Hvad er forskellen på spend til annoncering og fee til konsulent?

Spend til annoncering er det beløb, du betaler til mediet for selve din annoncering, og fee til din konsulent er det beløb, du betaler din konsulent for at varetage din annoncering. Spend til annoncering er nærmest en nødvendighed ved online marketing, mens fee til bureau ofte er den mest optimale måde at markedsføre online på.

Online Marketing Leksikon

Hvorfor både betale annonceringsspend og konsulent fee?

Når du markedsfører dig online, er det vigtigt, at din markedsføringsindsats er målrettet og præcis, så du bruger dit annonceringsspend bedst muligt. På den måde er der paradoksalt nok ofte penge at spare ved at betale et fee for konsulentydelser. Du sikrer nemlig kvaliteten af din annoncering ved at anvende professionelle konsulenter, hvor du i langt højere grad kan være sikker på, at din annoncering rammer plet. 

Hvor meget skal jeg bruge i annonceringsbudget?

Som tommelfingerregel kan du sammen med din konsulent udregne, hvilket annonceringsspend, der er rentabelt for din forretning. Dette gøres ved at kigge på din bundlinje og udregne en “kostpris pr. salg” eller en “kostpris pr. lead” alt efter, om du for eksempel har en webshop eller en fysisk butik.

Derfra justerer konsulenten dit annonceringsspend, således din markedsføring altid giver plus på bundlinjen for dig.

Er det OK at gå i minus på mit annonceringsbudget?

Ja – hvis du for eksempel gerne vil indtage markedsandele eller skal brande et helt nyt produkt. Så kan det være nødvendigt at investere uden bundlinjen følger med.

Må jeg være begrænset af budget?

Som hovedregel nej, hvis du allerede har regnet din kostpris ud. Sæt gerne din kostpris til Accelereret, så du lader dine kunder bestemme, hvornår dine annoncer skal vises frem for, at du lader mediet bestemme. Medmindre det er en ren branding indsats, hvor folk ikke selv efterspørger dit produkt, men du viser dig frem via for eksempel bannere eller lignende.

Vælg ikke det billigste bureau

Når du skal vælge bureau, er det næsten aldrig prisen, du skal vælge ud fra. Kvalitet koster penge, men pengene giver ofte bedre kvalitet af indsatsen. Dog skal dit bureau aldrig tage mere end max 30% af det, du bruger på annonceringsspend.

Din målsætning er altid det vigtigste

Dit bureau kan hjælpe dig med at definere din målsætning. Når du skal igangsætte din aktivitet og dermed fastlægge dit annonceringsspend (kan også kaldes budget for medietryk), er det vigtigt, at du ved, hvad du vil opnå. 

Det er ikke nøvendigvis en fordel at få pengene alt for mange gange igen – det kan indikere, at dit annonceringsforbrug/spend er for lavt i forhold til den mængde trafik og salg, du faktisk kan opnå. Dette kaldes også Return on Investment med forkortelsen ROI.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon