Hvad er Push og Pull Marketing?

Push Marketing handler om at reklamere varen ud til kunden – modsat Pull Marketing, der har til formål at trække kunden hen til produktet.

Push Marketing skaber interesse og kontakt, der i sidste ende skal ende som konverteringer, hvor du med Pull Marketing skal søge at besvare en efterspørgsel ved at dække det pågældende behov.

Hvorfor både push & pull markedsføring? 

Det er to strategier med to forskellige tilgangsmåder. De kan og bør derfor  benyttes samtidigt. Hvis du har et produkt med stor efterspørgsel, er det en god idé med pull marketing hvorimod et nystartet eller mere ukendt produkt vil klare sig bedre med push markedsføring for at skabe interessen.

Push-marketing benyttes derfor ofte på f.eks. Facebook. Brugeren har typisk ikke vist interesse for et produkt på forhånd. Du vil derfor skulle prøve at påvirke kunden til at få interesse for dit produkt eller din service.

En anden måde kan være remarketing og displayannoncer.

Pull-marketing benyttes ofte på Google Ads. Her skal du modsat prøve at fange dem, der allerede tidligere har vist interesse for dit produkt f.eks. via en Google-søgning og dermed flytte dem ind på din side, hvor de finder tilsvarende produkter, og du kan dermed matche kundernes behov.

Hvilke platforme skal jeg bruge til push og pull markedsføring? 

Push benyttes gerne på TV, i radioen, på Facebook samt i nyhedsbreve, hvor Pull gerne benyttes i Google Search Ads, organisk søgning samt via telefonopkald. Der er derfor rigtig mange muligheder, hvorfor udfordringer kan være at finde ud af, lige netop hvilken kanal der er relevant, og som virker på netop dit produkt og dine kunder.

Fordele og ulemper ved Push Marketing?

En af fordelene ved push markedsføring er, at formen har en ubegrænset rækkevidde. Du har her mulighed for at skabe et behov.

Problemet med denne type markedsføring er, at konverteringsraten er lav, da du netop blot skaber en interesse, som kan være svær at vurdere effekten af efterfølgende.

Fordele og ulemper ved Pull Marketing?

En klar fordel ved at gøre brug af pull markedsføring er, at du har mulighed for at ramme præcis de kunder, der har udvist en interesse for dit produkt eller service. Ulempen er dog, at man med pull markedføring ofte er mere nærgående kunden, hvilket gør, at denne type er meget konkurrencepræget, fordi metoden har høj relevans.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til Marketing Leksikon

Har du brug for hjælp til Push og Pull Marketing?

Udfyld formularen og bliv kontaktet.

Bliv kontaktet