Hvad er Google Shopping?

Google Shopping gør det muligt at fremvise dine produkter med billede, pris og beskrivelse direkte på Google. Det giver en række fordele, som almindelige søgeannoncer ikke leverer. Bl.a. at kunden på forhånd har set produktet og pris, inden klikket foretages.

Online Marketing Leksikon

Google Shopping er en kæmpe fordel for webshops

Arbejder du til daglig med en webshop, er Google Shopping en af de vigtigste salgskanaler for din online markedsføring. Google udstiller dine produkter direkte på søgeresultatsiden og derudover på deres egen prissammenligningsside.

Det betyder, at du opnår stærke relevante klik, da kunden på forhånd har set dit produkt. En fordel, som giver højere ROAS og færre spildte annoncekroner.

I modsætning til søgekampagner har du ikke selv mulighed for at tilføje søgeord til en Google Shopping-kampagne. Til gengæld bruges dine produkttitler – og til en vis grad dine produktbeskrivelser.

Annoncering på Google

Opsætning af Google Shopping-kampagner

For at føre en Google Shopping-kampagne, kræver det et feed fra din webshop. Feedet leverer oplysninger omkring dine produkter, såsom titler, beskrivelser, billeder, kategorier og lagerstatus.

Derudover skal du oprette en Google Merchant Center-konto og linke denne til din Google Ads konto. I Merchant Center skal du importere dit feed og derefter afvente, at Google importerer produkterne. 

Når dit feed er godkendt og aktivt, kan du bygge din første Shopping-kampagne direkte i Google Ads. Her vælger du en Shopping-kampagne og dit feed, som nu vises på kontoen. 

 

Større relevans giver bedre klikpriser på din annoncering

Ligesom med almindelige søgeannoncer betaler du pr. klik på Google Shopping. Det er en kæmpe fordel for dig, da kunden, som nævnt, på forhånd har set produktet og kender prisen. Dermed vil en langt større andel af klik have høj relevans – og dermed bedre konverteringsrate og ROAS.

 

Konkurrencedygtighed med Google Shopping-annoncer

De danske brugere er vilde med tilbud, og vi sammenligner næsten altid prisen hos flere forhandlere, når vi shopper på nettet. Dermed er Google Shopping en meget konkurrencepræget kanal, som giver kæmpe fordele for forhandleren med de billigste priser på et givent produkt. Det kan dog også betyde, at forhandlere med højere priser skal vælge andre måder at konkurrere på. Det kunne eksempelvis være fri fragt eller dag til dag levering – eller måske personlig rådgivning omkring produktet eller forlænget returret.

 

Optimering af Google Shopping-titler

Titler på Shopping-produkter er enormt vigtige. Titlen skal indeholde så mange oplysninger som muligt på 150 tegn, hvoraf de vigtigste informationer skal placeres inden for de første 70 tegn for at være sikker på, at varen også bliver vist på mindre skærme, eksempelvis på en smartphone.

Produktoplysninger, som skal indgå i titlen, er f.eks. brand, farve, køn, størrelse osv.

Et eksempel kunne være:

Sorte Nike Air Max Løbesko til Mænd, Størrelse 45

Billedet er ligeledes en vigtig metric ift. optimering af Shopping-annoncer. Produktet skal være tydeligt, og der må ikke være tekst eller store logoer på billedet. De fleste forhandlere modtager de samme billeder fra producenten, så hold øje med søgeresultaterne og vurder, hvilke af dine billeder, der skiller sig mest ud i forhold til konkurrenternes. Det kan f.eks. være Nike-skoene fra en anden vinkel. 

 

Optimering af Google Shopping-beskrivelse

Til alle Shopping-produkter medfølger en beskrivende tekst om produktet. Denne beskrivelse vises ikke på forsiden af Google, men i stedet hvis kunden bevæger sig over til Googles prissammenligningstjeneste. Hvis du allerede har gode produktbeskrivelser på din webshop, er det i de fleste tilfælde udmærket content at importere til dine Shopping-annoncer. Jo bedre og mere dybdegående beskrivelser, jo bedre.

 

Optimering af Google Shopping-kategorier

Der er flere grunde til, at produkter skal opdeles i kategorier. Først og fremmest gør det dit arbejde meget nemmere, når du skal opsætte dine Shopping-kampagner. Mange foretrækker nemlig at fordele produkter i forskellige kampagner eller annoncegrupper ud fra brands eller kategorier, såsom “Sko”, “Bukser” eller “Jakker”. Derudover giver det også Google mulighed for at vide præcis, hvilket produkt der er tale om, så du stadig har en chance for at dukke op på mere generiske søgetermer, såsom “Sorte løbesko” eller måske endda blot “Sko”.

Forhåbentlig har du allerede produktkategorier i dit webshop feed. Hvis det ikke er tilfældet, kan det klart anbefales, at der bliver prioriteret tid til dette arbejde, og at du får gjort det løbende. Det skal kun gøres én gang og efterfølgende kan du opnå gode fremskridt i det lange løb. 

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon