Hvad betyder ROI?

ROI betyder Return On Investment. På dansk kan det oversættes til, hvor meget får du ud af en given investering eller indsats. På den måde kan ROI være en måleenhed, der hjælper dig med at vurdere værdien af forskellige investeringer eller indsatser i din virksomhed.

Online Marketing Leksikon

Hvordan beregner jeg min ROI?

Du skal kort og godt tage alle dine investeringer og lægge dem sammen – og derefter sammenholde dem med det afkast, som investeringerne har bragt med sig. Ligningen kan se sådan ud:

Return (Benefit) / Investment (Cost) = ROI

Kan en ROI være for høj?

Det lyder sært, men ja – hvis dit afkast er meget højt, og du eksempelvis får dine penge 50 gange igen, kan det være en indikation på, at du går glip af salg. 

På den måde ville du sandsynligvis kunne vækste din forretning, hvis du gik ind i et forsøg med at tjene lidt mindre per salg. Hvis dit dækningsbidrag er på 10%, kunne det være fint at sikre sig, at dette er dækket ind, og du dermed aldrig går i nul. Men der er for så vidt ingen grund til at få din investering 50 gange igen. Her kunne du prioritere anderledes, hvor du eksempelvis kunne forsøge at indtage en større markedsandel men samtidigt tjene lidt mindre. Det kan dog godt være din plan at lægge et godt og grundigt økonomisk fundament, og på det grundlag er en god ROI at foretrække frem for mindre indtjening med større markedsandel.  

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon