Hvad er leadgenerering?

Leadgenerering betyder at finde potentielle kunder til din forretning. Hvordan man gør det, afhænger af den type lead, du gerne vil generere (anskaffe).

Et lead kan være alt fra et telefonopkald fra en interesseret kunde til en mailhenvendelse eller et reelt salg i din butik eller i din webshop. Og online markedsføring er én af måderne at generere leads på.

Hvordan definerer jeg et godt lead?

Du kan starte med at overveje, enten hvad du gerne vil have dine kunder til at gøre på dit website, eller hvordan du gerne vil anskaffe nye kunder til dit website.

Fx kan det være guld værd for den lokale låsesmed, hvis folk ringer op og rekvirerer hjælp. I modsætning hertil er opkald til en webshop ikke det mål, der nødvendigvis har størst værdi – men det er det til gengæld, hvis en kunde efterspørger en produkt i en bestemt størrelse via webshoppen.

Dermed er typen af leads og værdien af deres forskellige handlinger ikke ens fra virksomhed til virksomhed. Af eksempler på leads kan nævnes:

  • Telefoniske opkald
  • Udfyldelse af kontaktformular
  • Sign-up til nyhedsbrev
  • Download
  • Online salg
  • Rekvirering af tilbud
  • Signup til venteliste
  • Osv…

Du ved bedst, hvilke handlinger og actions der er mest relevante for din virksomhed.

Hvilke kanaler kan jeg bruge til at skaffe leads?

Udover udvælgelsen af kanal, kan du overveje følgende elementer:

  • Hvilket sprog, du anvender
  • Dine annoncetekster
  • Den landingsside, du gerne vil sende dit lead til
  • Hvilken call to action (handling), du gerne vil have folk til at foretage

Hvor lang tid tager det at skaffe gode leads?

Kvalitet tager tid! Hvis du fx anvender Google Ads, Facebook eller LinkedIn til din leadgenerering, så behøver det dog ikke tage for evigt. Du kan relativt hurtigt få lavet en opsætning, hvor trafikken til din hjemmeside stiger hurtigt.

Det er nærmere forarbejdet, der tager væsentlige overvejelser og længere tid. Og du vil formentlig hellere have færre, rigtig gode leads end en masse leads, der ikke er lige så værdifulde for dig! Vær derfor helt konkret ift., hvad du gerne vil have af dit lead og hvad vedkommende kan forvente, ved at foretage den pågældende handling – om det så er at skrive sig op til dit nyhedsbrev, rekvirere et tilbud eller andet.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til Marketing Leksikon

Har du brug for hjælp til Leadgenerering?

Udfyld formularen og bliv kontaktet.

Bliv kontaktet