Hvad er Qualityscore / Kvalitetsresultat?

Quality score eller Kvalitetsresultat er lavet til det formål at give annoncører en fornemmelse af Google annoncernes kvalitet på en skala fra 1 til 10. 

Online Marketing Leksikon

Øg dit kvalitetsresultat

Du kan forbedre kvalitetsresultatet ved at sikre, at der er samspil mellem de søgeord, du ønsker at rangere på, annonceteksten du skriver, og den landingsside, du sender besøgende til. Google vurderer om din annonce og landingsside er relevante og nyttige for personerne, der ser annoncerne.

 

3 faktorer der afgør din qualityscore

  • Forventet klikrate
  • Annoncerelevans
  • Landingsideoplevelse

Vi forklarer de tre faktorer yderligere her: 

Forventet klikrate

  • En status for dit søgeord, der angiver, hvor sandsynligt det er, at en bruger klikker på din annonce, når den vises for det pågældende søgeord. Det gælder uanset hvilken position din annonce har, udvidelser og andre annonceformater, der kan påvirke annoncens mulighed for synlighed og eksponering.

Annoncerelevans

  • En søgeordsstatus, der måler, hvor relevant dit søgeord er i forhold til dine annoncer. Denne status beskriver, hvor godt dit søgeord matcher budskabet i dine annoncer. Hvis en bruger f.eks. søger efter dit søgeord, og din annonce bliver vist, ville din annonce så forekomme direkte relevant for dén søgning?

Landingsideoplevelse

  • Et måleparameter, som Google bruger til at estimere, hvor relevant og nyttig dit websites landingsside er for personer, der klikker på din annonce. Landingssider med højere bedømmelser er normalt brugervenlige og indeholder relevant tekst, der er relateret til en brugers søgetermer.

 

Hvad kendetegner en annonce af høj kvalitet?

En annonce af høj kvalitet vil i langt de fleste tilfælde også være annoncer, der giver en god brugeroplevelse. Et eksempel på en god brugeroplevelse, som skabes på baggrund af en annonce af høj kvalitet er følgende: Du ejer en webshop der sælger Cykler. Kunden Anders er på udkig efter en herre mountain bike. Og netop dét kan du hjælpe ham med at finde på følgende måde:

→ Anders ser din annonce, da han søger efter “Herre Mountain bike”. Din annonce har “[Mountain Bike]” som søgeord.

→ Anders klikker på din annonce, og lander direkte på en side med et udvalg af Mountain bikes til herrer. Siden indlæses hurtigt, er informativ, fortæller yderligere detaljer om cyklen og er let at bruge. 

→ Anders køber sin cykel hos dig.

Det er altså samspillet mellem de søgeord og den landingpage du sender folk til, der er med til at definere den gode brugeroplevelse. Møder du kunderne med det, de kan forvente på specifikke søgeord, er chancerne for de bliver kunde markant større. Så samtidig med at sørge for at sitet er informativt hjælper du kunden nemmere igennem beslutningsprocessen.

 

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon