Hvad er omnichannel marketing?

Omnichannel marketing er, hvor kunden oplever sammenhæng mellem informationer, brugerflader og tilbud ved hver eneste berøring med din virksomhed, uanset platform eller service. Du udfører omnichannel marketing, hvis din virksomhed for eksempel gentager samme budskab både i email, på sociale medier, ved opkald til kundecenter, på websitet og i butik.

Online Marketing Leksikon

Hvordan udfører jeg i praksis Omnichannel Marketing?

For at du skal kunne ensarte og forbedre din omnichannel marketing, er det vigtigt, at du skal kunne genkende dine kunder. Det kan du gøre ved at opsamle data og benytte dem mellem platforme. Et eksempel er med sporing, hvor du kan bruge dataene til at målrette din annoncering mod de brugere, du kan genkende fra interaktioner med dit website. 

Omnichannel marketing kræver en høj grad af årvågenhed og kommunikation mellem forskellige platforme samt dem, der bestyrer de enkelte platforme. Personaliserede mails bør eksempelvis ikke love kunderne fri fragt, hvis der på dit website gøres klart, at der kun er fri fragt på køb af varer til mere end 500 kroner. 

Siden Omnichannel Marketing inkluderer alle de kanaler, som dine kunder kan tænkes at interagere med din virksomhed på, så slutter dine behov for opfølgning og forbedring af denne form for marketing nærmest aldrig. Der kommer hele tiden nye måder at annoncere på i forhold til sociale medier som LinkedIn og Instagram, og du kan såmænd godt se et helt nyt socialt medie blive relevant for din virksomhed inden for det næste årti. 

Hvad er fordelene ved Omnichannel Marketing?

Fanger du kunderne på flere platforme, mindes de hele tiden om det, du har at tilbyde. På den måde er det meget mere sandsynligt, at de vender tilbage til et køb, de har overvejet. Måske afbrød de købet, fordi de ikke var helt sikre på, om de eksempelvis havde behov for et ekstra par sko, eller også ville de lige vente med at se, hvor store udgifterne til byturen blev. Uanset hvad så kan du med Omnichannel Marketing holde dine kunder bevidste om både dit brand, dine tilbud og om deres egen grund til overhovedet at interagere med din virksomhed i første omgang. 

Når du giver dine kunder den samme grundoplevelse over alle dine kanaler, så giver det også kunden et indtryk af, at virksomheden har styr på sine ting. Det er betryggende, især hvis man som kunde skal foretage et valg om, hvor man vil købe en telefon eller en computer. Troværdighed og opfølgning er stærke måder at få dine kunder til både at huske og synes godt om din virksomhed. 

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon