Online Marketing Leksikon

CPA, CPC, budstrategier, custom audience og meget mere!

Her finder du en forklaring af forskellige online marketingudtryk, som sådan nogle som os godt kan finde på at slynge ud engang imellem.

Online Marketing Leksikon

A

ALT-tekst+

ALT tekst (også kendt som ALT tags) står for “alternative text” og er det eller de navne og tekst, du tildeler dine billedfiler. Læs mere.

Ankertekst+

Ankertekster er den del af teksten, der optræder på en hjemmeside som et link. Selve linkteksten er ofte kendetegnet ved at være understreget og markeret med blå skrift. Et eksempel kan være: “Klik her for at læse mere om SEO.Læs mere

Attributionsmodeller+

Attributionsmodeller er måden, hvorpå du giver værdi til en konvertering i Google Ads. En kunde kan i forbindelse med et salg have flere berøringer med hjemmesiden via forskellige kanaler. Her kan man så vurdere, om alt værdi skal tilfalde en bestemt interaktion eller deles ud på flere berøringspunkter. Læs mere

B

Backlinks+

Backlinks kommer af det engelsk ord, som groft oversat betyder “tilbage-link” og er et udtryk for de links, som dit website modtager fra andre websites. Mange forveksler eller bruger også udtrykket backlinks omkring interne links, men dette har intet med backlinks at gøre. Kort sagt, så er et backlink et link “tilbage til din hjemmeside”. Læs mere.

Black Hat SEO+

Black Hat SEO dækker over, at man kan tage smutveje for at “snyde” sig til bedre placeringer i søgemaskinerne hurtigt. Det omfatter blandt andet linkbuilding, spam content, cloaking, keyword stuffing og tyveri af content som alt sammen er metoder, der går imod Googles retningslinjer. Læs mere.

Budstrategier+

En budstrategi er den overordnede plan for, hvordan du vil anvende dit budget på Google Ads. Inden du opretter, og undervejs i en kampagne på Google Ads, bør du være bevidst om, hvilken budstrategi du vil anvende, og dermed hvilke målsætninger du har med din markedsføring. Læs mere.

Brugerdefinerede konverteringer+

Brugerdefinerede konverteringer er en måde for dig at lave nye regler for hændelser eller hjemmesider, så det bliver muligt for dig at måle bestemte kundehandlinger. Det kan være en filtrering af alle køb, så du eksempelvis kan måle antallet af køb af tasker til en bestemt målgruppe. Læs mere

C

Call to Action (CTA)+

CTA (Call to Action) er en given handling, som man ønsker at den enkelte modtager, der præsenteres for annoncerne, udfører. Det er vigtigt at have en Call to Action der er i rød tråd med annonceteksten, billedmateriale og landingsside. Læs mere.

Call Tracking+

Call Tracking eller opkaldssporing er et værktøj, der giver dig mulighed for at indsamle data fra jeres kunder, der ringer ind. I kan spore opkald fra både online og offline medier og får gemt en række fakta om adfærd på hjemmesiden, hvor de har dit nummer fra, hvornår, hvor fra og hvordan de ringer. Læs mere.

Campaign Budget Optimization (CBO)+

Med Campaign Budget Optimization (CBO) flytter du dit budget fra annoncesættet til kampagneniveau på Facebook. Dette skal hjælpe med at give en bedre budgetfordeling og give bedre resultater. Fra september 2019 vil Campaign Budget Optimization være den eneste måde at placere sit budget. Læs mere.

Content+

Content betyder indhold, og dermed menes alt det indhold, du lægger på din hjemmeside - det kan f.eks. være billeder, tekst, links og så videre. Læs mere.

Cost pr Acquisition+

CPA står for Cost per Acquisition står på dansk for pris pr. konvertering. CPA er en del af den automatiske budgivning på Google Ads, som ud fra historik og sandsynlighedsberegning hjælper dig til at få det optimale ud af dine Google Ads kampagner og det afsatte budget. Læs mere.

Custom Audience+

Custom Audience lader dig målrette din annoncering på Facebook mod eksisterende kunder/besøgende. Dette kan ske via kundelister fra dit CRM-system, website-besøgende eller app-brugere. Læs mere.

Custom Intent+

Den nye målretningsmetode Custom Intent gør det muligt at målrette dine Google Display kampagner mod personer, som har foretaget en handling, som udviser interesse for produkter lignende dine. Læs mere.

Click Through Rate (CTR)+

CTR står for Click Through Rate og er et begreb, man ofte bruger i forbindelse med online markedsføring. Begrebet dækker over hvor mange procent søgninger, der ender med at klikke på dit resultat frem for de resterende søgeresultater. Dette gælder både organiske resultater samt betalte annoncer på diverse søgemaskiner. Læs mere

Customer Lifetime Value (CLV)+

Customer Lifetime Value er den totale værdi, som en kunde bidrager med til din virksomhed igennem den tid, hvor kunden køber ydelser hos din virksomhed. CLV kan udregnes ud fra en formel, og det bruges generelt til at vurdere hvor meget, der skal satses på at bringe nye kunder ind. Læs mere

D

Databaseret Online Marketing+

Databaseret Online Marketing er definitionen af annonceringsformer, som eksempelvis PPC-annoncering. Man arbejder ud fra en strategi, hvor man via indsamlet data/information tilpasser sin annoncering. Læs mere.

Discovery Ads+

Discovery Ads er videoannoncering på Youtube. I modsætning til in-stream annoncer vises de ikke før eller midt i en video. Disse vises i søgeresultatet på Youtube og under relateret videoer til den, man ser. For at få vist sin video skal brugeren aktivt klikke på videoen. Læs mere.

Duplicate Content+

Duplicate content er kopieret eller næsten ens indhold. Google ser alle URL’er som unikke sider - men hvis der ligger samme indhold; f.eks. produkttekster, beskrivelser eller profiltekster, bliver det læst som duplicate content. Læs mere.

Dynamisk Remarketing+

Dynamisk remarketing er en måde at målrette dine annoncer til tidligere besøgende på dit website. Ved dynamisk remarketing kan du skræddersy din annoncer i form af remarketing. Her viser du præcis det produkt til en bruger, som de har kigget på inden for en given periode. Læs mere.

F

Facebook-pixel+

Facebook-pixel er en kode, du implementerer på dit website med henblik på at måle konverteringer, for derefter at kunne optimere og målrette sine kampagner på Facebook. Læs mere.

Facebook Pixel via Google Tag Manager+

Facebook Pixel er Googles svar på Google Analytics og kan spore besøgende på dit website. Hvis du i forvejen ikke har en Facebook Pixel, viser vi dig også hvordan du opretter din egen Facebook Pixel. Læs mere

Facebook Verificering+

En verificering på Facebook gives til sider eller profiler, som offentligheden har brug for at vide er autentiske. Det gives, så man på ingen måde er i tvivl om, at det er det rigtige brand/virksomhed eller person, som udgiver sig for at være den eller det. Læs mere.

G

Gallery Ads+

Gallery Ads, også tidligere kendt som Display Ad Builder, er et annonce opsætningsværktøj, der tilbyder visningsannonceformater inden for forskellige kategorier, bl.a. billedannoncer, dynamiske annoncer, engagementsannoncer og videoannoncer. Det muliggør annoncering på forskellige kanaler, hvor nyeste tiltag er Gallery Ads på Googles Search. Læs mere.

Google Analytics+

Google Analytics er et sporingsværktøj, som måler på, hvor dine besøgende kommer fra, hvad de foretager sig på din hjemmeside og flere tusind andre kombinationer af målinger. Google Analytics er gratis og benyttes i dag af størstedelen af danske virksomheder. Læs mere.

Google Certificeringer+

Google Certificeringer er et tilbud fra Google til dem, der besidder grundlæggende samt avancerede færdigheder om Google Ads og generelt Search Engine Marketing (SEM). Med en certificering er du dermed anerkendt som ekspert af Google. Det kræver, at du selv består de certificeringer, som Google tilbyder. Læs mere.

Google Merchant Center+

Google Merchant Center er et værktøj fra Google, hvor du kan uploade dine butiks- og produktdata til Google, og dermed gøre dem tilgængelige for Shopping kampagner og andre Google-tjenester, såsom f.eks. dynamisk remarketing og displaynetværket. Her holder du styr på dine produktdata, og det er også her, du kan se dine afviste produkter eller andre fejl, der kan opstå i dit produktfeed. Læs mere.

Google Shopping+

Google Shopping gør det muligt at fremvise dine produkter med billede, pris og beskrivelse direkte på Google. Det giver en række fordele, som almindelige søgeannoncer ikke leverer. Bl.a. at kunden på forhånd har set produktet og pris, inden klikket foretages. Læs mere.

Google Tag Manager+

Google Tag Manager er en mere brugervenlig måde at styre sporingen af dit website på. Så i stedet for at navigere i koden, kan du styre sporingen gennem Google Tag Manager. Læs mere

Google Display Annoncering+

Google Display Annoncering handler om at målrette annoncer mod hjemmesider, apps, Youtube mm. Her kan du få dine bannere frem på udvalgte placeringer eller følge kunderne via remarketing. Google displaynetværk omfatter over to millioner websites samt mobilapps, og du opnår en stor rækkevidde, hvor du kan nå ud til diverse målgrupper. Læs mere

H

Hastighedsoptimering+

Hastighedsoptimering er optimering af hastigheden på et website. Der er forskellige måder at øge hastigheden på bl.a. ved at komprimere indhold såsom billeder, så de fylder mindre. For jo mindre indholdet fylder, jo hurtigere sitet fungerer og jo bedre er brugeroplevelsen. Hastighed er derfor også et vigtigt element, når Google bedømmer sitet og beregner sitets placering i søgeresultaterne. Hastighedsoptimering er derfor en vigtig del af SEO. Læs mere.

I

Instagram Shopping+

Instagram Shopping er en måde, hvorpå du kan tagge dine produkter i dine instagramopslag. Dette er med til at give folk hurtigere adgang til de produkter, som de finder interesse, og derved kan du sende dem direkte fra dit instagramopslag ind på det pågældende produkt på din webshop. Læs mere.

Instagram Verificering+

Instagram Verificering er et lille blåt verificeringsbadge på din instagramprofil. Dette badge beviser, at du/din profil er ægte, troværdig, autentisk og ikke mindst en godkendt profil. Oftest er disse til kendte personer og store personligheder, da det er din sikkerhed på ikke at blive efterlignet. Læs mere.

K

Konverteringer+

Konverteringer er et udtryk for, at en specificeret handling er udført. Det benyttes derfor til at se, om brugerne gennemfører de ønskede handlinger online. Læs mere.

Kvalitetsresultat+

Quality score eller Kvalitetsresultat er lavet til det formål at give annoncører en fornemmelse af Google annoncernes kvalitet på en skala fra 1 til 10. Læs mere

L

Landing page+

En landing page, target page eller landingsside, er den side som et link eller URL redirecter eller fører hen til. Links og redirects til din landingpage kan lægges via annoncer fra Facebook (og andre sociale medier), fra blogindlæg på egne og andres sider, e-mailkampagner og alt andet, du kan finde på for at lokke din målgruppe over på dit website. Læs mere.

Leadgenerering+

Leadgenerering betyder at finde potentielle kunder til din forretning. Hvordan man gør det, afhænger af den type lead, du gerne vil generere (anskaffe). Et lead kan være alt fra et telefonopkald til en mailhenvendelse eller et reelt salg i din butik eller i din webshop. Læs mere.

LinkedIn Insight Tag+

Insight Tag er LinkedIns sporingsenhed, der implementeres på websiden.  Det er nødvendigt, hvis man eksempelvis skal benytte sig af retargeting kampagner, samt til konverteringssporing på websitet. Tagget indsættes på et website og sender data til LinkedIns Campaign Manager. Læs mere.

LinkedIn Insight Tag via Google Manager+

Du kan placere et Insight Tag fra LinkedIn på din hjemmeside for at benytte både retargeting kampagner, konverteringssporing og mere. Når du har læst denne guide, vil du kunne opsætte LinkedIn Insight Tag i Google Tag Manager og dermed spore dine besøgende på dit website. Læs mere

Local Campaigns+

Local campaigns er designet til at drive online butiksbesøg til lokale butikker og gøre brugere opmærksom på virksomhedens lokation ved hjælp af Google annoncering. Læs mere.

Local Inventory Ads+

Local Inventory Ads er annoncering, der søger at rette fokus og trafik mod de lokale fysiske butikker. Annoncerne ligner de traditionelle shopping annoncer, men med en annotering der gør brugeren opmærksom på, at varen fås i butikken eller viser den faktiske afstand til den nærmeste butik. Læs mere.

Lookalike Audience+

Du finder din lookalike audience, også kaldet kopimålgruppe, ved at udnytte Facebooks mange informationer om sine brugere. Du kan her have fordel af at analysere din allerede eksisterende gruppe af følgere. På den måde kan du finde frem til en lookalike audience med Facebook Ads specifikt rettet mod kendetegn fra din gruppe af følgere. Læs mere.

M

Matched Audience+

Med Matched Audience kan du uploade en liste over præcist de virksomheder eller personer, som du vil i kontakt med via din LinkedIn Annoncering og derved sikre, at du når ud til disse personer eller virksomheder. Det sikrer en præcis målretning på platformen. Læs mere.

O

Omnichannel marketing+

Omnichannel marketing er, hvor kunden oplever sammenhæng mellem informationer, brugerflader og tilbud ved hver eneste berøring med din virksomhed, uanset platform eller service. Du udfører omnichannel marketing, hvis din virksomhed for eksempel gentager samme budskab både i email, på sociale medier, ved opkald til kundecenter, på websitet og i butik. Læs mere.

P

Pagetitles og metabeskrivelser+

Pagetitles er de blå overskrifter, som alle hjemmesider på Google bliver vist med, når du søger med Googles søgemaskine. Metabeskrivelserne er teksten under pagetitle. Når dine produkter skal synliggøres på Google, er pagetitles og metabeskrivelser vigtige. Læs mere.

Push og Pull Marketing+

Push Marketing handler om at reklamere varen ud til kunden - modsat Pull Marketing, der har til formål at trække kunden hen til produktet. Push Marketing skaber interesse og kontakt, der i sidste ende skal ende som konverteringer, hvor du med Pull Marketing skal søge at besvare en efterspørgsel ved at dække det pågældende behov. Læs mere.

Produktfeed+

Et produktfeed er den bagvedliggende information eller data om produkterne i en webshop, og den information er oftest mulig at samle i en produktfil. Produktfeedet er dog sjældent stillestående information, da der ofte kan komme nye produkter og informationer til. Produktfeedet er fundamentet for, at du som Google annoncør kan oprette shopping-annoncer. Læs mere

Q

Quality Score+

Quality score eller Kvalitetsresultat er lavet til det formål at give annoncører en fornemmelse af Google annoncernes kvalitet på en skala fra 1 til 10. Læs mere

R

Return on Advertising Spend (ROAS)+

Return on Advertising Spend, også kendetegnet under forkortelsen ROAS, er en central måleenhed indenfor performance-baseret online markedsføring. I praksis bruges den til at måle afkastet af ens markedsføring, og derfor inkluderes den oftest som et delelement i en reel målsætning. Læs mere.

Redirects+

Et redirect er en metode, som ofte benyttes i forbindelse med optimering af hjemmesider. Et redirect tager en bestemt URL og viderestiller denne til en ny URL. Redirects kan være permanente (301) eller midlertidige (302), hvilket vælges på baggrund af, hvad der skal ske med URL’en fremadrettet. Læs mere

Remarketing+

Remarketing er en måde at nå ud til personer, som tidligere har interageret med din hjemmeside eller lignende. Det giver dig mulighed for at få dine annoncer vist til personer i disse målgrupper, når de søger på Google. Personerne får på den måde større sandsynlighed for at foretage et køb. Læs mere

Return on Investment (ROI)+

ROI betyder Return On Investment. På dansk kan det oversættes til, hvor meget får du ud af en given investering eller indsats. På den måde kan ROI være en måleenhed, der hjælper dig med at vurdere værdien af forskellige investeringer eller indsatser i din virksomhed. Læs mere

S

 

Search Engine Marketing (SEM)+

SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing, og er det vi på dansk kalder online markedsføring. I praksis bliver dette udført på søgemaskiner og via Google Ads, SEO med mere. SEM giver dig muligheden for at nå ud til forbrugerne “just in time”, når de søger på dine produkter og ydelser. Læs mere

Search Engine Result Page (SERP)+

SERP betyder “Search Engine Result Page”. Et fordansket synonym hertil kan være “Søgemaskinens resultatside” - også kendt som de “hits”, der kommer frem på eksempelvis søgemaskinen Google eller søgemaskinen Bing. SERP’en består af mange forskellige resultater. Læs mere

Schema Markup og Featured Snippets+

Når du har en hjemmeside, som Google scanner for dens relevans ved en søgning, er Schema Markup en måde at vise Google sammenhængen mellem dit indhold, dit produkt og søgningen. Det kan bringe dig det sidste skridt mod at få dit indhold vist som en Featured Snippet på Google. Læs mere

Searchmetrics+

Searchmetrics er kort fortalt verdens største og mest datadrevne SEO værktøj, der i branchen er kendt for at være det stærkeste SEO værktøj til dato - og med god grund! Få indsigt i jeres egen forretning og jeres konkurrents styrker og svagheder, hurtigt og nemt. Læs mere

Search Intent+

Search intent er grunden til, at du laver en specifik søgning. Med andre ord, hvis du søger på “protein pulver”, så kan din Search Intent være en af flere forskellige muligheder, eksempelvis enten at få vejledning om bedste/værste pulver eller at købe forskellige produkter. Læs mere

Shitstorm+

Shitstorm betyder at komme i uføre overfor en gruppe mennesker, der taler grimt om dig eller din virksomhed, og du eller virksomheden bliver udstillet offentligt. Shitstorme opstår ofte, når en kunde er utilfreds og deler sin oplevelse på sociale medier, hvilket kan sprede sig hurtigt og give kunden stor magt over meningsdannelsen. Læs mere

Smart Bidding+

Smart Bidding bruges til at opstille automatiske bud på plads til dine Google Ads. Et bud gives kun, når dine annoncer er kvalificerede til at blive vist. Du kan opsætte Smart Bidding ud fra størrelsen på dit budget og dine prioriteringer i forhold til konverteringer. Læs mere

Spend til annoncering og fee til konsulent+

Spend til annoncering er det beløb, du betaler til mediet for selve din annoncering, og fee til din konsulent er det beløb, du betaler din konsulent for at varetage din annoncering. Spend til annoncering er nærmest en nødvendighed ved online marketing, mens fee til bureau ofte er den mest optimale måde at markedsføre online på. Læs mere

Sporing+

Online sporing er sporing af din hjemmesides besøgende. Det gør det muligt at se, hvordan dine potentielle kunder agerer på dit websites undersider, og hvordan de finder dig. Bruger du blandt andet Google Ads til online markedsføring, er viden om dine kunders adfærd på dine sider meget brugbar. Læs mere

V

Videoannoncering+

Video annoncering er de reklamerende videoklip, som kommer frem enten før, under eller efter en video på Facebook eller Youtube. Det korte reklamerende videoklip kan være baseret på brugerens adfærd på nettet, som kan være sporet via blandt andet cookies. Video annoncering er en effektiv måde at komme ud til eventuelle kunder på. Læs mere