Hvad er Custom Audience?

Custom Audience lader dig målrette din annoncering på Facebook mod eksisterende kunder/besøgende. Dette kan ske via kundelister fra dit CRM-system, website-besøgende eller app-brugere.

 

Online Marketing Leksikon

Custom Audience kan sammenlignes med remarketing. Med denne funktion på Facebook får du mulighed for at genaktivere dine eksisterende kunder og dermed opnå flere besøg på din hjemmeside eller opslag.

 

Hvorfor skal man bruge Custom Audience

Tidligere kunder konverterer bedst. De kender i forvejen din forretning og har forhåbentlig haft en god kundeoplevelse. Derfor anbefaler vi altid, at du målretter en kampagne mod dine tidligere kunder. Klikpriser er ofte lavere end normale kampagner og ROAS (Returning on Add Spend) langt højere. Med Custom Audience arbejder du aktivt på at øge Lifetime Value af dine eksisterende kunder.

Har du meget data, kan du udnytte det bedst muligt ved at oprette flere Custom Audience målgrupper og splitteste dem mod hinanden. Hvis dit CRM system giver dig mulighed for at lave filtrering af dine lister, kunne du f.eks. overveje at trække følgende lister ud til custom audience kampagner:

  • Brugere som har købt for over 1.000 kr.
  • Brugere som har handlet i shoppen flere gange
  • Brugere som har handlet inden for 30 dage
  • Brugere som har handlet inden for 60 dage
  • Brugere som har handlet inden for 180 dage
  • Brugere som har handlet inden for 360 dage

Du kan også vælge at gå endnu bredere og målrette mod dine websitebesøgende fremfor kun at annoncere mod tidligere kunder. Her skal du ikke uploade en liste, men i stedet installere Facebook Pixel på websitet. Med denne funktion kan du målrette annoncer mod besøgende som f.eks. har forladt kurven uden at handle, kunder som har besøgt shoppen mere end én gang eller bevæget sig rundt på din side i mere end 10 minutter.

 

Hvordan fungerer custom audience?

Har du en webshop eller et CRM, som giver dig mulighed for at eksportere kundelister, kan du uploade eller copy/paste din liste til Facebook, hvorefter de matcher informationerne med deres kundekartotek. På den måde ved Facebook altså præcis, hvilke facebookbrugere, der har handlet på eller besøgt dit website. Du kan også blot vælge at installere Facebook Pixel som nævn ovenfor og dermed spore dine kunder på den måde.

Har du en app, kan du installere Facebook Code Snippets og dermed også spore dine kunder her.

Custom Audience

 

Lookalike Audience er en sidegevinst ved Custom Audience

En fordel ved at benytte Custom Audience er, at det giver dig mulighed for at bygge et Lookalike Audience. Facebook kigger altså på en række metrics fra dine eksisterende kunder og sammenligner derefter disse med andre brugere på Facebook. Du har dermed en værdifuld liste af potentielle kunder at annoncere mod.

Vær opmærksom på, at jo større din liste af eksisterende kunder er (data), jo bedre bliver kvaliteten af dit Lookalike Audience.

 

Følg retningslinjerne for lister til Custom Audience

Vær opmærksom på at du selvfølgelig ikke må købe eller sælge lister til brug af Custom Audience. Arbejd altid kun med dine egne lister, som du har rettighederne til.

Med Green.Click som marketingpartner får du et stærkt kendskab til blandt andet Custom Audience. I 2019 valgte Facebook faktisk at bruge vores kunde Blueandberry som case. Et rigtig godt eksempel på hvordan Facebook annoncering kan give store afkast for webshops.

Gå til marketing leksikon