Hvad er en konvertering?

Konverteringer er et udtryk for, at en specificeret handling er udført på et website.

Sporing af konverteringer benyttes derfor til at se, om dine brugere gennemfører de handlinger, du gerne vil have dem til på dit website. Det kan fx være at de downloader en guide, signer op til dit nyhedsbrev eller køber et af dine produkter.

Online Marketing Leksikon

Konverteringer giver dig mulighed for at værdisætte forskellige handlinger på dit website. Du kan dermed målrette dine indsatser dér, hvor du kan se, at de skaber mest værdi. Du bruger derfor konverteringer til at verificere, om du har opnået den ønskede værdi af de mål, du har sat for din online tilstedeværelse.

En konvertering kan fx være et download, sign up til nyhedsbrev, et salg, en video der er blevet set eller andet, der kan have betydning for din forretning.

Konverteringssporing kan bl.a. opsættes via Google Tag Manager, og man kan se data for konverteringerne via Google Analytics og Google Ads.

Konvertering

 

Fordele og ulemper ved konvertering

En af fordelene ved at sætte mål for sine konverteringer er, at det giver et godt overblik over, hvilke ønskede handlinger, der bliver foretaget. Det giver dig mulighed for at bruge dine ressourcer de rigtige steder.
Google Tag Manager har gjort det let at opsætte sporing uden at skulle ændre på hele hjemmesiden.

Ulempen er, at du er nødt til at begrænse din sporing til, hvad der skaber mest værdi. Hvis du opsætter for mange mål, kan det virke uoverskueligt. Konverteringer skal gerne strømlines gennem flere platforme, og derfor kan få ændringer ødelægge sporingen.

 

Konverteringer skaber overblik

Konverteringer giver gennemsigtighed omkring, hvad udbyttet af din online tilstedeværelse skaber og tilfører din virksomhed og dens markedsføring. Konverteringssporingen viser også, om brugerne foretager de ønskede handlinger på din side. Dermed har du bedre mulighed for at effektivisere din tid og dine penge, fordi du har et klart overblik over, hvad der virker – og hvad der ikke gør – på dit site.  

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon