Hvad er Databaseret Online Marketing?

Databaseret Online Marketing er definitionen af annonceringsformer, som eksempelvis PPC-annoncering. Man arbejder ud fra en strategi, hvor man via indsamlet data/information tilpasser sin annoncering.

Online Marketing Leksikon

Fordele ved Databaseret Online Marketing

En af de helt store fordele ved databaseret online marketing kontra andre annonceringsformer, som eksempelvis Offline-annoncering, er, at der indsamles data omkring alle dine indsatser. 

Hvis du eksempelvis tager udgangspunkt i Google Ads, får du indsigt i alt, hvad du bruger dine annoncekroner på, såsom eksponeringer, besøgende, salg (hvis muligt), konverteringer og meget mere. 

Til sammenligning får du via eksempelvis en avisannonce udelukkende indsigt i, hvor mange læsere, der modtager avisen, men ikke hvem der læser annoncen.

 

Databaseret Online Marketing giver mulighed for automatiseret annoncering og brug af Machine Learning

Ved at have styr på dine data, og have nok af det, har du på mange annonceringskanaler mulighed for automatiseret annoncering, som gør brug af Machine Learning. Dette ses eksempelvis ved Smart Bidding, Smart Shopping osv., som kan bruges på Google Ads. 

 

Analyseværktøjer er vigtige for din online marketing

Et værktøj som Google Analytics er enormt vigtigt for din forretning, hvis du gør brug af online annoncering. Det skyldes bl.a., at du kan samle en masse forretningskritiske data i værktøjet. Dette er baseret på en sporingskode, som du indsætter på dit website, som tilføjer cookies på de besøgendes devices. Denne gør det således muligt for dig bl.a. at få indsigt i de besøgendes adfærd på din side, deres demografi (hvis muligt), og hvordan de er endt på din side. 

Dette er egentlig indbegrebet af databaseret online marketing, da du kan bruge disse data til din annoncering. Men du kan faktisk også bruge mange af dataene i selve din forretningsstrategi og i din udvikling af potentielle målgrupper, da dataen netop gør det muligt at se, hvordan dine kunder agerer online og i forhold til dit produkt.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon