Hvad er sporing?

Online sporing er sporing af din hjemmesides besøgende. Det gør det muligt at se, hvordan dine potentielle kunder agerer på dit websites undersider, og hvordan de finder dig. Bruger du blandt andet Google Ads til online markedsføring, er viden om dine kunders adfærd på dine sider meget brugbar.

Hvordan sporer jeg bedst besøgende på min hjemmeside?

Det kan både være interessant og vigtigt for dig at se, hvordan besøgende agerer på din hjemmeside, hvordan de finder din hjemmeside og hvornår på døgnet, de besøger hjemmesiden. Alle disse elementer og meget kan du spore med sporingsværktøjet Google Analytics.

For nogle kan dette virke som et uoverskueligt værktøj både at få indsigt i og samtidig implementere på sin side. Hvis du bruger Google Ads er dette helt essentielt for dig.

Nedenfor viser vi dig step by step, hvordan du implementerer Google Analytics på din WordPress side.

Opret en Google Analytics konto

Step 1: 

Opret en Google Analytics konto, hvis du ikke allerede har en i forvejen.

Hvis du allerede har en GA-konto, så springer du blot step 1 over.

Opret en GA-konto her.

 

Oprettelse-af-GA-konto-til-sporing

Du kommer nu ind på en Google side. Hvis du ikke allerede har en Gmail konto, så skal du oprette en Gmail. Ellers logger du blot ind med din eksisterende Gmail.

 

Step 2:

Når step 1 er gjort, skulle du gerne logge ind og kommende ind på følgende side:

 

Tilmelding-til-sporing-Google-Analytics

Her skal du trykke på Tilmeld dig.

 

Step 3:

Når du har udfyldt step 2, kommer du ind på en ny side. Her skal du indtaste lidt informationer om din virksomhed og hjemmeside. Her er det særligt vigtigt, at du vælger website og ikke mobilapp.

Vaelg-website-til-sporing

 

Når du har valgt website, skal du indtaste dit kontonavn. Dit kontonavn kan være alt mellem himmel og jord. Det mest oplagte valg vil være dit virksomhedsnavn.

 

Kontonavn-til-sporing

 

Nu vil du skulle vælge indstillinger for datadeling.

Datadeling giver Google adgang til din data, så de kan optimere og forbedre deres services fremadrettet. Du vælger selvfølgelig det, du synes giver bedst mening for dig, da det ikke har nogen indflydelse på din brug af Google Analytics.

 

Indstillinger-for-datadeling-til-sporing

 

Når du er færdig med dette, trykker du på Hent sporings-id.

Hent-sporings-id

 

Nu kommer der en boks frem med servicevilkår fra Google, som du skal acceptere. Du skal vælge Danmark som sprog og efterfølgende trykke på Jeg accepterer.

 

Valg-af-land-til-sporing

 

Step 4:

Du vil nu få tildelt dit sporings-id samt din sporingskode. Kopier gerne begge disse, eller lad din fane være åben. Dette bør du gøre, fordi du skal bruge de informationer til at opsætte Google Analytics senere hen i guiden.

Kopiering-af-sporings-id

 

Opsætning af Google Analytics på dit website

Der er rigtig mange måder at opsætte Google Analytics på din hjemmeside. Vi har taget udgangspunkt i, at du har WordPress. WordPress er et open source CMS (Content Management System). Dette gør, at du har alverdens muligheder for at hente tusindvis af plugins, som ligger tilgængelig på det store internet. I denne guide har vi taget udgangspunkt i Google Analytics by MonsterInsights.

Dette plugin har i skrivende stund 1+ million aktive installationer og bliver derfor jævnligt opdateret.

Green.Click kan ikke tage ansvar for dette plugin, og vi tager forbehold for, at der kan mistes data. MonsterInsights er blot brugt som skabelon i dette eksempel. Skulle du finde et andet plugin, du synes bedre om, er fremgangsmåden den samme.

Google Analytics by MonsterInsights

Step 1:

Ude i venstre side, tryk på Plugins → Tilføj nyt →  Søg efter Google Analytics by MonsterInsights → tryk på Installer nu.

Wordpress-Plugin-til-Sporing

 

Step 2:

Når du har trykket på Installer nu, kommer der en grå boks frem, hvor du skal aktivere plugin’et.

 

Installering-af-plugin-til-sporing

 

Step 3:

Insights → Indstillinger → Godkendt med din Google konto.

 

Indstillinger-for-plugin-til-sporing

 

Step 4:

Du skulle nu meget gerne få et pop-up vindue op. Her skal du logge ind med din eksisterende eller en nyoprettet gmail konto. I dette pop-up vindue skulle du gerne have mulighed for at trykke tillad. Det, du tillader, er, at Google viser dig dine statistikker m.m.

 

Step 5:

Du får nu vist en kode, som du skal kopiere.

 

Step 6:

Indsæt ovenstående kopieret kode og tryk på gem godkendelseskode.

Se statistikker og data for dit website

Når du har implementeret Google Analytics på din side, går der typisk 1 dags tid, inden Google begynder at validere og sender den registrerede data tilbage til dig, som du så senere hen kan udnytte i form af dine besøgendes interaktion på websitet.

Du kan gå ind under Insights → Kontrolpanel. Dataene er dog lidt begrænsede her.

Vi vil foreslå, at du logger ind på din Google Analytics konto for at få det fulde overblik.

Step 1:

Start med og log ind på din Google Analytics konto. Dette kan du gøre her.

Step 2:

Nu er du logget ind på Google Analytics. Tryk på dit virksomhedsnavn → Alle websitedata

Step 3:

Nu er du kommet ind på Google Analytics siden med alt dit data. Her er der Målgruppe, Realtid og meget mere. Du har mulighed for at se dit antal besøgende, sessioner, afvisningsprocenter m.m. Ude i venstre side har du menuen, hvor blot din fantasi sætter grænser. Alt du vil vide, finder du i din menu i venstre side.

Er du interesseret i andre online marketing udtryk, så gå videre til vores leksikon her.

Gå til marketing leksikon

Har du brug for hjælp til sporing af din hjemmeside?

Udfyld formularen og bliv kontaktet.

Bliv kontaktet