give for en konvertering. Med den information har Google nu mulighed for løbende, og ganske automatisk, at justere bud på søgeord, så din pris per konvertering optimeres. 

Samtidig får du fokus på, at resultatet af dine kampagner skal være en form for handling fra din brugers side. Det kan eksempelvis være download af produktark, signup til nyhedsbrev, et egentligt salg eller andet.

 

Maskinen hjælper med at træffe den rigtige beslutning

Med dataindsamling, teknologisk udvikling og en større konkurrence med annoncering online, er der behov for værktøjer til at opnå de optimale resultater og træffe bedre beslutninger. 

Med CPA hjælper Google dig altså med at træffe den rette beslutning omkring bud på et givent søgeord, så annoncer vises på det rette tidspunkt, hvor der er størst sandsynlighed for, at en bruger foretager en konvertering.

Gå til marketing leksikon