Hvad er Lookalike Audience?

Du finder dit lookalike audience, også kaldet kopimålgruppe, ved at udnytte Facebooks mange informationer om sine brugere. Du kan her have fordel af at analysere din allerede eksisterende gruppe af følgere. På den måde kan du finde frem til en lookalike audience med Facebook Ads specifikt rettet mod kendetegn fra din gruppe af følgere.

 

 

Online Marketing Leksikon

Hvordan finder jeg mit Lookalike Audience?

Du bør først vælge en gruppe, som du bygger din analyse på. Den bør ifølge Facebook være større end 100 brugere, fordi et større datasæt af brugere generelt vil give et mere præcist billede af din valgte brugergruppe.

Her bruger du kendetegnene, som du har fundet om din valgte brugergruppe, til at rette dine annoncer specifikt mod en ny brugergruppe kaldet kopimålgruppe. Du kan variere størrelsen på din kopimålgruppe – større audience giver dig større eksponering men mindre præcise annoncer til målgruppen. På den måde kan man sige, at en mindre audience generelt giver en højere sandsynlighed for, at dit Lookalike Audience trykker på din annonce. Med oplysningerne om brugerne på Facebook kan du også vælge specifikke kendetegn som alder og bosted.

 

Lookalike Audience

Hvad er fordelen ved at finde mit Lookalike Audience?

Fordelen ved at finde et Lookalike Audience er, at du kan annoncere på baggrund af kendetegn ved brugere, som allerede har tilkendegivet, at de “synes godt om” din virksomhed eller dit produkt. På den måde bliver din annoncering på Facebook mere effektiv og mindre bekostelig.

Du bør stadig være opmærksom på at bruge fængende sprog og fangende billeder, når du opretter annoncer specifikt rettet mod den nye brugergruppe med kendetegn baseret på din eksisterende gruppe af følgere. 

 

Andre måder at finde Lookalike Audience

Du kan også finde kendetegn til at basere din nye målgruppe på ved hjælp af karakteristik af besøgende på din hjemmeside eller kundelister fra webshop. Her gælder det samme for at Facebook kan lave en lookalike audience som ellers, nemlig at du inkluderer mere end 100 fra din kundegruppe. 

 

Vigtigt at vide ved oprettelse af din kopimålgruppe

Du kan risikere at vente fra 6 til 24 timer, før kopimålgruppen er oprettet på Facebook. Den opdateres inden for et interval på hver 3. til hver 7. dag. Den skal ikke opdateres, før du kan benytte den til målretning af dine annoncer på Facebook. Du kan læse nærmere på Facebooks egen hjemmeside om, hvordan du får oprettet kopimålgruppen.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon